Kritiek op de Mediamonitor 2025: te voorzichtig voor snel veranderend medialandschap

Media-expert Bert Kok uit kritiek op de nieuwe Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media. In zijn blog schrijft hij dat de aanbevelingen — zoals betere vindbaarheid van nieuws, strengere platformregulering en tijdelijke steun — te voorzichtig zijn, terwijl het medialandschap snel verandert.

Kok wijst erop dat jongeren massaal afhaken bij nieuws en dat redacties overbelast zijn. Kok: ‘Uit het rapport blijkt dat slechts tien procent van de 13-19 jarigen nog televisienieuws kijkt. De NPO kan iedere week op de kop gaan staan, maar de jeugd gaat niet meer terug naar lineair. Toch gaat de aanbeveling over zichtbaarheid, prominentiebeleid en vindbaarheid.’

Ook waarschuwt hij dat verdere mediaconcentratie, zoals bij DPG Media,  risicovol, maar vooral noodzakelijk is. “Vanuit het perspectief van DPG is consolidatie geen machtsfantasie. Het is zelfverdediging.”, aldus Kok.

Volgens hem is de Mediamonitor  genuanceerd en goed doordacht, maar vooral een analyse van het huidige medialandschap. Kok: “De sector heeft geen nieuwe spiegel nodig. De sector heeft een nieuwe motor nodig. En die staat nog steeds in geen enkel beleidsdocument.’

Lees hier zijn gehele blog


2 Comments

  1. De Mediamonitor volgt jaarlijks de ontwikkelingen in de Nederlandse mediasector en voorziet beleidsmakers van informatie en adviezen. De wettelijke taak van het Commissariaat is het monitoren van mediaconcentraties en financieel-economische omstandigheden in de mediasector, en de gevolgen daarvan voor pluriformiteit en onafhankelijkheid.

    Het is hun wettelijke taak om als eem mri scan problemen bloot te leggen en advies te geven. Ws is het aan de politiek om daar iets mee te doen? Geen idee hoor.
    Mediamonitor is een mri scan…geen arts.
    Ik denk als mediaconsument mee.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*