
Een branded podcastserie van Mediahuis NRC in opdracht van D66 heeft geleid tot stevige kritiek van zowel lezers als eigen redacteuren. De vijfdelige reeks 10 Nieuwe Steden, waarin het woonplan van D66 centraal staat, werd op de website van NRC gepresenteerd alsof het om journalistieke content ging.
De Ombudsman van NRC, Herman Staal, noemt de aanpak “glad ijs”, juist in verkiezingstijd waarin onafhankelijkheid van media extra gevoelig ligt. “Het is geen journalistiek, maar het ziet er wel zo uit en klinkt ook zo,” schrijft hij in zijn column.
Verwarring bij lezers en redactie
Bij de lancering stond de serie onder het kopje “een journalistieke reis vol ontmoetingen”, later werd het woord journalistiek verwijderd. Pas deze week werd boven de afleveringen duidelijk zichtbaar gemaakt dat het om een advertentie gaat. Toch bleef de verwarring bestaan: D66-leider Rob Jetten deelde op Instagram trots dat de “podcast met NRC” in de Apple Podcast Top 10 stond, waarna dit bericht snel weer werd verwijderd.
Ook binnen de redactie heerste ongemak. Redactieraad-voorzitter Floor Boon noemt de samenwerking “onwenselijk”: „Het wringt extra omdat NRC nogal eens een D66-krant wordt genoemd, en dan is het ook nog eens campagnetijd.” Chef audio Rogier van ’t Hek stelde dat branded content “niet altijd duidelijk” herkenbaar is voor het publiek.
Commercieel belang
Commercieel directeur Madelon Fortuin verdedigt de samenwerking: “De D66-podcast is commercie. Als de PVV aanklopt, zeg ik ook geen nee.” Volgens haar is branded content noodzakelijk voor het verdienmodel van Mediahuis NRC, nu bigtechbedrijven steeds meer advertentie-inkomsten wegtrekken.
De kwestie komt op een moment dat NRC zelf een grote campagne voert met de slogan dat de krant houvast biedt in de stroom van nieuws. Volgens Ombudsman Herman Staal staat die boodschap haaks op de verwarring rond de politieke podcast: “Met een commerciële podcast voor een politieke partij begaf Mediahuis NRC zich op te glad ijs.”

“Als de PVV aanklopt zeg ik ook geen nee” ????
Hahahaha, gelooft ze het zelf?
De Volkskrant en NRC zijn propaganda apparaten van Groenlinks-PvdA en D66! Eens met Klaas v W; no way dat wanneer de PVV dit gevraagd had dit ook gebeurd zou zijn.
👆
Vergeet je niet BNN/VARA en VPRO, of zijn we Kaag/Timmermans-docu’s en meer dan een halve eeuw aan open doekjes aan talkshowtafels al vergeten? Kan mij ergens ook niet openlijker en schaamtelozer genoeg gebeuren: zelfs de meest naïeve mediaconsument weet hoe de wind waar staat en welke machinaties spelen.
Bij NRC kan ik ervoor kiezen geen abo te nemen, bij NPO helaas niet.
Dit schreeuwt om een overpeinzing van Youp van ‘t Hek in zijn veelgelezen NRC-column.