
Er is de laatste jaren veel veranderd op het gebied van online kansspelen. Nadat deze in 2021 officieel werden gelegaliseerd zijn er veel online casino’s waar spelers legaal kunnen inzetten. Eind goed, al goed zou je zeggen, maar helaas heeft dit er niet direct voor gezorgd dat er geen verwarring meer is op het gebied van online kansspelen. Omdat de regels meerdere malen werden aangescherpt is eerder het tegendeel waar.
Hoewel er een stuk meer duidelijkheid is dan in de begindagen het geval was, zegt dit dus niet altijd alles. Iedereen die bij gelicenseerde online casino’s gaat spelen zal immers met diverse strenge regels te maken krijgen en daar lijken niet alle spelers blij mee, zeker omdat er bij buitenlandse bookmakers een stuk minder beperkingen gelden. Hieronder gaan we je alles vertellen over de beperkingen van de afgelopen jaren en welke invloed de media hierop heeft gehad.
Nieuwe regelgeving voor reclames
Dat de media en kansspelen in Nederland onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn was niet moeilijk om in te zien. Net nadat kansspelen werden gelegaliseerd in 2021 waren er vrijwel overal reclames te zien. Of het nu ging om de televisie, radio, tijdschriften of kranten, het werd al snel duidelijk dat de gokbedrijven die een licentie hadden bemachtigd dit ook aan het hele land wilden laten weten. Er waren echter ook diverse mensen niet blij met deze ontwikkeling en dat gold ook voor de overheid.
Na de overvloed aan reclame tijdens de eerste maanden en jaren na de legalisatie van online kansspelen werd dan ook besloten dat hier iets aan gedaan moest worden. Als gevolg hiervan werd besloten dat het vanaf 1 juli 2023 verboden werd om nog reclame te maken via de mainstream media voor online casino’s in Nederland. Er werd daarbij vermeldt dat het ging om ongerichte reclame voor kansspelen. Kwetsbare groepen spelers zoals jongvolwassenen tot 24 jaar werden daarbij extra beschermd om ervoor te zorgen dat zij op een verantwoorde manier met de legalisatie van kansspelen kunnen omgaan.
Naast dat het verboden werd om reclame te maken via de televisie, radio, tijdschriften en kranten geldt dit sinds deze datum ook voor andere openbare plaatsen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan billboards en bushokjes, maar ook gebouwen die vrij toegankelijk zijn voor publiek. De enige manier waarop adverteren nog wel is toegestaan voor bookmakers met een Nederlandse vergunning is online. Dit mag via onder andere social media maar ook hier gelden diverse aanvullende voorwaarden waardoor er minder mogelijk is dan voorheen.
Berichtgeving over wetgeving
Een andere manier waarop de media een belangrijke rol spelen als het op online kansspelen aankomt is met hun berichtgeving. Er verandert nog altijd veel dingen, ondanks dat de verwachtingen na het legaliseren van kansspelen misschien was dat alles nu in een keer duidelijk zou zijn. Dit bleek echter niet het geval en het zal niemand meer verrassen als er ook de komende jaren nog de nodige wijzigingen worden doorgevoerd.
Voor spelers en andere personen die bij de online kansspelmarkt betrokken zijn is het daarom belangrijk om de berichtgeving zo goed mogelijk in de gaten te houden. Daardoor blijf je altijd op de hoogte van de laatste veranderingen en weet je met welke regels je te maken krijgt en aan welke voorwaarden je moet voldoen. Het is tegenwoordig bijvoorbeeld verplicht om persoonlijke limieten in te stellen voordat je kunt beginnen met spelen, en de bedragen gekoppeld aan deze limieten zijn inmiddels ook alweer een aantal keren aangepast.
Een andere ontwikkeling die interessant is om te volgen is die op het gebied van risicovolle spellen. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe dit aangepakt gaat worden, maar er wordt gewerkt aan extra regelgeving op dit gebied. Daardoor bestaat de kans dat er de komende tijd bepaalde spellen zijn die niet meer beschikbaar zijn of waarvoor er extra regels zullen gaan gelden. De kans is groot dat dit ook weer extra beperkingen voor jonge spelers op gaat leveren, omdat zit met bijvoorbeeld bonussen ook het geval is. Deze kunnen niet worden geclaimd door spelers tot 24 jaar.
Sponsoring en regels voor Nederlandse aanbieders
Het vergroten van de naamsbekendheid is voor veel online casino’s een belangrijke manier om meer potentiële bezoekers te kunnen bereiken. Hier spelen uiteraard ook de media een grote rol in en voor advertenties en marketing campagnes wordt dan ook een groot budget beschikbaar gesteld. We hadden het hierboven eerder al even over de strengere regels die gelden voor reclames en dit is ook voor sponsoring het geval. Sinds het moment dat dit in 2023 is veranderd is er namelijk ook op dit gebied niet of nauwelijks nog iets mogelijk voor kansspel bedrijven.
Er werden na het ingaan van de Wet kansspelen op afstand veel sponsorcontracten afgesloten, onder andere met sportclubs en competities. Nadat de duur van deze contracten is afgelopen, zal ook dit niet meer mogelijk zijn. Het was een ideale manier voor online casino’s en bookmakers om spelers te kunnen bereiken, aangezien er op de meeste kansspel platformen ook mogelijkheden zijn om in te zetten op sporten. Inmiddels is het daardoor niet of nauwelijks meer mogelijk om via de media nog iets aan reclames te doen.

Geef als eerste een reactie