‘Ik geloof heilig in het belang van een sterke Nederlandse filmindustrie’

Het zijn de weken van de nieuwjaarsrecepties; in de filmbranche is dat niet anders. Vorige week was in Pathé Tuschinski de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). Traditiegetrouw presenteert Hajo Binsbergen, vice-voorzitter van de NVF, daar de cijfers van het bioscoopbezoek over het voorgaande jaar. Dat zijn meestal geen hele verrassende uitkomsten, maar het is toch leuk om de resultaten en de succesnummers te zien. Zeker dit jaar, want de films waar de Film Ventures-tak van RTL afgelopen jaar in investeerde, kwamen bijzonder goed uit de bus. Gooische Vrouwen 2 is, net als deel 1 overigens, een mega hit.

Met ruim 1 miljoen bezoekers trokken Claire, Cheryl, Anouk en Roelien afgelopen jaar niet alleen een recordaantal bezoekers, maar zorgden zij er zelfs voor dat het totale bioscoopbezoekersaantal in 2014 gelijk bleef aan dat van 2013. Met stip op nummer-1 dus deze vier Gooische dames. Gevolgd door nog eens drie films waar we als RTL in investeerden: Pak Van Mijn Hart, Soof en Hartenstraat.

Vier films in de top-5 van best bezochte Nederlandse films, daar zijn we ontzettend trots op. Toen we in 2006  voor het eerst investeerden in een Nederlandse film – Wild Romance, over het leven van Herman Brood – hadden we dit soort lijstjes niet kunnen voorzien. We zijn ooit begonnen om te investeren in films, omdat we de consument een nog rijker filmaanbod wilden aanbieden op onze televisiezenders. Toen zochten we nog specifiek naar content voor ons vlaggenschip RTL 4 en voor RTL 5, maar inmiddels ook voor onze VOD-platformen Videoland, RTL XL en NLziet. We zijn uitgegroeid tot een belangrijke tak van sport binnen RTL Nederland. We zoeken voortdurend naar sterke merken die we op een logische wijze kunnen door vertalen naar het witte doek. Daarbij kijken we onder andere naar de mogelijkheden met onze eigen, bestaande merken die een trouwe fanbase hebben, zoals Gooische Vrouwen en Ushi. Dat lukte voor het eerst heel goed met Gooische Vrouwen, een film die zo succesvol was dat Linda de Mol en de cast het aandurfden een tweede film te maken.

Niet alleen Gooische Vrouwen kreeg een vervolg. Ook van de films Soof en Mannenharten komt er op korte termijn een deel 2. In 2015 hebben we een mooie line-up van nieuwe films die zal worden gereleased in de Nederlandse bioscopen. Homies, De Ontsnapping, Rendez Vous, De Reünie, Schone Handen en De Masters zullen dit jaar allemaal te zien zijn in de Nederlandse bioscoop. Ik geloof heilig in het belang van een sterke Nederlandse filmindustrie en daarom blijven we, samen met filmdistributeurs en producenten, serieus investeren in films van eigen bodem. Steeds vaker ook willen we eigen ideeën voor films realiseren, ook daarbij werken we nauw samen met ervaren producenten en distributeurs. Maar dat is een onderwerp voor een volgende keer…

Sven Sauvé is CCO bij RTL Nederland

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*