Huub Wijfjes komt met nieuw boek over De Televisie

Op 29 september, aan de vooravond van het 70 jarig jubileum van de televisie, verschijnt De televisie – Een cultuurgeschiedenis van Huub Wijfjes.
Op 2 oktober 1951 vond de eerste officiële televisie-uitzending in Nederland plaats. Een vliegende start van een medium dat wereldwijd dominant zou worden. Vanwege die enorme populariteit werd televisie ook het meest besproken en omstreden medium van de eeuw. Groot waren de zorgen over de negatieve invloed op de jeugd, de cultuur en de beschaving. Maar net zo groot was het optimisme over hoe televisie wereldwijd de mensheid zou bevrijden en vooruit zou helpen. Televisie is inmiddels vervlochten geraakt met nieuwe en sociale media. Met de komst van internet, de smartphone en het bingewatchen via kabeltelevisie werd de ondergang van televisie voorspeld, maar dat is zeker nog geen realiteit. En ook niet reëel, zo betogen de auteurs van dit boek.

De televisie – Een cultuurgeschiedenis geeft een boeiend en onmisbaar overzicht van het ontstaan van de Nederlandse televisie en daarmee van zeventig jaar invloed op jongeren, politiek, sport, journalistiek en goede en foute beeldvorming.

Presentatie
In samenwerking met het Instituut voor Beeld en Geluid vindt op woensdagmiddag 29 september de perspresentatie plaats. Het eerste exemplaar wordt aangeboden aan Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur van Beeld en Geluid en Frans Klein, directeur video van de NPO. Met hen gaat de auteur in gesprek over het verleden en de toekomst van televisie en de specifieke rol van publieke televisie daarin. Het programma start om 16.00 uur in het gebouw van Beeld en Geluid aan het Mediapark in Hilversum; inloop vanaf 15.30 uur.

Over de auteur
Huub Wijfjes (1956) is mediahistoricus, bijzonder hoogleraar Geschiedenis van Radio en Televisie aan de Universiteit van Amsterdam en universitair hoofddocent Journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De televisie – Een cultuurgeschiedenis | Huub Wijfjes (red.) | ISBN 9789024443550 | Verschijnt 29 september bij Boom uitgevers Amsterdam | Derde deel in een reeks over mediageschiedenis, eerder verschenen De krant en De radio | 416 blz. | Luxe paperback met flappen, rijk geïllustreerd | € 34,90

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*