Hilversums stationsgebied moet media-attractie op zich worden

[DOOR GOOI EN EEMLANDER] Een bioscoop op het dak, met de film geprojecteerd op de gevel van het gebouw ernaast. Een interactieve speelfilm dwars door Hilversum, waarbij je zelf kiest hoe het verhaal verder gaat. Tijdcapsules met tv-beelden naar keuze. Cafés waarin oude en nieuwe media interactief aanwezig is. Nagebouwde filmsets, zodat je een selfie kan maken in bijvoorbeeld de auto van Flodder. En dan hashtag #hilversum erbij natuurlijk.

Je kan in het raadhuis wel van alles bedenken voor dat nieuwe stationsgebied, maar als je echt hip en ’out of the box’ wil moet je ergens anders zijn. Stukje zelfkennis bij de gemeente. En dus schakelde Hilversum de hulp in van tweedejaarsstudenten van de opleiding Communicatie en Multimediadesign van de Hogeschool Utrecht. Hilversum krijgt ideeën, de studie een leuke praktijkopdracht.

Wethouder Arno Scheepers was enorm onder de indruk, vertelde bij maandagochtend na de eindpresentatie van de vier studententeams. „Er zitten veel elementen in waarvan ik denk: dit moeten we doen! Ik heb hier enorm veel inspiratie van gekregen. We gaan jullie zeker vaker uitnodigen.”

De opdracht van Hilversum was simpel: we hebben straks een nieuw stationsgebied en daar willen we mee uitpakken. Of, zoals Scheepers het verwoordt: „Dat je uit het station komt en denkt: wauw! Je moet weten dat je dan in de mediastad bent aangekomen. En jullie generatie heeft denk ik een beter beeld bij hoe je dat hip moet inrichten.”

Acht weken geleden begonnen de twaalf studenten, verdeeld in vier groepjes. De oogst was divers. Een interactieve speelfilm bijvoorbeeld. Kort samengevat: je komt het station uit, maakt via mobiele telefoon contact en wandelt langs schermen door de hele stad. Bij elk scherm krijg je een stukje film te zien, waarna de bezoeker een keus moet maken: wie is je verdachte, achtervolg je de dief, dat soort dingen. En zo ga je de stad door.

Of twee mediacafés aan weerszijden van het spoor, één in de sfeer van de media van vroeger aan de centrumkant, één in de sfeer van de media van nu en de toekomst in Oost, met een muurschildering dwars door de fietstunnel met iconische beelden uit de mediahistorie als verbinding. Of beeldschermen in het geluidsscherm langs het spoor, met opnieuw beelden uit de historie van radio en tv, zodat niet te missen is dat de trein de mediastad binnenrijdt. En dan op het stationsplein tijdcapsules die uit de grond omhoog komen met allerlei beeldschermen erop die door de bezoekers zijn te bedienen.

Het vierde groepje oppert een heel scala: van een dakbioscoop tot projecties met QR-codes en augmented reality (je scant een code met de mobiele telefoon en ziet en hoort vervolgens Edwin Evers die iets vertelt over de historie van de radio, om een voorbeeld te noemen), van nagebouwde filmsets die om de paar maanden wisselen tot glow-in-the-darkschilderingen op gevels.

Projectleider stationsgebied Eric Heerschop ziet het allemaal wel zitten. „Ik denk dat we hier zeker dingen van terug gaan zien. En het zou me niet verbazen als we dit vaker gaan doen. We zitten straks tijdens de bouw van het stationsgebied een hele tijd met bouwwerkzaamheden. Het zou zou mooi zijn als we in die tijd ook al iets kunnen doen met multimedia om de boel in die periode leuk te houden.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*