
Grote schoonmaak bij Yoursafe Radio leidt tot massaontslag en koerswijziging. Voorlopig zal er vooral non-stop muziek worden uitgezonden.
Deze week werd duidelijk hoe ingrijpend de veranderingen bij Yoursafe Radio zijn. In een nieuwe aflevering van Dit Was De Radio (DWDR 230) vertelt creatief directeur Giel Beelen openhartig over de reorganisatie waarbij ruim honderd medewerkers te horen kregen dat hun baan op de tocht staat.
Beelen omschrijft de dag van de aankondiging als “zwaar” en geeft toe dat hij slecht sliep in aanloop naar het nieuws. “Ik ben wel blij dat het eruit is,” zegt hij. “Ik kan niet ontkennen dat ik de afgelopen nacht, los van mijn baby, ook vaak wakker was. Al die hoofden schoten voorbij, allemaal mensen met wie we een mooi idee hadden. Nu is het eruit. Opgelucht wil ik niet zeggen, maar… ontlast een beetje.”
Omdat het volledige personeelsbestand via een grote videocall tegelijk werd ingelicht, was er geen ruimte voor persoonlijke gesprekken. “Ik zit nu allemaal één-op-eentjes te voeren,” aldus Beelen. “Dat vind ik heel belangrijk, dat is ook waarom ik deze week…”, waarna hij in de podcast verder ingaat op de omvang van de operatie. Volgens hem gaat het om “meer dan 100 man”.
In dezelfde DWDR-aflevering bespreken de makers het bredere beeld, inclusief de onrust van de dagen ervoor, toen influencers al hintten op een grote mededeling. Het bedrijf achter Yoursafe Radio — gekocht voor 6 miljoen euro — zoekt al langer naar een succesvolle koers op FM. De presentatoren noemen de zender “richtingloos” en vragen zich hardop af wat het nieuwe plan wordt, zeker nu ook Beelens eigen lunchshow onder vuur ligt.
Met de aangekondigde reorganisatie kiest Yoursafe Radio naar verwachting voor een volledig nieuwe strategie, waarbij de nadruk meer op Gen Z moet komen te liggen. Wat dat concreet betekent voor de programmering, de FM-activiteiten en de rol van Beelen zelf, wordt de komende weken duidelijk.

Er werk(t)en daar dus meer mensen als dat ze luisteraars hebben?🤔
😆😆😆
maak er een top 2000 of evergreen of top 4000 zender van. draai toto bruce springsteen queen en andere uitgeperste veilige ouwe rotzooi. niet te moeilijk dezelfde plaatjes van die artiesten, veel hitlijsten en vooral braaf doen. paar djs van 50 plus erbij. succes verzekerd
Het gaat de heren Zuurbier en Beelen niet om succes, maar om een ander andere duistere reden gaat het om Gen Z. U kent ze wel. De meest verwende generatie die de ganse dag op hun telefoontje zit. En helemaal geen behoefte heeft om naar radio te luisteren.
En toch, en toch willen Giel & Joost dat wel. Gen Z bedienen, alsof iedereen van 1 dezelfde generatie opeens dezelfde smaak of voorkeur heeft.
Dat Giel nu zo zit te jammeren is de grootste flauwekul.
Dat dit Radio4all YourSafe ging mislukken stond al vast voordat het begon. Als je de grootste videowall van het land nodig hebt om Gen Z aan de radio te krijgen, zit er ergens een paar draadjes los.
Ga streamen, maak een ondemand platform, daar zit Gen Z. Ze zitten niet op FM.
Verkoop of verhuur dat FM kavel en blijf niet jammeren Giel, ga lekker ouderwets hits draaien bij 1 van de vele radiostations.
Doe jezelf als bruidschat erbij als je naar de Basisweg gaat.
“Het bedrijf achter Yoursafe Radio — gekocht voor 6 miljoen euro” – de FM frequentie licentie is gekocht voor 6 miljoen. Tel daarbij alle andere investeringen ook nog even op (studio, zenderpark, Buma/Stemra/Sena, salarissen).
Maar het wanna-be-bankje van Zuurbier is nu iets minder onbekend, dat is wel een winst voor hem. Maakt het toch minder zuur. Bier.
Ik vind het echt dood en doodzonde. Een van de weinige landelijke FM-paketten (al is dit het kleinste) en dan wat te gaan zitten klooien met het excuus dat geld niks uitmaakt. Je kunt er ook gewoon wel wat leuks mee doen! Iets wat luisteraars leuk vinden. Wat dat betreft valt Beelen mij erg tegen als ‘radio-liefhebber’. Ik kan hier echt boos om worden. De boel gewoon verkwanselen en zeggen dat het allemaal kan omdat geld geen rol speelt. Je gooit in een hongergebied toch ook geen eten weg….omdat het kan. Dat hele YourSafe is vanaf dag 1 respectloos voor het hele fenomeen radio. Hoe kun je nou aan iets beginnen waar echt ieder weldenkend radiomens van wist dat het zou mislukken en dan na 2 jaar met tranen in je ogen melden dat het mislukt is?? HOU OP! GA WEG!
Zuurbier wilde het BNR kavel kopen en dan “met invloed” het kavel doorverhuren aan BNR. Dat zijn zijn eigen woorden. Op de dag dat hij de vergunning had heeft hij het direct te koop aangeboden want….dit FM-Kavel bemachtigen was helemaal niet de bedoeling, dat was slechts door een verkeerde bieding in de veiling in bezit gekomen.
En nu zit hij er mee in z’n mik….want die 6 mio is gewoon veel teveel voor dat kavel, en er zijn alweer 2 jaar voorbij terwijl FM steeds minder relevant wordt.
Hoe lang is FM nog echt relevant….max 5 jaar? En dan wil je de 100-jaar oude radio nog gaan veranderen/ontdekken/experimenteren.
Ik zou zeggen: trek alle stekkers overal lekker uit en verkoop die vergunning voor 3.5 mio. Dan heb je minder verlies dan dat je nog eens 2-3 jaar gaat zitten klooien en gebeurt er misschien nog iets leuks op die frequenties waar luisteraars plezier aan beleven ipv alleen het ego van Zuurbier en Beelen bevredigen.
Rekensom: 6 mio was teveel – 5 mio werd nog geboden. FM was (toen) nog max 7 jaar echt relevant. Daar zijn er nu alweer 2 van voorbij = 3.5 miljoen.
Over 2 jaar is het nog maar 2 mio.
(En dan heb ik het nieteens over de andere lopende kosten: Dan zit je ook al snel aan 7-8 ton p/jaar als je zuinig bent).
Ik vond het wel leuk vooral de avonden waren echt vernieuwend en ik luister altijd. Giel in de middag was ook al een verbetering. Alleen de ochtend vond ik niet best maar dan luister ik ook liever naar nieuws radio 1 of bnr. Daar miste yoursafe de boot vind ik al met al,ga ik het s avonds echt missen maar Giel succes man gewoon doorrrrrrrgaan non stop zou ik niet doen is al veel van
Een regelrechte miskleun, dat hele Yoursafe. Eerst maandenlang stilte omdat nog niet duidelijk was hoe het station te vullen. Trouwens, die naamswijzigingen aan het begin spraken al boekdelen.
En dan nu na wat experimenteren tot de conclusie komen dat het allemaal mislukt is!
Een compleet landelijk FM-zenderpakket vullen met niks voor geen hond die luistert!
Ik zou zeggen: opheffen dat Yoursafe, de frequenties innemen en beschikbaar houden voor serieuze gegadigden in de toekomst.
Er zijn sowieso teveel radio zenders en ze lijken ook nog allemaal op elkaar. Op zich was dit een leuk idee en er zit genoeg talent tussen. Jongeren doen zoveel andere dingen en radio is zeker niet het eerste waar ze aan denken. Om dan adverteerders te trekken is ook al moeilijk. Die willen eerst zien hoeveel luisteraars er zijn maar daar deed Giel niet aan mee en er moet wel wat geld verdiend worden zeker op lange termijn. Misschien is het wat voor John de mol.