Gen-Z en Millennials streamen meer dan ooit tevoren

Er gaapt een groeiende kloof tussen de diverse generaties als het gaat om mediagebruik. Uit recent onderzoek van het commissariaat voor de Media blijkt dat traditionele media kampen met een afname in dagelijks gebruik, vooral bij jongeren. De Mediamonitor 2023 laat zien dat jongeren zich steeds meer richten op online platformen en videodiensten.

Jongeren zijn vooral actief op sociale media, kijken online video’s, luisteren online radio of streamen muziek of podcasts. Dit geldt niet alleen voor de jongste generatie, want in de hele leeftijdsgroep tot 35 jaar daalt het traditionele lineaire tv-kijken stevig. Binnen deze groep is de gemiddelde kijktijd afgenomen van bijna 2,5 uur per dag in 2012 naar minder dan 1 uur in 2022.

Jongeren kijken vooral naar Netflix, Videoland en Disney+

De trend die de Mediamonitor 2023 signaleert, zien wij ook terug in onze eigen cijfers. De data van Bindinc. VOD Insights laat zien dat bijna de helft van de titels op de VOD-diensten gekeken wordt door kijkers van 16-34 jaar.

Welke streamingdiensten zijn dan populair binnen deze jonge doelgroep? Uit aanvullend onderzoek van Bindinc. VOD Insights, dat is gehouden onder meer dan 40.000 respondenten, blijkt dat jongeren (16-34 jaar) met name naar Netflix, Videoland en Disney+ kijken (periode januari t/m oktober 2023).

Als we inzoomen op het jongste profiel; in de leeftijdsgroep van 16 tot 24 jaar is Disney+ het meest in trek. De groep jongeren van 25-34 jaar kiest het vaakst voor zowel Videoland als Disney+. De streamingdienst die de groep jongeren minder goed weet aan te spreken is Viaplay. Waar Viaplay bij de groep boven de 34 jaar een goed bereik heeft, halveert dit bij de jongere kijkers (16-34 jaar).

Benieuwd naar meer informatie over de jongere doelgroep of andere specifieke doelgroepen? Bindinc. VOD Insights biedt inzicht in het kijkgedrag op de streamingplatformen van Nederland. VOD Insights weet onder andere welke doelgroep naar welke videocontent kijkt, hoe ze deze content waarderen en of ze een titel aanbevelen aan vrienden of familie. Meer informatie: Bindinc. VOD Insights

Mediabedrijf Bindinc. helpt videobedrijven bij het halen van hun doelen en is ook bekend van de consumentenmerken TVgids.nl, Binge.nl en de Gouden Televizier-Ring verkiezingen.

1 Comment

  1. En de boomers maar pleiten dat er niet mag bezuinigd mag worden op de npo? Npo tot de laaste babyboomers, generatie x en generatie z……?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*