Geen alcoholreclames op jongerenzenders

Tv-zenders Disney Channel, Nickelodeon en Disney XD zijn door Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) uitgesloten van alcoholreclame. Sinds vorige jaar zijn er afspraken gemaakt dat zenders met veel kinderen geen alcoholreclames meer uitzenden.

Stiva onderzoekt wat jongerenzenders zijn door middel van kijk- en luistercijfers (SKO/NLO). Sinds vorig jaar geldt de afspraak dat op die zenders geen alcoholreclame mag worden uitgezonden. Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. Door de stijgende gemiddelde leeftijd van luisteraars naar radiozenders is net als vorig jaar is geen enkele radiozender aan te merken als jongerenzender. Stiva gaat wel meer onderzoek doen naar alcoholreclame via social media.

Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en Stichting Kijk Onderzoek (SKO) hebben de onderzoeken uitgevoerd.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*