
Influencers in de EU zijn zich steeds bewuster van de risico’s rond het promoten van namaakproducten en illegale digitale content. Dat blijkt uit Influencers and IP, een nieuw onderzoek van het European Union Intellectual Property Office (EUIPO), het eerste dat de relatie tussen influencers en intellectueel eigendom in kaart brengt.
Voor het onderzoek werden 300 influencers uit alle 27 EU-lidstaten bevraagd, actief op Instagram, TikTok en YouTube. Maar liefst 94% zegt bewust geen namaak te promoten, terwijl 93% aangeeft piratencontent te vermijden. Slechts 4 tot 5% erkent in het afgelopen jaar per ongeluk of bewust IP-schendende producten of content te hebben gedeeld.
Opvallend is dat het vak van influencer snel professionaliseert: 92% verdient inmiddels geld met contentcreatie, maar slechts 18% bezit eigen intellectuele eigendomsrechten, zoals handelsmerken of ontwerpen. Influencers die wél IP registreren, blijken verder in hun zakelijke ontwikkeling te zijn: meer dan de helft heeft een eigen merk en een derde runt een webshop.
Influencers maken zicht zorgen om concurrentiei van virtuele influencers
Ook kunstmatige intelligentie speelt een groeiende rol. Meer dan de helft van de influencers gebruikt AI regelmatig in hun workflow, al maken velen zich zorgen over misbruik van hun werk, concurrentie van virtuele influencers en mogelijke inbreuken op IP-rechten door AI-gegenereerde content.
De EUIPO gaat influencers verder ondersteunen met trainingen en kennisplatforms, waaronder het nieuwe Influencer Legal Hub. Over twee jaar volgt een vervolgonderzoek om ontwikkelingen te monitoren, onder meer hoe influencers de echtheid van merken en producten controleren.



Geef als eerste een reactie