Dit zijn de hoogstgewaardeerde NPO-programma’s van 2e kwartaal 2022

De volgende programma’s zijn de hoogst gewaardeerde programma’s van het afgelopen kwartaal, volgens onafhankelijk onderzoek in opdracht van NPO*.

Hoogst gewaardeerde programma’s (overall) Q2 2022
Selma’s Oorlog (Omroep MAX) – 8,9
Dwars door de Lage Landen (VPRO) – 8,6
NOS Nieuwlande – onverzettelijk onderduikdorp (NOS) – 8,6
Het verhaal van Nederland (NTR) – 8,6
Even tot hier (BNNVARA) – 8,5

Hoogst gewaardeerde films en series Q22022
Flikken Maastricht (AVROTROS) – 8,5
De Veroordeling (KRO-NCRV) – 8,4
Trigger Point (KRO-NCRV) – 8,3
Unforgotten (KRO-NCRV) – 8,3
Furia (KRO-NCRV) – 8,2

Hoogst gewaardeerde human interest Q2 2022
Jojanneke en de jeugdzorg tapes (EO) – 8,5
Roosen en Borst (HUMAN) – 8,5
Ik mis je (EO) – 8,4
Je zal het maar hebben (BNNVARA) – 8,4
Zelensky: een president in oorlogstijd (BNNVARA) – 8,4

Bekijk de 10 hoogst gewaardeerde NPO-programma’s van het tweede kwartaal van 2022 via deze link.

*Het Media Appreciatie Panel (MAP), uitgevoerd door GfK in opdracht van NPO Publieksonderzoek, geeft inzicht in de waardering voor televisie- en radioprogramma’s. Van de 10 grootste televisiezenders in Nederland worden dagelijks vrijwel alle uitzendingen beoordeeld. Voor radio worden periodiek de radioprogramma’s van de grootste zenders beoordeeld.

Het onderzoek is op dagniveau representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. De panelleden geven hun waardering voor de programma’s die ze gisteren hebben gekeken en/of geluisterd, zowel live als uitgesteld. Ze drukken hun waardering uit in een rapportcijfer en geven daar (facultatief) een toelichting bij. Hierdoor is twee dagen na uitzending de mening van de kijkers/luisteraars van een programma beschikbaar.

Het Media Appreciatie Panel bestaat uit n=9.000 respondenten. De gemiddelde dagrespons ligt tussen de 3.200 en 4.400 respondenten, maar bedraagt minimaal n=3.000. Deze netto dagsteekproef wordt gewogen volgens de MOA Gouden Standaard en is daarmee representatief voor de Nederlandse bevolking op de variabelen geslacht, leeftijd, opleiding en regio.

2 Comments

  1. Regelmatig doet men een beetje alsof de MAX programma’s alleen voor oudere worden gemaakt.Het blijkt dat deze omroep behoorlijk origineel is met de programma’s en een hoge waardering daar voor krijgen. Iemand bij die omroep (zou het Jan zelf zijn??) heeft vaak hele goede ideeën. Maar dan moet je ze ook nog uitvoeren. Doen ze prima. Een aanwinst voor ons omroep bestel!!

  2. Ze moeten bij de publieke omroep direct stoppen met kijkcijfers, dat is alleen belangrijk voor commerciële omroepen. (Commerciële tv is reclame uitzenden en die onderbreken door programma’s anders kijkt er niemand naar de reclame’s)
    Het waardering cijfer moet het criterium worden voor de omroep. En als je zin heb in hersenloze pulp, dan schakel je over naar de commerciële omroep.
    Dan is het weer overzichtelijk in omroep land, daar zijn geen dure onderzoeken voor nodig.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*