De impact van het nieuwe STER-beleid voor adverteerders

We gaan bij Ster in 2018 voor een eenvoudig inkoopbeleid met gelijke tarieven voor iedere adverteerder. De afgelopen weken is er al veel over het nieuwe beleid geschreven en gesproken. Een belangrijk aspect voor ons binnen het nieuwe beleid is om de instroom van nieuwe adverteerders te stimuleren. Als dé New Business-man binnen Ster is dit voor mij natuurlijk het belangrijkste aspect van ons nieuwe beleid.

Waarom ís het eigenlijk interessant voor adverteerders om ook in 2018 te kiezen voor Ster?

Het kijk- en luistergedrag van de consument is niet meer te vergelijken met dat van enkele jaren geleden. Nieuwe technologieën en nieuwe spelers in de markt zorgen ervoor dat het kijk- en luistergedrag versnippert. Tegenwoordig hebben we op steeds meer locaties én devices toegang tot meer en meer content. Hierdoor wordt het voor Ster steeds belangrijker om de toegevoegde waarde van het adverteren op radio en televisie te laten zien.

Wanneer ik kijk naar de instroom van nieuwe adverteerders, dan zie ik dat dit vaak adverteerders zijn die al de nodige ervaring hebben opgedaan met het adverteren via digitale kanalen. Vaak hoor je dan dat deze digitale kanalen zo goed meetbaar zijn. Iedere euro die je erin stopt, verdient zichzelf terug. Traditionele media bieden dan wel een interessant bereik, maar zijn minder meetbaar. Men zou het liefst eerst een campagne proberen.

Effectieve campagnes
Ons nieuwe beleid, met een scherpe gelijke prijs voor iedere adverteerder, geeft de mogelijkheid om ook bij een relatief klein budget een effectieve campagne te plannen. Doordat er geen verplichtingen zijn op budgetvolume en bestedingsaandeel, kan op een laagdrempelige manier ervaring worden opgedaan met het adverteren op radio en/of televisie. Het is dan voor zowel Ster als de adverteerder belangrijk dat de campagne effectief is. Een adverteerder kan immers na iedere campagne bepalen of er een vervolg komt.

Ster in ieder mediaplan
Dat vervolg moet er gewoon komen. Tja, ik blijf een salesman hè: Ster hoort in ieder mediaplan. Ik zet graag de voordelen van adverteren bij de publieke omroep op een rij. Wekelijks bereiken de zenders van de NPO een miljoenenpubliek. Ster bereikt kijkers en luisteraars die andere zenders niet of minder bereiken. Bij televisie noemen we dit de lichte kijkers. Zij kijken minder dan gemiddeld televisie en kiezen over het algemeen sneller voor de zenders van de NPO. Voor radio zien we dat luisteraars slechts enkele favoriete zenders hebben. Iedere zender die je kunt toevoegen in de zendermix levert (dus) veel extra bereik op.

Zo kunnen ook bestaande RTV-adverteerders, die in het verleden niet voor Ster kozen, profiteren van het nieuwe beleid. Ook deze adverteerders kunnen gebruikmaken van dezelfde scherpe condities. Adverteerders die de afgelopen jaren wel hebben geadverteerd, op radio en/of televisie, maar niet voor de kanalen van de Ster kozen, kunnen op eenvoudige wijze hun bereik optimaliseren.

Advies op maat
Om een groot bereik te realiseren is het voor adverteerders steeds belangrijker om goed te kijken op welke manier zij hun doelgroep het beste kunnen bereiken. Is dit nog altijd via de ‘traditionele’ media, digitaal of biedt een combinatie van beide het beste resultaat? Met ons nieuwe beleid wordt onze adviesrol bij klanten aan tafel nog belangrijker.

Per adverteerder bekijken we graag wat de mogelijkheden zijn voor een effectieve campagne, passend bij de doelstellingen. Benieuwd wat Ster voor jouw merk kan betekenen? Neem contact op met één van onze accountmanagers.

Gerben Teela (Sales Manager STER)

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*