
Channel 4 zorgde deze week voor wereldwijde aandacht met de aankondiging van een ‘allereerste AI-presentator op televisie’. Het fragment ging snel rond op sociale media en werd wereldwijd opgepakt door nieuwssites. De vraag is alleen: gaat het hier om een echte doorbraak of vooral een leuk PR-stuntje?
Hoewel de prime time introductie op landelijke televisie vernieuwend oogt, is het concept zelf niet nieuw. Afgelopen jaren zijn al AI-avatars ingezet door bijvoorbeeld Omroep Brabant, NLZIET, maar ook Spreekbuis.nl.
Wat Channel 4 (het Britse RTL4) vooral doet, is het onderwerp zichtbaar maken voor een groot mainstream publiek. De technische kwaliteit van AI-presentatoren is inmiddels sterk vooruitgegaan. gezichtsuitdrukkingen, mimiek en lipsynchronisatie komen nu zodanig nauwkeurig overeen met echte presentatoren dat het geschikt is voor landelijke televisie. Hierdoor komt de vraag centraal te staan of de kijker nog wel kan onderscheiden of iemand echt is of niet.
Daarnaast creëert een groot televisienetwerk als Channel 4 een bewustzijnsmoment. Veel kijkers zagen voor het eerst hoe levensecht een AI-presentator kan zijn, wat zowel fascinatie en bij somigen ongemak oproept. Toch blijft het bij Channel 4 vooralsnog vooral een demonstratie van technologische mogelijkheden, zonder dat er een helder journalistiek of functioneel doel aan gekoppeld is.
Bij nieuws draait het om betrouwbaarheid. Daarom is het belangrijk dat kijkers direct weten dat het om een AI-avatar gaat. Doe je dat niet, dan kan twijfel ontstaan over de echtheid van wat zij zien. En dan zouden er twijfels kunnen ontstaan over de presentator maar ook het gebrachte nieuws. Een bewust gestileerde of geanimeerde avatar kan helpen om die scheidslijn zichtbaar te houden, waardoor de aandacht op de inhoud van het nieuws blijft in plaats van op de vraag of de presentator echt is.
AI moet meer doen dan verbaasd laten kijken. Het moet iets oplossen of verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan:
– Het schaalbaar maken van nieuwsproductie in meerdere talen
– Snellere publicatie van nieuwsitems bij breaking news
– Gepersonaliseerde nieuwscontent per regio, doelgroep of interessegebied
– Mogelijkheid om specifieke doelgroepen te bedienen zonder extra productieteams
In die context kan een AI-avatar zorgen voor efficiëntere journalistiek en betere toegankelijkheid van informatie. De actie van Channel 4 laat zien hoe ver de technologie inmiddels is en zorgt voor een breed maatschappelijk gesprek over de toekomst van nieuws en presentatie. Toch is het op dit moment vooral een PR-stunt zonder structurele redactionele functie. De echte innovatie begint pas wanneer AI-presentatoren op een transparante manier structureel worden worden ingezet om nieuwsformaten te versterken, gepersonaliseerde content mogelijk te maken en journalistieke processen efficiënter te maken.
De vraag die nu centraal staat: wordt AI een blijvende collega op de nieuwsdesk of blijft het voorlopig bij een eenmalige pr-stunt op tv?

Echt niet goed dat men AI zo bij de mensen door de strot duwen. Dit moeten we met z’n allen die willen. Maar helaas mensen gaan er helemaal in mee.
Ik ben voor, kan de Npo nog meer geld inleveren
Eens. Ik zie de analogie van mobiele telefoons. 30 jaar geleden wou niemand ze. Nu kunnen we niet zonder
We kunnen persoonlijk prima zonder maar, de smartphone is ons zonder dat we het doorhadden opgedrongen. Nu kunnen we niet zonder omdat eigenlijk alles via de smartphone gaat. Het heet nog steeds een telefoon maar, eigenlijk doe je er alles mee en het minst daarvan is bellen. Als morgen ineens de smartphones niet meer zouden werken dan zou de generatie die geboren is na 2000 zich even een tijdje geen raad meer weten. Voor de rest van de mensen zou het een verademing zijn. We kunnen wel maar moeten niet zonder. Als ik terug in de tijd kon reizen zou ik zorgen dat de mobile telefoon (en misschien ook wel internet) nooit was uitgevonden. We kunnen zonder en het is dan leuker maar de meeste mensen weten het niet (meer).