Daling reclameomzet Ster door afname lineair kijken

De Ster heeft in de eerste helft van 2025 een forse omzetdaling moeten incasseren. De verkoop van reclamezendtijd bij de NPO en de regionale publieke omroepen kwam uit op 88,9 miljoen euro, een daling van 15,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt MarketingReport.nl.

Met name televisie werd hard geraakt: de omzet daalde met 18,5 procent naar 69,3 miljoen euro. Radio noteerde een verlies van 7,1 procent (18 miljoen euro). Alleen de digitale tak groeide met 31,9 procent naar 1,6 miljoen euro, maar die stijging was te klein om de terugval te compenseren.

De twee belangrijke oorzaken: het ontbreken van grote sportevenementen zoals het EK of de Olympische Spelen, én de verschuiving van kijkers naar online platforms als NLZIET en NPO Start. Voor die laatste categorie mag de Ster echter al enkele jaren uitsluitend reclame voor goede doelen verkopen, waardoor de groeiende online consumptie nauwelijks kan worden benut.

6 Comments

  1. stoppen met alle reclame op de npo. beter voor een eerlijk speelveld. en dan hoeft de npo zich ook niet zo druk te maken om marktaandelen.

    • Geschreven pers krijgt ook uit de STERPOT dus zullen Uw plan niet leuk vinden
      Aan de andere kant zou het heerlijk zijn dat de NPO tv geen reclames meer zou uitzenden
      de publieke omroep hoeft niet op te boksen tegen com zenders , De NPO heeft een publieke taak te verrichten waar kijkcijfers niet belangrijk hoort te zijn . De BBC heeft ook geen reclame tussen haar programma`s, en het aanbod is wel vele male beter

      • Onzin. Er gaat natuurlijk helemaal geen STER-geld rechtstreeks naar de kranten. Het ministerie van OCW gebruikt wel STER-inkomsten voor subsidies zoals via het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en journalistieke projecten bijv. in de regio.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*