CvdM: Toezicht op alcohol- en gokreclame blijft aandachtspunt

Het Commissariaat voor de Media zet in 2026 het toezicht voort op reclameboodschappen voor alcohol en kansspelen. De Mediawet 2008 bevat regels om te voorkomen dat minderjarigen worden blootgesteld aan deze reclame, onder meer door uitzendingen alleen toe te staan op tijdstippen waarop zij minder kijken, zoals na 21.00 uur.

Het doorlopende toezicht, dat sinds 2021 wordt uitgevoerd, richt zich vooral op het televisieaanbod van landelijke commerciële en publieke media-instellingen. In 2026 krijgt ook het media-aanbod van regionale publieke omroepen extra aandacht. Overtredingen hebben in het verleden geleid tot waarschuwingen en bestuurlijke boetes; ook in 2025 is een boete opgelegd aan een commerciële media-instelling wegens het uitzenden van gokreclame op niet-toegestane tijden.

Uit toezichtonderzoek over de periode januari tot en met oktober 2025 blijkt dat media-instellingen hun processen hebben verbeterd. Volgens het Commissariaat zijn zij zich meer bewust van de regels en nemen zij maatregelen, zoals trainingen en technische controles, om overtredingen te voorkomen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*