Casino-sponsoring op radio en televisie

Het Nederlandse medialandschap heeft de afgelopen jaren ingrijpende veranderingen doorgemaakt wat betreft casino-sponsoring. Waar gokbedrijven vroeger prominent aanwezig waren op radio en televisie, is het speelveld sinds juli 2024 drastisch veranderd door nieuwe wetgeving.

Huidige regelgeving

Sinds 1 juli 2024 mogen online gokbedrijven geen evenementen en programma’s op televisie en radio meer sponsoren. Dit verbod maakt onderdeel uit van het gefaseerde Besluit Orka (Besluit Ongerichte Reclame Kansspelen op afstand), dat volgens de Gokspelautoriteit tot doel heeft kwetsbare groepen te beschermen tegen gokverslaving.

Alleen casino’s met een lokale vergunning van de Kansspelautoriteit mogen nog beperkt sponsoren. B7 Casino was bijvoorbeeld jarenlang sponsor van Eredivisie-uitzendingen, toen dit nog was toegestaan voor bedrijven met de juiste vergunningen. Deze sponsordeals waren lucratief voor zowel media als sportorganisaties.

Het verbod op sportsponsoring door gokbedrijven ging definitief in op 1 juli 2025. Dit betekent het einde van een tijdperk waarin casino’s massaal zichtbaar waren in het Nederlandse medialandschap.

Historische ontwikkeling

De relatie tussen casino’s en media kent een lange geschiedenis. Holland Casino was van 2002 tot 2005 sponsor van de Eredivisie, waarna de competitie de naam Holland Casino Eredivisie droeg. Deze sponsoring leverde destijds 5,5 miljoen euro per jaar op.

Na de legalisering van online kansspelen in oktober 2021 explodeerde het aantal gokreclames. Casino’s waren volgens onderzoek van Marketingnieuws in het najaar van 2021 en de eerste maanden van 2022 tussen niet van de televisie af te slaan. TOTO, BetCity, Casino 777 en vele anderen investeerden miljoenen in televisie- en radioreclames.

DatumMaatregel
1 juli 2023Verbod ongerichte reclame (TV, radio, buitenruimte)
1 juli 2024Verbod programma- en evenementsponsoring
1 juli 2025Verbod sportsponsoring

Marktcijfers en impact

De Nederlandse kansspelmarkt heeft een enorme groei doorgemaakt. Het totale brutospelresultaat (BSR) voor de legale markt bedroeg volgens de jaarlijkse Marktanalyse van gokspelautoriteit in 2023 4 miljard euro, een groei van 21,2% ten opzichte van 2022. In 2024 stegen de inkomsten uit kansspelbelasting naar een record van €1 miljard.

Deze cijfers tonen de economische impact van de sector, die voorheen zwaar leunde op mediavisibiliteit. Met name bij de lancering van de kansspelwetgeving in 2021 werd zwaar ingezet op reclamecampagnes, waarbij in vrijwel ieder reclameblok een online casino reclame te vinden was.

Gevolgen voor mediapartijen

Het sponsorverbod heeft significante financiële consequenties voor media-instellingen. De K.NVB verwacht volgens berichtgeving van CasinoNieuws dat het verbod op gokreclames de Nederlandse voetbalwereld €70 miljoen per jaar gaat kosten. Televisie- en radiozenders verliezen eveneens substantiële inkomsten uit sponsordeals.

Programma’s zoals Veronica Offside, dat vanaf de start gesponsord werd door het Nederlandse online casino BetCity, moesten stoppen of nieuwe sponsors zoeken. ESPN, voorheen Fox Sports, had lucratieve partnerships met verschillende gokbedrijven die nu zijn beëindigd.

JaarBSR (miljard €)Groei (%)
20223,3
20234,021,2%
H1 20240,7528,0%*
*Ten opzichte van H2 2023  

Landgebonden versus online

Een belangrijk onderscheid bestaat tussen landgebonden en online casino’s. Sinds 1 juli 2023 is er volgens het Commissariaat een reclameverbod voor online gokken, waardoor commercials voor online casino’s niet meer zijn toegestaan, maar reclames voor landgebonden aanbod wel.

Holland Casino maakt hier gebruik van door televisiereclames uit te zenden voor haar fysieke vestigingen. Deze paradoxale situatie zorgt voor discussie, aangezien dezelfde bedrijven vaak zowel online als offline actief zijn.

Toekomstperspectief

De strenge regulering heeft de marketingstrategieën van casino’s fundamenteel veranderd. Bedrijven moeten nu creatievere manieren vinden om klanten te bereiken, waarbij gerichte online marketing en directe communicatie belangrijker worden.

Ongeveer 5,4% van de volwassen Nederlandse bevolking gokte in de eerste maanden van 2024 online, wat aantoont dat de markt ondanks sponsorverboden blijft groeien. De vraag is hoe mediapartijen het wegvallen van deze lucratieve inkomstenbron zullen compenseren.

De nieuwe regelgeving markeert het einde van een tijdperk waarin casino’s dominant aanwezig waren in het Nederlandse medialandschap. Terwijl de overheid kwetsbare groepen probeert te beschermen, zoeken zowel media als gokbedrijven naar nieuwe wegen in dit veranderde speelveld.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*