Broadcast Magazine viert 30-jarig bestaan

gooi&eemlander

HILVERSUM Het dertigjarig bestaan van Broadcast Magazine is uitbundig gevierd. Niet alleen door de uitgever, FC Klap, maar door de gehele omroepwereld. Broadcast Magazine (BM) is hét vakblad voor de media – noem het gerust de Voetbal International van de omroepen, producenten, facilitaire bedrijven en entrepreneurs in de nieuwe media.

Jeroen te Nuijl (58) is vrijwel sinds de start bij het blad en de website betrokken. Eerst als freelancer. Inmiddels is hij voor de derde keer hoofdredacteur, ditmaal sinds 2009. „Ik ben hier in 1997 weggegaan; ik wilde weer eens iets anders. Drie jaar later werd ik teruggevraagd en toen heb ik het opnieuw gedaan, voor acht jaar. Vervolgens ging ik bij FC Klap werken. Ik was nog maar kort in dienst of FC Klap kocht BM van Euroforum. Binnen een jaar was ik voor de derde keer hoofdredacteur van Broadcast Magazine. Van 2009 tot nu, en met veel plezier.”

Hoewel de oplage slechts een paar duizend exemplaren telt, is Broadcast Magazine voor iedereen in de Hilversumse mediawereld eigenlijk verplichte kost. Grote interviews, columns van bekende omroepmensen, zoals bijvoorbeeld Jeroen Pauw, de broers Hugo en Laurens Borst of Harm Edens. „We zijn positief, maar als het moet schrijven we ook eerlijk en realistisch over omroepproblematiek”, zegt Te Nuijl. „En ja, het vuile werk, een beetje het vileine, dat laten we aan onze columnisten over.”

Opgewekt mens
Hij lacht. Jeroen te Nuijl is een opgewekt mens. Hij houdt niet van ruzie. Toen BM 25 jaar bestond werd de hoofdredacteur voor zijn eigen blad geïnterviewd door Frits Barend en de voor deze gelegenheid nog één keer uit de schaduw van zijn pensioen gestapte Henk van Dorp. Boven het verhaal stond: ’Allemansvriend’. „Ik beschouwde dat niet als een belediging. Ik ben nu eenmaal zo. Als ik al een conflict heb, praat ik dat het liefst zo vlug mogelijk weer uit. Voor BM betekent mijn karakter echt niet dat we bepaalde zaken uit de weg gaan. Maar we zijn ook zeker niet op rellen uit.”

Het vakblad heeft een eigen Broadcast Media Society en organiseert al sinds jaar en dag symposia, congressen. Het bekendste is de verkiezing van de ’Omroepman van het Jaar’. Die is op geen enkele wijze verbonden aan het gala om de Televizierring. „Want dat is een publieksprijs, wij geven de vakprijs. Iedereen komt, altijd, ook de grote namen als Joop van den Ende, John de Mol of Paul de Leeuw. Voor hen betekent die prijs ook echt iets, durf ik wel te zeggen. En tegelijk is dat voor ons de erkenning dat we ertoe doen.”

Opgericht door Rob Bakker in 1989 viel de geboorte van het magazine nagenoeg samen met de komst van commerciële televisie in Nederland. Dat hielp een stuk, er was meteen een hoop om over te schrijven. „Om toekomstbestendig te blijven moeten we tegenwoordig weer wat verder kijken”, zegt Te Nuijl. „Jonge media-ondernemers, kleine bedrijfjes, vloggers, internet-tv, streamingservices, zoals Netflix. De media zijn breder geworden dan alleen kranten, tv en radio. Daar proberen we ook op in te spelen, uiteraard.”

Dat gebeurt door BMY (Broadcast Magazine Young), een platform dat ook voortaan het ’Mediatalent van het Jaar’ zal kiezen.

Financiële constructie
Inmiddels is BM tien jaar in handen van de broers Erik en Rob Klap. Ze hebben een slimme financiële constructie bedacht. Enkele grote spelers en partijen in omroepland doneren een jaarlijks bedrag. In ruil daarvoor krijgen ze onder meer abonnementen, toegang tot party’s en een lidmaatschap van de ’Society’. „Fons van Westerloo zei ooit: jullie draaien misschien een omzet van 3 miljoen, maar hebben een impact van 30 miljoen”, lacht Te Nuijl. „Beide getallen kloppen niet, maar het zegt wel iets over de waardering voor het magazine. Door de fundraising en de abonnementen kunnen wij rustig en goed ons werk doen.”

Uitgever FC Klap richtte gisteren bij het jubileumfeest de schijnwerpers niet op het eigen mediabedrijf, maar vooral op de laatste dertig jaar omroephistorie en op Te Nuijl. Geen moeite was te veel. Op het grote scherm in de theaterzaal van het Media Park verschenen fake uitzendingen van onder meer Fox Sports, met transfernieuws over Jeroen te Nuijl – hij voetbalt nog in de ’Oude Beloftes’ van ’s-Graveland, maar zou naar Feyenoord gaan. André van Duin liet weten dat het pompenhuisje bij de blusvijver op het Media Park werd omgedoopt tot FC Tapstation Jeroen te Nuijl. „Helaas waren alle straten en pleinen hier op het park al vergeven”, aldus de komiek.

Er waren korte filmpjes van onder anderen John en Linda de Mol die Broadcast Magazine prezen, de mannen van Veronica Inside feliciteerden op hun geheel eigen wijze het magazine en de hoofdredacteur. Op het podium in de theaterzaal van Beeld en Geluid werden Jeroen Pauw, Bert van der Veer en Giel Beelen door Rick Nieman geïnterviewd over verleden en toekomst van radio en televisie.

De barbecue en feestavond in HUB Beachclub, de hang-out voor omroepmensen op het Media Park waren daarna bruisend.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*