Brexit trekt mediabedrijven naar Media Valley

Nederland profiteert volop van de Brexit. Het aantal bedrijven dat vanwege het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU haar kantoren naar Nederland brengt is afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Dat levert duizenden banen en honderden miljoenen euro’s aan investering op. Naast logistiek en finance is Nederland vooral bij mediabedrijven in trek. Bloomberg, TVT Media en Discovery Channel al voor Nederland gekozen. Zelfs de Britse staatszender BBC overweegt om zich in Nederland te vestigen. Spreekbuis.nl vroeg aan mediawethouder Wimar Jaeger in hoeverre Hilversum hiervan profiteert.

Jaeger: ‘We zijn in gesprek met diverse bedrijven, trekken samen op met de IFIA en Amsterdam. Ik kan of liever wil nog geen namen noemen, dat zou nu niet netjes zijn. Ik denk dat Engelse mediabedrijven als het om het vaste land van Europa gaat het beste voor de mediavalley (Amsterdam-Hilversum-Utrecht)  kunnen kiezen, omdat wij ons ons gebied een superieure digitale infrastructuur hebben.’

Volgens hem is mediastad Hilversum een interessante locatie voor mediabedrijven.

Jaeger: ‘Als het gaat om de techniek, redactie, beeldverwerking en distributie kan je het beste naar Hilversum komen. Als het gaat om het plaatje is Amsterdam misschien geschikter. Ik merk daarbij overigens op dat dat het voor Engelsen geen verschil maakt. Met 20 minuten reisafstand is Hilversum Amsterdam en Amsterdam Hilversum.  Alle bedrijven zijn gewend aan langere reistijden en grotere afstanden als je ziet waar ze nu zitten. Het creatieve klimaat in de mediavalley behoort tot de beste ter wereld. Niet voor niets lopen we voorop in media concepten, muziek en geluid en technische capaciteiten, et cetera. Naast de vakinhoudelijke aspecten is het voor Engelse bedrijven dat de taalbeheersing goed is. Wie spreekt er geen Engels in Nederland? Als je daarbij rekent dat er goed internationaal onderwijs, betaalbare huisvesting (in vergelijk tot Londen) en een zeer hoog voorzieningen niveau is, kun je je voorstellen dat we best een goed verhaal hebben. De grote mediaconcerns (publieke omroepen, RTL, Talpa, Ziggo Sport, Eurosport, etc.) en de facilitaire bedrijven (oa NEP, United) zijn hier al gevestigd.  Ook door de zeer ruime ICT en dataopslagsystemen die in Hilversum voorhanden zijn en de Mediastad vol loopt met startende en beginnende bedrijven in de mediasector kun je je voorstellen dat we Hilversum goed op de kaart kunnen zetten.’ 

Ook mediadeskundige Peter van Herrewegen van accountants- en adviesorganisatie EY verwacht dat veel mediabedrijven in deze omgeving zullen neerstrijken. Mediabedrijven moeten wel naar het Europese vaste land voor een uitzendvergunning, anders gaan die zenders op zwart, aldus Van Herrewegen. “Nederland is voor hen erg aantrekkelijk vanwege het goede datanetwerk en de vele creatieve bedrijven. En er wordt hier relatief goed Engels gesproken. Daarnaast is hier veel kennis over media.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*