‘Breng Commissariaat voor de Media onder bij ACM’

Naar aanleiding van de crisis rondom CvdM stelt mediaspecialist David de Jong in zijn column op Nederlandsmedianieuws.nl dat de politiek ervoor zou moeten kiezen om de mediawaakhond bij ACM onder te brengen.

De Jong: ‘Is zo’n Commissariaat nodig, vraag ik me af? De vraag stellen, is hem eigenlijk beantwoorden. In 2013 gingen de toezichthouders voor energie (Energiekamer), telecom (OPTA), mededinging (NMa) en de consumentenautoriteit samen in de ACM. Destijds is het Commissariaat voor de Media daar niet in meegenomen. Wellicht een weeffout.’ 

In veel Europese landen bestaat er geen aparte media-toezichthouder meer en deze taken gezien ondergebracht bij de telecomtoezichthouder.

De Jong: ‘Door de taken van het Commissariaat voor de Media onder te brengen bij ACM, wordt een aantal zaken vereenvoudigd en is er een kans de mediamarkt eerlijker te behandelen, waarbij de consument centraal staat, net als de concurrentie tussen mediabedrijven en een beter en transparanter toezicht op de krachten in de mediamarkt.’

Lees hier zijn gehele column

2 Comments

  1. I could not agree more.
    Het CvdM is overbodig, zelfs het Toezicht op de inhoud wordt al deels, voor zover het commerciele radio betreft, overgelaten aan het AT, dat daar niets van bakt want niet op toegerust. Kortom een zootje, en alles naar de ACM is een prima idee.

    Het iritante van het bestaan van het CvdM is ondermeer dat iedereen en alles die een commerciele radio frequentie aanvraagt bij AT eerst een Toestemming AT moet hebben, en als je wordt afgewezen bij AT heb je die en betaal je die voor niets. Geld uit de zak klopperij. Rradio zenders moeten dubbel betalen, ook de kleintjes (LPAM): aan AT en CvdM, nergens ter wereld is dat zo.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*