Bond van Adverteerders pleit voor behoud van een sterke publieke omroep

De ministerraad staat voor een belangrijke beslissing over de vergunningsduur van de NPO. Het demissionaire kabinet overweegt de vergunning van de NPO niet met vijf jaar, maar slechts met twee jaar te verlengen. Dit heeft de Bond van Adverteerders (bvA) ertoe aangezet om in een brief aan informateurs Elbert Dijkgraaf en Richard van Zwol hun bezorgdheid te uiten over mogelijke bezuinigingsplannen voor de NPO.

De bvA benadrukt dat een verzwakking van de NPO problematisch zou zijn, zowel voor de samenleving als voor haar achterban. Ze waarschuwt voor de gevolgen en wijst erop dat de formerende partijen mogelijk geneigd zijn om de publieke omroep stevig te beperken, gezien het uitdagende begrotingsvraagstuk waarmee ze worden geconfronteerd.

Volgens de bvA is een sterke publieke omroep van vitaal belang voor Nederland. De organisatie waarschuwt dat het klakkeloos bezuinigen op een belangrijke brugfunctie in de Nederlandse democratie problemen kan veroorzaken, zoals toenemende polarisatie. Bovendien wijst de bvA op de rol van reclame in het betaalbaar houden van een sterke omroep.

Henriette van Swinderen, directeur van bvA, meldt: “De publieke omroep heeft het vermogen om specifieke doelgroepen te bereiken, zoals senioren, culturele doelgroepen en hoger opgeleiden, die via andere kanalen niet of nauwelijks worden bereikt. Voor adverteerders is dit bereik onmisbaar, niet alleen om commerciële doelen te behalen, maar ook maatschappelijke.”

De bvA benadrukt tot slot de waarde van reclame-inkomsten voor een financieel gezonde publieke omroep van hoog niveau, en roept op tot behoud van het huidige financieringssysteem.

7 Comments

  1. Natuurlijk wil de BvA dat. De programma’s die bij de commerciëlen helemaal door de adverteerders betaald moeten worden, worden bij de publieke omroep voor een groot deel door de belastingbetaler gesubsidieerd, je krijgt daar dus meer waar voor je geld.

  2. Doe dan gewoon een sterke NPO zonder reclame. Laat de commerciële zenders zich maar druk maken om adverteerders. Is die oneerlijke concurrentie ook meteen weg.

    • Dat willen de commercielen helemaal niet, als de NPO reclamevrij wordt raken ze veel kijkers kwijt.

      En dan nog met al dat streamingsdienstengeleuter en bezuinigen op de NPO. De NPO kost een miljard, 250 miljoen reclame-inkomsten. Met een beetje nattevingerwerk betaalt een Nederlander/Nederlands huishouden nog geen vijf tientjes per jaar voor de NPO, kom daar eens om met je Netflix en Viaplay. Een koopje, een dubbeltje op de eerste rang.

  3. Ik zou Loekie de Leeuw missen.

    Nee serieus. De reclames zijn de reden dat ik niet graag naar rtl of sbs kijk.
    Discovery heeft ze ook maar als je dat later terug kijk kan je doorspoelen tijdens zo.n blok. Bij rtl kan dat niet.
    Tijdens programma’s als Beau en Humberto valt het trouwens dan wel weer mee. Of lijkt dat maar zo.
    Soms ook op gekke tijden. Programma net begonnen en hoppa… of bijna afgelopen.

  4. Kan, zal, mogelijk…blablabla gevaar voor democratie. Geen reclame op npo dus ook geen indoctrinatie met woke reclame. Het lijkt nu of Nederlandse gezinnen voornamelijk uit gemixte koppels bestaan

  5. Zou een zegen zijn dat de NPO reclame vrij zou zijn . Jammer dan voor de com. tv ,die zien de kijkcijfers dalen ,maar die bieden toch geen meerwaarde aan het tv landschap . En wat aan reclamegeld voor de npo ,binnen komt gaat ook deels naar andere mediabedrijven zoals de geschreven pers, dus zoveel blijf er niet over voor de omroep . Voordeel is… De drang naar meer hogere kijkcijfers voor de NPO is dan ondergeschikt ,en kunnen ze zich richten op betere mooiere programma`s voor iedereen , zonder te hoeven denken dat ze met een bepaalde doelgroep rekening moeten houden, en of dat ze teveel oudere kijkers hebben, en koste wat het kost jongeren gericht moeten zijn en het Veronica taaltje moeten gebruiken dus… jij mag, jij moet, jij bent…etc etc. De NPO is er voor iedereen

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*