BNR komt met gepersonaliseerde playlists

BNR Nieuwsradio biedt audio-content over professionele domeinen zoals economie en technologie. Die content is vaak ook zeer interessant om later terug te luisteren. BNR gaat daarom op basis van het profiel van een luisteraar interessante fragmenten uit alle BNR-audiocontent identificeren en in een volledig gepersonaliseerde playlist aanbieden.

BNR gaat onder de naam ‘smart radio’ haar audio-content met speech-to-text analyseren en Machine Learning (AI) technologie inzetten om onderwerpen en overgangen te detecteren, in samenwerking met partners BrainCreators (AI) en Media Distillery (media-analyse). Vervolgens maken zij een prototype van deze oplossing en toetsen deze met een selecte groep luisteraars op relevantie, accuratesse en luisterervaring.

Ivar Pruijn (FD Mediagroep): ‘Radio heeft momenteel een sterk lineair karakter: een uitzending vindt plaats op een vooraf bepaalde tijd en met de onderwerpen verspreid door de uitzending heen. Door gebruik te maken van cutting edge oplossingen om deze audio te analyseren, waaronder text-to-speech, contextual tagging en machine learning, kunnen de meest relevante stukken uit radio ‘on-demand’ geserveerd worden, zoals gebruikers inmiddels al gewend zijn van diensten als Netflix en Spotify. Dit is tot nu toe nog niet gedaan door radiostations in Nederland.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*