BNNVARA wil zich als één progressief merk sterker positioneren

Vanaf de start van het nieuwe televisieseizoen na de zomer gaat fusieomroep BNN-VARA zich als één merk presenteren. Een logische stap waar de tijd rijp voor is, vindt algemeen directeur Gerard Timmer.

Kassa was een typisch VARA-programma, zoals #BOOS echt bij BNN hoorde. Maar voortaan worden beide producties uitgeserveerd onder de nieuwe merknaam BNNVARA. Zonder streepje tussen de twee oorspronkelijke delen, want het wordt echt één merk, aldus Timmer. Toen de fusieomroep ontstond in 2014 is uitdrukkelijk besloten beide merken, BNN en VARA, overeind te houden. In het beleidsplan 2016-2020 van de omroep staat: “Wij blijven twee merken voeren: BNN én VARA. BNN voor een specifiek jong publiek (daar is BNN immers door Bart voor opgericht), VARA voor een breed progressief publiek. Dit betekent dat wij in dit beleidsplan, daar waar het de programmering betreft, ook onderscheid zullen maken tussen het aanbod onder het BNN-merk en het aanbod onder het VARA-merk.” Niet meer dus.

Merkbeleving

Timmer benadrukt dat er niet lichtvaardig voor één merknaam is gekozen. “Bij de fusie hebben we gezegd: laten we nou eerst maar eens kijken hoe die samenvoeging en samenwerking binnen het bedrijf gaat. Dat loopt prima, dus kunnen we een volgende stap zetten. Maar de echte aanleiding lag in het feit dat we merkten dat de merknamen BNN, VARA, VARA-BNN en BNN-VARA steeds vaker door elkaar gebruikt werden, door het publiek en door andere media. Dat komt een heldere communicatie over je merk niet ten goede. De afgelopen jaren zijn er bovendien meer nieuwe spelers in de mediawereld gekomen. Het leidt er allemaal toe, dat we ons steviger willen positioneren met één helder merk. Wij hebben hier uitvoerig over gepraat met alle belanghebbenden, zoals de leden, onze medewerkers, de Raad van Toezicht en de Ondernemingsraad. We hebben ook extern onderzoek laten doen naar de beleving van de merken BNN en VARA, welke waarden mensen daaraan koppelen. Die bleken voor beide merken al heel dicht bij elkaar te liggen. Alle stakeholders konden zich in de keus voor één merk uiteindelijk goed vinden. Het is er ook tijd voor.”

Nieuwe huisstijl

Tegelijk met het nieuwe merk zal BNNVARA op 24 augustus in de studio van het eigen pand op het Hilversumse Media Park ook een nieuwe huisstijl presenteren. Over de inhoud van het merkverhaal en de vorm van de nieuwe stijl wil Timmer daarom nu nog weinig kwijt. “BNN en VARA waren twee omroepen met een sterke identiteit. Dat zijn de fundamenten geweest voor het nieuwe merkverhaal van BNNVARA. Sowieso hadden beide merken al een progressief karakter gemeen. Het merk krijgt een nieuwe energieke look and feel, met een duidelijke verbinding met die historie.” Die geschiedenis begon voor de VARA met de oprichting van de Vereeniging van Arbeiders Radio Amateurs in 1925, toen nog sterk gekoppeld aan de sociaaldemocratische beweging. BNN was vanaf de start in 1998 gericht op jongeren.

Sterk en breed

Het publiek zal inhoudelijk niet echt iets merken van de nieuwe keus voor één merknaam, zegt Timmer. “Ons aanbod blijft even sterk en breed als het al was. Mensen krijgen wel een nieuw logo te zien, nieuwe idents, een duidelijkere verbinding van de programma’s met het merk en een nieuwe presentatie tijdens evenementen en dergelijke.” Ook voor de medewerkers verandert er niet zo veel volgens de algemeen directeur. “Achter de schermen werkten makers inmiddels al meer en meer voor zowel BNN- als VARA-programma’s. Dat wordt nog logischer. Onze presentatoren worden wel breder inzetbaar. Als we voorheen Sophie Hilbrand wilden inzetten voor een onderdeel van Pauw kregen we vragen van leden: zij is toch van BNN en Pauw van de VARA? Die verwarring verdwijnt nu, we ztten een krachtiger, helder beeld neer. Dat we naar één merknaam gaan, houdt geen bezuiniging in. Daar is geen sprake van.”

Fotograaf Gerard Timmer: Annemieke van der Togt

1 Trackback / Pingback

  1. BNNVARA lanceert nieuwe app

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*