
Het verdwijnen van programma’s bij de publieke omroep is pijnlijk, maar het biedt óók kansen. Dit is waarom.
En ja, de bezuinigingen komen hard aan. De makers worden keihard geraakt en het kost banen. Daarnaast verdwijnen kwalitatieve programma’s die niet zomaar op de commerciële gemaakt worden. Je kan terechte kritiek geven dat de bezuinigingen weer terecht komen bij de programma’s en dat je die ook ergens anders kan halen – in andere lagen van de organisatie (Is dat genoeg gedaan?). Het samenvoegen van omroepen kan echt helpen om meer ruimte voor makers te krijgenMaar ook even eerlijk, naar hoeveel van deze programma keek jij nog op tv of online? Passen sommige van deze programma’s nog wel bij de publieke omroep? Zou je programma’s als First Dates, 3 op Reis en Proefkonijnen bijv ook niet op de commerciëlen of op bijv Videoland kunnen uitzenden?
Dit kan juist een kans zijn om geld vrij te maken voor nieuwe multimediale formats anno 2025. Programma’s in een online audio of videoformat die heerlijk weg te streamen zijn. Niet meer alleen radio of tv, maar direct geschikt voor meerdere platformen (en daar ook voor gemaakt zijn) om meerdere doelgroepen aan te spreken. Dit kan een kans zijn om het media-aanbod van de publieke te moderniseren zonder dat belangrijke journalistieke formats verdwijnen. De NPO staat met Start in de lijstjes onder platformen als Netflix, Youtube en Videoland op plek 5 (Bron GFK). Daar zit nog veel groei in. Dit kan ook het moment zijn om in te zetten op nieuwe modernere producties die niet alleen aan 1 platform gebonden zijn met wat extra knipjes voor de socials. We kunnen anders denken.

Wat denk jij? Goed of niet goed, deze bezuinigingen?
Kees Dorresteijn is presentator, journalist en formatontwikkelaar

Ik zie nu vooral programma’s verdwijnen die wel een beetje aan het eind van de product life cycle zitten. Binnenstebuiten bijv, een mooi format dat sleets raakt. Ook Kassa is wat vergane glorie.