Blog Jan Slagter: ‘Asjemenou’

Voorafgaand aan de MAXuitzending van ‘De Ster Gouden Loeki’ werd in de vakpers druk gespeculeerd over welke commercial door het publiek zou worden aangewezen als het beste reclamefilmpje van 2020.

Dat werd serieus aangepakt. Bureau Mediatest analyseerde bijna 250 tv-commercials op effectiviteit aan de hand van ruim vijftig creatieve en inhoudelijke kenmerken. Daarbij kwam de Grand Prix van Jumbo (met Max Verstappen) als de gedoodverfde winnaar uit de bus.

Mis dus. Collega-bureau Validators deed neuromarketing-onderzoek naar hoe het brein reageert op reclame en wees feilloos de Staatsloterij met het zwarte adoptiekatje Frummel als winnaar aan. Ook met de winnaars van de Zilveren (de buurttuin tegen eenzaamheid van het ministerie van VWS) en de Bronzen Loeki (de kerstcommercial van Plus met buschauffeur Mo) zaten ze in de goede richting. Reclame is emotie en dieren hebben een positief effect op onze emotie.

Zo won de Staatsloterij na het hondje Frekkel (2018) en het egeltje Freddie (2019) weer met een vertederend beestje. Over dieren gesproken: leuk hè, dat Loeki de Leeuw weer terugkomt in het Sterblok! Hij is voor het eerst te zien tijdens het EK-voetbal en verder gedurende de sportzomer.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*