Blog: ‘Intellectuele realitysoaps’

[BLOG] De afgelopen jaren werd de kijker bedolven onder de realitysoaps, waaronder ‘De Bus’, ‘Temptation Island’, ‘Utopia’, ‘Oh Oh Cherso’ en uiteraard ‘Big Brother’. Voor sommige kijkers mooie amusementstelevisie, voor psychologen wellicht interessant studiemateriaal, maar voor velen ook ‘beeldvervuiling’.

Ondanks de vele variaties in formats zie ik bij deze programma’s vooral platheid en beperkte diepgang. En dat is in mijn optiek zonde.

Mensen voor langere tijd bij elkaar plaatsen kan namelijk interessante diepgaande gesprekken met zich mee brengen. Denk bijvoorbeeld aan het VPRO-interviewprogramma ’24 uur met..’, waarin Wilfried de Jong met diverse gasten in gesprek gaat. Deels zie het ook terug in Zomergasten en in de talloze podcasts met interviews van 1 tot 2 uur. Uiteraard vallen deze voorbeelden niet onder de term ‘realitysoaps’ en de tijd dat mensen bij elkaar zitten is een stuk korter dan de realiysterretjes die veelal maanden worden gevolgd. Toch bieden deze voorbeelden de mogelijkheid om ‘het echte gesprek’ aan te gaan. Iets wat vaak niet lukt bij de veelal 5 minuten-interviews op NPO Radio 1 of BNR.

Wellicht is het tijd voor een intellectuele realitysoap. Hoe zou het bijvoorbeeld zijn om een week lang tien Tweede Kamerleden van verschillende fracties bij elkaar te zetten, die als ‘spelelement’ dagelijks hun tanden moeten zetten in prangende politieke thema’s, waaronder milieu, emigratie en privacy en veiligheid? Dit staat garant voor vurige debatten, waarbij de kijker niet alleen getrakteerd wordt op de politieke agenda van de deelnemers, maar ook de mens achter de politicus.

Het is te betwijfelen of heel Nederland voor de buis gaat zitten, maar wellicht gaat er achter Pieter Omzigt (CDA) wel de nieuwe ‘knuffel Ruud’ schuil en blijkt Erica Thieme (PvdD) een keukenprinses, die heel Nederland aan de vegetarische maaltijden krijgt. Gezamenlijk kunnen zij daar bouwen aan het nieuwe utopia in de echte wereld. Wellicht iets voor de NPO?

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

1 Comment

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*