(Blog Guido van Nispen) ‘Tv non grata’: hoe de publieke omroep eigen abonnees buitensluit

Het is zover: mijn twee jaar oude Philips smart-tv is officieel uitgeroepen tot ‘tv non grata’ door de NPO. Bij het aanklikken van de NPO Plus-app krijg ik een vriendelijke, maar weinig behulpzame melding: “Bezoek de servicepagina voor meer informatie.” Met andere woorden: bedankt voor het betalen, maar zoek het verder zelf maar uit.

Wat blijkt? Onze publieke omroep heeft in alle wijsheid besloten om de stekker te trekken uit de ondersteuning van een scala aan smart televisiemodellen – waaronder mijn jonge Philips-schermpje. Niet alleen Philips is getroffen, maar ook merken als Sony, Panasonic, Hisense, Loewe en Samsung moesten eraan geloven.

De voorgestelde oplossing van de NPO is even simpel als frustrerend: sluit maar een Chromecast of AppleTV kastje aan. Maar waarom zou ik, vraag ik me dan af, terwijl alle andere streaming diensten – Netflix, Amazon Prime, Disney+, Apple, YouTube, Videoland, Pathé Thuis, MUBI en zelfs ARTE (inderdaad, die fijne Duits-Franse publieke zender voor de cultureel geïnteresseerde kijker met een licht intellectuele smaak) – gewoon prima werken via de ingebouwde apps op mijn smart tv. Waarom dan juist de publieke omroep uit ons belastinggeld kiest voor deze digitale uitsluiting, blijft een raadsel.

Het lijkt haast symbolisch voor de worsteling van de publieke omroep in de steeds complexere digitale arena. Terwijl streamingdiensten in 2024 voor het eerst in Nederland meer dan een miljard euro omzet binnenharkten en inmiddels goed zijn voor 36 procent van de totale markt, kiest de NPO ervoor zichzelf buitenspel te zetten bij een deel van het publiek.

Is het dan opmerkelijk te noemen dat uitgerekend NPO Plus het afgelopen jaar met bijna een kwart is gekelderd in marktaandeel, terwijl andere betaalde diensten groeien. Toeval? Vast niet.

Nederland behoort nota bene tot de Europese koplopers met smart-tv’s in huis. In tijden waarin het publieke bestel onder druk staat en discussies over het bereik van publieke media bijna wekelijks oplaaien, zou je denken dat toegankelijkheid en gebruiksgemak in de digitale omgeving prioriteit nummer één zijn. En niet alleen het gesteggel over hoeveel omroephuizen en wie met wie daarin zit.

Dus beste NPO, wellicht is het toch tijd om eens grondig na te denken over jullie digitale strategie. Anders kijk ik, en met mij vele anderen, straks alleen nog commercieel en Duitse en Franse docu’s op ARTE.

2 Comments

  1. Prima besluit lijkt mij.

    Het zou juist zonde van gemeenschapsgeld zijn als de publieke omroep geld steekt om elk smaakje smart TV te blijven ondersteunen.

    Kies een beperkt aantal volwassen platform, en zorgt dat dat gewoon goed werkt.

    Smart tv’s zijn niet bepaald apparaten gemaakt voor een lange levensduur. Je mag blij zijn als je Philips van 2 jaar oud, toevallig net na de garantieperiode, nog software updates van Philips krijgt.

    Zet dat af tegen een meer volwassen platform als een Chromecast of Apple TV waarbij je wel een bepaalde kwaliteit kunt verwachten.

    Kortom, ik denk dat Guido zich gewoon slecht heeft laten voorlichten bij de aankoop van zijn televisie.

    • Ze hadden een uitstekende app. Maar het moest anders. Ook op Google TV is het een draak van een app geworden. Lees de commentaren in de Play Store. Over geld verspillen gesproken. Van een ruim ondersteunde goede app naar een slechte en minder ondersteunde app.

      Daar kan nog wel wat bezuinigd worden bij de NPO.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*