(Blog) B&B Overdaad: Too much love will kill you

Voor RTL 4, maar ook andere media, is ‘B&B Vol Liefde’ dé zomerse pleister op de gapende wond die ‘komkommertijd’ heet. Romantiek onder de zon, gênante stiltes bij het ontbijt en ontluikende liefdes onder de luifel — het format weet elk jaar opnieuw miljoenen Nederlanders te boeien. Ook deze zomer scoort het programma weer stabiel hoge kijkcijfers. Maar de liefde begint barstjes te vertonen. Nog niet zozeer in het aantal kijkers, maar vooral in de overkill waarmee het programma door de media omarmd wordt. Want wat goed is, moet je niet té vaak serveren. Of zoals Tina Nijkamp het fijntjes verwoordde in haar podcast: “RTL moet oppassen dat RTL 4 niet RTL B&B wordt.”

Het idee leek logisch: profiteer van de B&B-hype en bouw RTL Boulevard Summernight eromheen, met een dagelijkse nabeschouwing. Maar hoewel de liefde op televisie bloeit, blijft het kijkerspubliek hier wat achter. De magie werkt niet oneindig. Overdaad schaadt, lijkt hier het devies. In mijn omgeving merk ik het steeds vaker: B&B-vermoeidheid is aan het insluipen. En dat terwijl we pas in de eerste week van het nieuwe seizoen zitten. Naast het programma zelf zijn er inmiddels podcasts, dagbladjournalistieke analyses, sociale media-kanalen én influencers die hun dagelijkse oordeel vellen. Ook de serieuze nieuwsmedia duiken erbovenop met ‘clickbait’ koppen als:

  • “Het ‘beeldige figuurtje’ van Ingrid en nú al tranen”
  • “Frank zwijmelt weg bij Ingrid”
  • “Rotterdamse Renate doet zo haar best om de hapjes en drankjes te weigeren, maar dat blijkt nogal lastig”
  • Deze twee zijn nu al hét droomkoppel van B&B Vol Liefde 2025″

Reality-tv lijkt hiermee steeds meer een reality-overload te worden.

Ook commerciële merken willen een graantje meepikken van het B&B-succes. Maar dat gaat niet altijd zoals gepland. Kandidate Els – berucht en beroemd om haar uitspraak “Who Else?” – figureert inmiddels in een landelijke Rivella-commercial. Voor mediaspecialisten als Angela de Jong en Rens Muller was dat juist een reden om het frisdrankje te laten staan.

Het laat zien hoe snel sympathie kan omslaan in irritatie als de mediaconsumptie té eenzijdig wordt. De marketingmachine draait op volle toeren, maar vergeet dat er ook zoiets bestaat als liefdesverzadiging.

Raak het emmertje Vol Liefde overvol?

‘B&B Vol Liefde’ blijft voorlopig een kijkcijferhit, maar het gevaar van overexposure ligt op de loer. Wat als het publiek zich verzadigd voelt? Wat als de magie verdwijnt door te veel spin-offs, columns, podcasts, nabeschouwingen en commercials? De les is helder: zelfs bij een programma over de liefde, moet je zuinig zijn op je publiek. Too much love will kill you, zong Queen al — en misschien geldt dat ook voor het meest geliefde zomerprogramma van Nederland.

4 Comments

  1. Echt dom van RTL4 om het zo uit te melken.
    Ook omdat het er in de vroege editie van Boulevard het er continu over gaat.
    Beter hadden ze deze Summer Night versie van Boulevard met B&B Nabeschouwing op Videoland en RTL5 gedaan. Dan kun je kiezen als kijker of je dat nog wilt zien.

    Nu zappen er meer dan een miljoen mensen weg van je hoofdzender na B&B.
    Daar had RTL beter iets nieuws kunnen proberen deze zomer.

  2. Nu de NPO je verveelt met voetbal, wielrennen en herhalingen. RTL inzet op herhalingen en B&B en je bij SBS/Net5 kan kiezen tussen de bondgenoten en heel veel herhalingen is er geen enkele reden om na 20.30 je tv op een Nederlands kanaal te zetten. Gelukkig is er YouTube en buitenlandse tv.

  3. Ik denk dat RTL4 ook aan de cijfers ziet dat die speciale editie van Boulevard niet werkt en/of dat Marieke Elsinga op televisie niet werkt. Ik denk dat een nababbelprogramma wel kan werken. Mits dat wat knusser oogt dan dat Boulevard-decor. Die ziet er zo ongezellig uit, zeker voor de late avond.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*