
De mogelijke overname van RTL Nederland door het Vlaamse DPG Media kan de komende jaren zorgen voor een zichtbare verschuiving in het televisieaanbod. Niet alleen achter de schermen – in productiehuis, techniek en inkoop – maar ook op het scherm zelf. Volgens de Vlaamse tv-producent en presentator Eric Goens, jarenlang een van de architecten achter VTM, ligt een nieuwe fase van Vlaams-Nederlandse coproducties voor de hand.
Kostenbesparing én creatief voordeel
Goens ziet grote kansen voor gezamenlijke formats, niet alleen in ontwikkeling en productie, maar ook daadwerkelijk in beeld. Dat meldt hij in De Telegraaf vandaag.
„Nog een stap verder, en in dat geval wél zichtbaar voor de kijker, is het maken van één Nederlandse-Vlaamse versie van televisieprogramma’s,” zegt hij. „Met een Nederlandse en een Belgische presentator, en deelnemers uit beide landen. Dat gaat ongetwijfeld gebeuren. Niet bij elk programma, vermoed ik. Maar als je dat tien keer per jaar kunt doen, is dat al ontzettend kostenbesparend.”
Zo’n samenwerking lijkt logisch: De integratie zou die culturele asymmetrie kunnen doorbreken, of juist versterken—afhankelijk van de strategie van de nieuwe mediagigant. De populariteit van Nederlandse programma’s in Vlaanderen vormt een belangrijke basis voor die gedachte en vice versa. Titels als Kopen Zonder Kijken, Wie is de Mol?, Boer Zoekt Vrouw en All You Need Is Love trekken al jarenlang grote Vlaamse publieksgroepen. De commerciële productiekracht van Nederland – onder andere voortgekomen uit Talpa, Fremantle, Banijay en de sterke RTL-traditie – maakt de stap naar gezamenlijke producties relatief klein.
Vlaanderen, met zijn kleinere markt, is gewend formats te importeren en lokaal aan te passen. Voor de nieuwe, gecombineerde onderneming is het daardoor aantrekkelijk om in één keer zowel de Nederlandse als Vlaamse markt te bedienen. Het tegenovergestelde gebeurt veel minder: Vlaamse programma’s breken zelden door op de Nederlandse mainstream-tv. Uitzonderingen als De Mol, Undercover of Reizen Waes kennen een loyale schare kijkers, maar blijven qua bereik ver achter bij grote Nederlandse titels. Juist daarom kan de fusie volgens experts nieuwe kansen bieden voor Vlaamse makers om hun content eenvoudiger in Nederland te positioneren. De vraag is of dat voldoende is om het structurele verschil in schaalgrootte en kijkcultuur te overbruggen. Ook op andere vlakken zoals artiesten en gasten in programma’s zie je dat Nederland meer vertegenwoordigd is in België dan andersom.
Als het fusiebedrijf een sterk tv-huis wil bouwen dat én regionaal verankerd én internationaal concurrerend is, dan horen gezamenlijke NL-BE-formats bij de meest logische stappen. Zowel uit kostenoogpunt als vanuit contentstrategie. DPG wil nog niet vooruitlopen op de exacte invulling van de integratie. Een woordvoerder laat desgevraagd weten:
Een nieuwe BeNe-televisie-realiteit?
De overname zou daardoor een uniek moment in de lage landen markeren: voor het eerst ontstaat een mediabedrijf dat zowel de grootste commerciële omroep van Nederland als een groot deel van de Vlaamse televisiemarkt onder één dak brengt. De kans dat kijkers in de komende jaren meer programma’s zien met twee presentatoren, twee accenten en twee markten tegelijk, wordt daarmee steeds groter.

misschien moet de npo dat ook doen met de belgen. slim bezuinigen!
“Vlaanderen leunt al decennia zwaar op Nederlandse formats, terwijl Vlaamse programma’s slechts sporadisch de Nederlandse markt bereiken.”
Wat is dit, geschreven met behulp van AI? Om een paar voorbeelden te geven van Vlaamse formats die in Nederland ook (hebben ge)lopen: Man bijt Hond, De Mol, De Slimste, De Alleskunner, Kamp Van Koningsbrugge, Bestemming X, Wat een Dag, Hotel Romantiek, Mag ik u kussen?, Switch, Out of Office, Factcheckers, Radio Gaga… Misschien niet allemaal even succesvol, maar wel oorspronkelijk uit Vlaanderen afkomstig.
“De populariteit van Nederlandse programma’s in Vlaanderen vormt een belangrijke basis voor die gedachte. Titels als Kopen Zonder Kijken, Wie is de Mol?, Boer Zoekt Vrouw en All You Need Is Love trekken al jarenlang grote Vlaamse publieksgroepen.”
KZK komt oorspronkelijk uit Australië (Buying Blind), Wie is de Mol is nota bene BEDACHT IN VLAANDEREN (!!!) en Boer zoekt Vrouw is van oorsprong Engels. Enkel AYNIL is inderdaad een Nederlands format, maar is al sinds 2012 (!) niet meer op de Vlaamse beeldbuis te zien. Blijf wel bij de feiten, alsjeblieft.
Sorry je was al voor
Je was me al voor bedoel ik
Ach als het puntje bij het paaltje komt, zijn wij allemaal van oorsprong Vlamingen
“Vlaanderen leunt al decennia zwaar op Nederlandse formats”
Dit was in het verleden zo maar al heel lang niet meer het geval.
Ja, zo bijzonder zijn die Belgische formats toch niet. De Belgische co-productie van Big Brother hebben ze juist net na 5 succesvolle jaren afgestoten wat erg dom is omdat dit een vaste waarde had in de vooravond van RTL 5 in de maanden januari t/m maart. En bovendien is Big Brother een Nederlandse productie. Wij zijn nr. 1 in format ontwikkeling en België is dat niet. Ik denk juist dat het andersom gaat zij, dat er veel Nederlandse formats ook in België komen met als voorbeeld van wat er al is B&B Vol Liefde.
Het was vroeger in de jaren 90 en daarvoor zoals je zegt.
De afgelopen 20 jaar zeker niet meer. Al denken veel baasjes in de tv wereld nog steeds van wel.
Ik zou geen gecombineerde versie van de Vlaamse en Nederlandse kopen zonder kijken aanzetten. Beide landen hebben compleet andere eisen en markten. Ook zijn de formats heel anders opgebouwd.