Bart van Leeuwen: ‘De muziek is het belangrijkst’

Dit jaar is Bart van Leeuwen 45 jaar op de radio te horen. Binnenkort kunnen zijn trouwe luisteraars dit heugelijke feit meevieren, want begin januari maakt hij een comeback op de landelijke radio met het legendarische programma ‘Theater van het Sentiment’ op NPO Radio 5. Spreekbuis.nl sprak met van Leeuwen over zijn radioverleden, maar ook over de toekomst van radio.

Begin jaren ‘70 wilde iedere tiener wel bij zeezender Radio Veronica werken. Hoe ben jij daar terecht gekomen?
Ik wilde al vanaf toen ik 8 jaar was bij Veronica werken. Op mijn zeventiende kreeg ik uiteindelijk die kans. In 1972 had Veronica een gastdiskjockey-programma in het leven geroepen, omdat zij in de weekenden ’s nachts wilden gaan uitzenden. Daar hadden ze diskjockey’s voor nodig. Ik was net mijn baantje bij de ziekenomroep kwijt, omdat ze mij daar niet goed genoeg vonden. Ik heb mij daarom bij Veronica aangemeld. Toen heb ik daar een eenmalig gastprogramma gemaakt en hierna wilde programmaleider Rob Out mij graag hebben. Iedereen wilde vroeger werken voor de radio. Dat is nog steeds zo, maar nu kun je zelf via internet radio maken. Vroeger had je alleen je zolderkamertje; dus niets óf de radio. Iedereen wilde wel bij de populairste zender werken en dat was toen Veronica.

Meest iconische stem van Nederland maakt comeback op landelijke radio

Je kreeg toen al snel een plek in de dagprogrammering omdat Klaas Vaak (Tom Mulder) bij Radio Veronica vertrok. Hoe was om op een deinende boot radio te maken?
Dat heb ik uiteindelijk maar een paar weken gedaan. Alleen de nieuwslezers zaten op het schip en de rest werd vooraf opgenomen. Alleen als ik moest invallen zat ik op het schip. Al met al was ik niet alleen de laatste, maar ook de jongste dj van Veronica, want in 1974 viel het doek voor de zeezender.

Bart van Leeuwen is jouw artiestennaam. In je paspoort staat Ton Egas. Het is bij radio niet onbekend om een andere naam te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan Frits Spits, Rob Stenders, Lex Harding, en Chiel Montagne. Heeft jouw artiestennaam ook in jouw privéleven de overhand gekregen?
Als ik nu mijn radiocarrière zou beginnen dan zou ik mijn naam niet meer veranderen. Het was uit Amerika overgewaaid om als radio-dj een klinkende naam te hebben. Bij Veronica werkten al Tom Mulder en Tom Collins, dus nog een Ton erbij was iets te veel van het goede. Rob Out vond mijn echte achternaam ook niet leuk. Ik koos daarom de naam ‘Bart’, genoemd naar een neefje en de toen razend populaire tv-serie ‘Bartje’. Als achternaam koos ik later de meisjesnaam van mijn moeder: ‘van Leeuwen’. Mijn echte naam en artiestennaam hou ik overigens wel gescheiden. Voor vrienden en familie ben ik gewoon Ton Egas, maar voor anderen is het meestal Bart van Leeuwen.

Hoe kijk je nu naar Radio Veronica?
Ik hoop dat ze weer wat stijgen in marktaandeel, maar ik denk dat de glans er wel vanaf is. Continue format veranderen is sowieso een ramp voor een radiostation, maar je verloochent ook een beetje het merk. Ik denk dat het radiomerk Veronica rond 2008 een deuk heeft opgelopen. TMG kwam toen om de hoek kijken en toen werd het bedrijf opeens heel anders.

Je hebt de afgelopen 20 jaar bij Radio Veronica, Radio 10, RTL Radio en Radio M Utrecht gezeten. Nu keer je na 18 jaar weer terug bij de landelijke publieke omroep en ga je voor KRO-NCRV het ‘Theater van het Sentiment’ presenteren. Hoe ben je daar terecht gekomen?
Ik werd zes weken geleden gebeld of ik een kop koffie wilde drinken. In eerste instantie werd ik gevraagd als invaller, maar mocht ik ook een proefprogramma voor het ‘Theater van het Sentiment’ maken en werd ik uit meerdere kandidaten gekozen. Dit programma is wel op mijn lijf geschreven. Ik ben een formatvolger en vind het prettig als mensen mij vertellen binnen welk raamwerk ik radio moet maken.

Het Theater van het Sentiment bestaat alweer meer dan 20 jaar. Wat ga je anders doen dan de vorige presentatoren?
In beginsel ga ik niks anders doen. Het programma bestaat al heel lang en heeft al diverse veranderingen meegemaakt. Het was eerst een Radio 2-programma met twee presentatoren en heeft zijn wedergeboorte gehad op Radio 5. Ik wil er eerst nu ingroeien en alles hetzelfde houden. Ik wil alleen iets meer nadruk leggen op muziek in plaats van het gesproken woord, maar daar zal de luisteraar voorlopig niets van merken. Het is ook niet mijn programma, maar iets wat ik samen met de redactie maak.

Je bent één van de meest ervaren radio-dj’s van Nederland. Heb je nog plankenkoorts voor de eerste uitzending?
Ik sterf duizend doden op 13 januari. Gelukkig heb ik nog plankenkoorts, want anders ga je fouten maken.

Het gaat goed met NPO Radio 5 ondanks dat het geen FM-frequentie heeft. De zender zou nog veel meer luisteraars kunnen trekken wanneer het ook op de reguliere radio te ontvangen zou zijn. Moet 3FM worden omgeruild voor Radio 5?
Dit is een hele politieke vraag en eigenlijk wil ik geen uitspraken doen die het beleid van KRO-NCRV doorkruisen, maar ik denk niet dat er iemand rouwig om zou zijn als Radio 5 de etherfrequentie van 3FM zou krijgen. Misschien is de FM voorbij voor jongeren van 17 of 18 jaar, die liever op hun mobieltje internetten, maar oudere luisteraars waar we er in Nederland veel van hebben luisteren nog graag naar de FM. Ik denk dat we met Radio 5 op de FM makkelijk10% marktaandeel kunnen krijgen. (red. een ruime verdubbeling en een top-3 positie). Dat is meer dan 3FM ooit nog zal halen op die frequentie.

Waarom is NPO 5 nu al zo populair? Komt het door de presentatoren?
De muziek is het belangrijkst. En hoe je deze muziek programmeert in combinatie met gezelligheid en luisteraars zich thuis laten voelen. Er zijn natuurlijk persoonlijkheden zoals Edwin Evers en Tineke die zich op de radio alles kunnen permitteren, maar voor veel anderen is de muziek die je draait echt het belangrijkste. Muziek opent allerlei vakjes in je hoofd, die normaal dicht blijven zitten. Als je een plaat hoort uit de tijd dat je 12, 13, 14 of 15 jaar was, dan gebeurt er iets in je hoofd. Daarom vind ik de Evergreen Top 1000 op NPO Radio 5 ook zo leuk.

Volgend jaar vieren we 100 jaar radio. We kunnen niet 100 jaar vooruit kijken, maar hoe ziet radio er over 5 jaar uit? Zijn dj’s dan nog steeds belangrijk?
FM gaat nog wel tien jaar door. DAB heeft te weinig kanalen, dus dat werkt niet. En veel ouderen weten niet hoe dat met online radio werkt. Ik denk dat er komende jaren niet zoveel veranderd. Alleen als bij de publieke omroep heel erg bezuinigd moet worden dan blijft wellicht Radio 1, 2 en 5 over.

Beluister het hele interview met Bart van Leeuwen op Spreekbuis.nl/podcast

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*