AVROTROS wil publiek toegang geven tot archief

Bas Nieuwenhuijsen

Door de coronacrisis ontstaan nieuwe manieren van programma’s maken en als het van de zomer mogelijk zou zijn, kunnen omroepen dan nog veel opnamedagen inhalen, zegt Eric van Stade, algemeen directeur van AVROTROS. En dat het Eurovisie Songfestival moest worden afgeblazen is jammer, maar Cornald Maas heeft een uitstekende alternatieve invulling bedacht, die internationaal wordt overgenomen.

“De meeste programma’s gaan door, maar sommige inderdaad niet”, aldus Van Stade. “Opnamen maken is niet of nauwelijks nog mogelijk. Wat dat betreft ben ik blij dat Wie is de Mol? al klaar was, dat hoeft alleen nog te worden gemonteerd en dat kan wel. Maar opnamen voor programma’s zoals Tussen Kunst en Kitsch liggen stil. Gelukkig zijn programmamakers heel flexibel en creatief en komen ze met alternatieven. Ik zie nieuwe manieren van tv maken ontstaan, andere mogelijkheden om items in elkaar te zetten voor bijvoorbeeld Opsporing Verzocht of Radar, om maar twee voorbeelden te noemen. Redacties blijken best op afstand te kunnen werken. Zelfs de redactie van EenVandaag, al is er een vaste kern wel op kantoor aanwezig. De ruimte is groot genoeg om ze ver uit elkaar te laten zitten. En publiek in de studio blijkt niet altijd noodzakelijk te zijn. Kijk naar All You Need Is Love van RTL, waar je de mensen op schermen ziet.”

Dat het Eurovisie Songfestival in Rotterdam niet kan doorgaan, is een tegenslag. “Maar het was het enig juiste besluit”, vindt Van Stade. “En Cornald Maas kwam met het idee voor een andere invulling: Shine a Light. Buitenlandse zenders en de Europese koepelorganisatie EBU hebben dat overgenomen. Chapeau voor Cornald! Heimwee TV is ook een leuk alternatief voor programma’s die nu niet doorgaan. Ik vind dat het archief makkelijk toegankelijk moet worden voor iedereen, we zouden programma’s aan het publiek moeten geven. Zonder dat er voor rechten moet worden betaald. Op dit moment zijn er geen problemen met rechthebbenden, iedereen wil wel bijdragen. Beeld en Geluid wil het ook wel, maar er kan een technisch probleem ontstaan als er massaal gebruik van wordt gemaakt. Dan wordt de schaal te groot voor het systeem.”

Online
“Op internet en sociale media doen we het heel goed. De belangstelling voor bijvoorbeeld EenVandaag, Radar en Opgelicht is verdubbeld. Mensen halen hun informatie van de televisie, maar ook van de merken die ze van tv kennen. Online zijn we goed vindbaar. De NPO ziet daar het nut van. De samenwerking onderling is uitermate goed, we stemmen steeds alles af. Complimenten voor het team daar dat voor de programmering verantwoordelijk is. Er is saamhorigheid en besluitvaardigheid, we laten zien dat we iets voor de samenleving kunnen doen. De publieke omroep vervult z’n rol, onder meer door informatie te bieden op allerlei niveaus. Als de premier met een update komt, kijken er 7 miljoen mensen. Ik hoop dat het besef dat de publieke omroep z’n meerwaarde bewijst, nu ook landt bij de politiek. Deze situatie is een aanslag op ons budget. Programma’s gaan niet door, maar de kosten wel, en dan moeten we ook kosten maken voor alternatieve programmering. Maar goed, over het geld maak ik me nu nog geen zorgen, al moet er wel een oplossing komen.”

Dynamiek
De coronamaatregelen hebben gevolgen voor de organisatie van het omroepbedrijf, constateert Van Stade. “Het nieuwe werken is snel en hard ingevoerd hierdoor. De meeste mensen werken thuis, wij als directie hebben piketdienst en we hebben elke ochtend overleg met het crisisteam van AVROTROS. Deze situatie levert een nieuwe dynamiek op in het aansturen van de medewerkers en de manier waarop we met elkaar contact houden. Daar wennen we nu aan, het loopt. Het ziekteverzuim is minimaal. We werken scenario’s uit voor het geval de maatregelen van kracht blijven tot 1 juni of 1 september. Als het langer duurt moeten we verder vooruit gaan kijken. Nu schuift een aantal programma’s al door, maar als het mogelijk is, dan kunnen we in de zomer nog heel veel opnemen. Als dat niet gaat, wordt het gat in de programmering voor het najaar een stuk groter. Dan moeten we nieuwe plannen maken. Verder moeten we lessen trekken hieruit en ervoor zorgen dat we ons niet meer zo laten verrassen en in elk geval meer middelen in huis hebben om bijvoorbeeld besmettingsgevaar tegen te gaan.”

4 Comments

  1. Afgezien dat er bij B&G veel ligt zou er ook nog een speciaal TROS archief moeten zijn.
    Samen met wat TROS collega’s heb ik dat met wat TROS collega’s opgezet…………………….Maar ja, zal wel weggegooid zijn door een manager.

  2. Er wordt flexibel en creatief ingespeeld op deze crisis en waardering voor programmamakers. De nieuwsvoorziening m.b.t. de corona-actualiteit komt mij deskundig over en geeft een veelzijdig beeld. Soms heb ik er even genoeg van en vind ik het wel prettig om ook ontspannende programma’s te zien. Bij Dit was Dit was het nieuws mis ik wel de spanning van het inspelen op publiek.

  3. Goed idee Eric! Graag, Duel over de grens, De Sleutels van Fort Boyard, Heartbeat VIPS, Hoge Bomen, De ik Bennie Bang show, In de hoofdrol, Sterrenslag, Telebingo, Toppop, De Uitdaging, Voor elkaar, Bassie en Adriaan, De Billy Hotdog show, Dolly Dots, Dossier Verhulst, Fort Alpha, Herenstraat 10, Moordspel, Programma’s André van Duin, Te land, ter zee en in de lucht, Wanted en Way of Life Show

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*