Artdirector Beeld en Geluid kiest voor heel nieuwe aanpak: ’Televisie kijken doe je maar thuis’

„De beelden en schermen gaan straks reageren op wie er voor staat.” Beeld en Geluid heeft straks een wereldwijde primeur. Het nieuwe museum moet zich in 2021 helemaal aanpassen aan de bezoeker. „Televisie kijken doe je maar thuis”, lacht artdirector Pieter van der Heijden.

Het huidige museum is vooral een verzameling van archiefbeelden. Die kun je prima thuis bekijken, vindt Van der Heijden. De nieuwe ’experience’ komt straks ook vol te hangen met schermen. Toch wordt dat anders: „De schermen komen straks op allerlei manieren en vormen in de ruimte te hangen. Op zo’n manier dat je het eigenlijk niet ziet.”

Persoonlijk

Het museum wordt straks helemaal persoonlijk. „Via een app, die op dit moment wordt ontwikkeld, maak je een eigen profiel aan. Door de dingen die je in het museum doet en de likes die je via de app geeft, komt er een beeld van wie jij bent. Je krijgt als het ware een spiegel voorgehouden.” Het is de bedoeling dat het niet alleen een expositie is over de media zelf – zoals nu het geval is met de oude televisies, radio’s en beelden – maar ook over wat voor sporen de bezoeker achterlaat op de media.

Lees ook: Beeld en Geluid gaat bijna jaar dicht, verbouwing moet in 2021 klaar zijn

Dat gebeurt dus vooral door het interactieve aspect. „Zo kun je bijvoorbeeld meespelen in je favoriete film en is er een scherm dat gaat over emoties. Als iemand voor dit scherm staat en bijvoorbeeld een schreeuwend gezicht trekt, krijgt diegene een overzicht te zien van deze emotie in de media. Dat mensen hun emoties nu vaak delen, hoe ze dat doen en dat dit soms ook heel slecht begrepen wordt. Maar als iemand bijvoorbeeld een verdrietig gezicht trekt, krijgt hij hele andere beelden te zien.”

Tijdlijnen

Er komt maar een klein deel van de huidige collectie terug. „We hebben geschiedenistijdlijnen gemaakt. Bijvoorbeeld van het gesprek in het dorpscafé naar het huidige gebruik van mobiele telefoons als plek om bijeen te komen. Of van een liefdesbrief naar een twitterfeed”, aldus Van der Heijden, die als artdirector ook verantwoordelijk was voor de huidige opzet van het museum. „Maar waar het nu vooral over radio en televisie gaat, gaat het straks ook over gaming. Zo hebben we een collectie spelcomputers en games die in Nederland gemaakt zijn.”

Mediareactor

Uiteindelijk wordt alles wat je in het vernieuwde Beeld en Geluid doet verzameld in de app. Maar niet alleen om het later nog eens terug te kijken. In het midden van het museum komt een zogeheten mediareactor. „Dat is een grote installatie opgebouwd uit ledlampen en videoschermen. Alles wat je hebt gedaan komt voorbij, soms scherp en soms wat waziger. Dat geeft een beeld hoe de media ons om de oren suist.”

3 Comments

  1. Allemaal prachtig. Als jullie de radio archieven maar goed onderhouden. Realiseer je je dat Beeld en Geluid misschien wel het interessantste muziekarchief van Europa beheert. Ik zeg dit uit ervaring. Wees asjeblieft zuinig met onze analoge en papieren audiogeschiedenis en gooi niets weg. Veel succes met jullie nieuwe plannen. Collegiale groet van Piet Tullenaar, fonothecaris 1974-2006, audio researcher.

  2. De bezoeker/klant wordt dus het middelpunt van de tentoonstelling in plaats van de geschiedenis van de media. Interactief: dat wel, maar vooral weer om je eigen egootje verder op te pompen. Het doet mij weinig tot niks.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*