Anita Sara Nederlof: “Ik heb eigenlijk álles geleerd bij RTV Utrecht”

Anita Sara Nederlof (foto: William Rutten)

Eind 2019 maakte Anita Sara Nederlof de stap om de nieuwe anchor RTL Nieuws te worden. Spreekbuis.nl sprak haar over haar opleiding, acteercarrière en haar tijd bij RTV Utrecht.

De meeste mensen kennen je als presentatrice, maar je hebt in je jeugd ook op de planken gestaan voor onder andere Kinderen voor Kinderen, de jeugdseries Amika (Studio 100), XMIX en de soapserie Onderweg naar Morgen. Zijn deze jeugdactiviteiten, naast je studie Journalistiek,  belangrijk voor je geweest om later zonder veel spanning voor de camera regionale programma’s te presenteren?
Jazeker, ik ben na de middelbare school eerst gaan studeren aan de toneel- en musicalacademie. Op die manier kwam ik terecht in de kinderseries. Toen ik jaren later aan de opleiding Journalistiek begon, had ik helemaal niet de intentie om iets vóór de camera te doen. Ik wilde me graag verdiepen in de CamJo-verslaggeving. Maar gaandeweg kwam ik er achter dat mijn acteerachtergrond wel een fijne basis was, voor ´standupjes´, voor het inspreken van voice-overs en later ook voor presenteren. Ik had al veel nagedacht over tekst-interpretatie, over hoe ik overkom op beeld, trucjes die handig zijn om spanning of zenuwen te maskeren. Dus het heeft me zeker geholpen.

De regionale omroepen zijn vaak een kweekvijver voor talenten, die later carrière maken bij de landelijke omroepen. Je hebt vanaf 2014 jaren gewerkt voor RTV Utrecht. Wat heb je daar geleerd waar je nu nog profijt van hebt?
Ik heb eigenlijk álles geleerd bij RTV Utrecht. Ik studeerde aan de HBO deeltijdopleiding Journalistiek, dus ik had weinig praktijkles gehad. Als verslaggever werd ik bij RTV Utrecht echt in het diepe gegooid. Meteen live, meteen op pad, meteen werken met deadlines. De club bij RTV Utrecht is ontzettend fijn. Echt een warm bad, hetgeen mij zeker heeft geholpen om vertrouwen te krijgen en grenzen te verleggen. Ik mocht een live-talkshow presenteren met gasten aan tafel, het programma U Vandaag. Ik heb hier geleerd ontzettend snel te schakelen. Om te luisteren naar de gasten en om écht televisie te maken; wat werkt wel en wat niet? Hoe komt het over op tv? Nu bij het “grote” RTL Nieuws merk ik dat ik niet gek veel achterloop op de ervaring en kennis die de journalisten daar hebben van het vak. We hadden het laatst over rampenuitzendingen. Of ik dat spannend zou vinden als ik ineens urenlang de buis op word gegooid om de kijker op de hoogte te houden van een ernstige gebeurtenis. Zelfs dát heb ik al een keer meegemaakt bij RTV Utrecht met de tramramp. Kortom; het is één grote leerschool geweest.

Er zijn zo weinig banen in de journalistiek en tegelijkertijd zoveel talent.

Anita Sara Nederlof

Vorig jaar won je bij NL Awards de eerste prijs in de categorie Jong Talent. Niet veel later maakte je de overstap naar RTL Nieuws. Hoe belangrijk is deze award voor je?
Het is een enorme eer om deze prijs te winnen. Er zijn zo weinig banen in de journalistiek en tegelijkertijd zoveel talent. Hoe fijn is het dan dat je even in de spotlights wordt gezet? Ik had al wel contact met RTL vóór het winnen van deze prijs. Maar de screentesten en de sollicitatieprocedure begon daarna. De prijs gaf me mentaal natuurlijk wel een boost en wel weer wat meer zelfvertrouwen, toen ik het kantoortje van de hoofdredacteur binnenliep.

Het volgens van de Korps Mariniers-missie is één van de gaafste klussen die ik ooit heb gedaan.

Anita Sara Nederlof

In 2016 werd je ook genomineerd voor de Philip Bloemendal-prijs voor je RTV-Utrecht documentaire ‘Mannen van Doorn’, waarin je het Korps Mariniers tijdens hun missie in Schotland volgde. Op welke wijze bereid je je voor op het in beeld brengen van zo’n missie?
Het volgens van deze missie is één van de gaafste klussen die ik ooit heb gedaan. We kregen een uitnodiging van het korps, dat er een verslaggever een week lang mee mocht op trainingsmissie in Schotland. Eén probleem: dat was wel al over drie dagen. Zo kort dag: Niemand kon. Ik werkte net bij RTV Utrecht, had hiervoor al veel online video’s gemaakt van mijne verre reizen. dus dit was echt iets voor mij!  

“Maar je bent een vrouw? En dit is een club van 200 mannen?”, werd er op de redactie gezegd. “Dan hebben we toch júist een verhaal? Waarom zijn er geen vrouwen bij het korps?”, zei ik.

Ik ging met net zo’n zware en grote rugzak als de mannen mee op pad. Want ik ging écht in mijn eentje, zonder cameraman. Ik had zelf drie camera’s meegenomen, voor actieshots, interviewshots, een camera om ook mezelf te filmen. Het werd natuurlijk een ingewikkeld project, maar zo intiem. Ik mocht overal mee naar toe. Ik was geen bedreiging voor de mannen. Ze hielpen me met filmen als ik zelf iets in de camera wilde zeggen. Je zag aan mijn rode hoofd hoe zwaar ik het had, en hoe zwaar het werk van de mannen dus was. Ik merkte al gauw dat het onderwerp ‘vrouwen bij het korps’ taboe was. Blijkbaar werd dat net op het moment van de reis besproken in de politiek. Een gelukje, want dat maakte de docu direct urgent. Ik heb niet echt nagedacht over hoe de documentaire eruit moest zien. Daar was het te kort dag voor. Ik had alle ingrediënten om er een spectaculair verhaal van te maken, dus het moest goed komen. En het kwam goed!

De kracht van de regionale omroep is dat de verhalen bij jou voor de voordeur liggen.

Anita Sara Nederlof
Anita Sara Nederlof bij RTV Utrecht

Wat kunnen de landelijke omroepen leren van de regionale omroepen?
De kracht van de regionale omroep is dat de verhalen bij jou voor de voordeur liggen. Dichtbij. Je voelt het probleem als kijker. Ik merk dat RTL Nieuws daar ook echt naar op zoek is; verhalen dichtbij brengen. Ook is er op de regionale omroep een goede afwisseling tussen zwaar en licht nieuws, negatief en positief. Ik denk dat omroepen snel bang zijn om een lichter verhaaltje te brengen. “Dat is toch geen nieuws?” Het moet allemaal kritisch, ellendig, hard. Maar de afwisseling is juist fijn voor de kijker, iets wat RTV Utrecht goed beheerst, vind ik.

De regionale omroep is de plek waar je op een relatief veilige manier kunt ontdekken waar je talenten liggen.

Anita Sara Nederlof

En wat zijn volgens jou de grootste misvattingen over regionale omroepen? 
Het bovenstaande is al een misvatting; dat klein en licht nieuws suf is. Dat en vind ik zelf niet. Op social media, daar waar mensen zélf mogen kiezen welke filmpjes ze bekijken, doen die video’s het ook hartstikke goed.

Ik kreeg ook altijd de reactie; “Wat een goede kweekvijver is RTV Utrecht hè?” “Wanneer stroom je door naar de landelijke?” Alsof RTV Utrecht niet volwaardig is als zender, maar echt alleen een doorgroeifunctie heeft. Het verbaast mensen als ze tijdens een rondleiding over de redactie lopen en zien hoeveel journalisten er voor deze omroep werken. Ik had zelf nog honderd jaar bij RTV kunnen blijven; zo fijn is de club en zo leuk is het werk.

Heb je nog tips voor mensen, die iets willen doen bij de regionale omroep?
Als tip zou ik iedereen willen meegeven; wees niet lui, en ga heel veel ondernemen. De regionale omroep is de plek waar je op een relatief veilige manier kunt ontdekken waar je talenten liggen. De kijker van RTV Utrecht zat niet veel op Twitter of andere social media. Dus je krijgt ook niet gauw kritiek of nare opmerkingen naar je hoofd geslingerd als je een keer minder hebt gepresteerd. Wees niet bang om jezelf in het diepe te gooien. En zie de kijker/lezer/luisteraar niet als een onbekende kritische zure man. Maar als een leergierig kind, dat je aan de hand meeneemt; om je samen te verbazen over de wereld. Dan maak je de mooiste dingen.

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. RPO - Anita Sara Nederlof: “Ik heb eigenlijk álles geleerd bij RTV Utrecht”
  2. De beste Spreekbuis-interviews - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*