De druk om de voetbalcompetitie te starten is groot

[BLOG] In navolging van de Bundesliga, de Serie A en LaLiga, is gisteren ook in ’s werelds grootste nationale clubcompetitie, de bal weer gaan rollen. Zonder publiek uiteraard, maar mét camera’s. Want als je weet dat de inkomsten die clubs uit the Premier League voor 60% afkomstig is van partnerships met broadcasters en OTT-kanalen, dan snap je wel waarom de druk om de competitie te herstarten, zo groot was.

Ter vergelijking. LaLiga realiseerde in 2017-18 een inkomen uit de wereldwijde verkoop van mediarechten van € 1.831M (= 54% van het totaal), de Bundesliga realiseerde een mondiale media-omzet van € 1.483M (44%) en de Serie A haalde op dit punt zo’n € 1.460M (59%) binnen. Enfin. Dit geeft nog eens aan hoe belangrijk die inkomsten uit mediarechten anno 2020 zijn. Wat ik al zei… dan blaas je een competitie niet 1-2-3 af.

Nog iets over deze grafiek. Het cijfer voor dit seizoen (2019-20) zal ongetwijfeld niet kloppen. Je kan er donder op zeggen dat de league een aanzienlijk deel van haar media-inkomen heeft moeten inleveren. Deloitte publiceerde vorige week een rapport waarin men becijferd had dat de die omzet uit mediarechten dit seizoen niet hoger zullen zijn dan 2.200M Britse Ponden, ofwel € 2.454M. En da’s een verlies van bijna één derde t.o.v. de € 3.602M uit deze grafiek:

Marcel Blijlevens is Clent Lead bij MediaCom en mediaspecialist op het gebied van sport.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*