‘Huismus’ Gerard Joling in KRO Profiel

Gerard Joling, de ogenschijnlijk excentrieke, uitbundige zanger en tv-presentator, is ten diepste een ‘burgerlijke huismus’ die zijn geliefde Noord-Holland nooit zal verlaten. Trouw aan zijn omgeving, trouw aan zijn jeugdvrienden, trouw aan zijn familie: het loopt als een rode draad door zijn leven en carrière, zo blijkt uit de uitzending van KRO Profiel op woensdag 8 april.

“Die hunkering naar het thuisgevoel heeft hem zelfs belemmerd in zijn internationale ambities”, zegt oud-manager Jan van Doorn in de uitzending. In de jaren 90 van de vorige eeuw verkocht Joling miljoenen platen in voornamelijk Azië. Van Doorn wilde van de zanger de nieuwe Julio Iglesias maken, maar moest gaandeweg concluderen dat zijn populaire pupil niets voelde voor internationale tournees. “Gerard was soms gewoon onvindbaar, zat her en der ondergedoken, ik werd er gek van”, zegt Van Doorn, die een droom in duigen zag vallen. “Gerard wil alleen maar thuis slapen”.

Gerard Joling vertelt in KRO Profiel uitvoerig over zijn jeugd, gelukkige jaren in een christelijk gezin. Zijn homoseksuele gevoelens heeft hij tegenover zijn vader verborgen gehouden, zelfs op diens sterfbed was het geen onderwerp. “Hij was hartpatiënt. Ik was bang dat het hem zou kunnen belasten”. 

Zijn woning in Aalsmeer staat misschien wel model voor wie Joling is: “Het is mijn baarmoeder”, zegt hij in een woonkamer vol gouden platen, engelen, spiegels en opgezette panters. Hij heeft in zijn leven een enkele langere relatie gehad, maar heeft er voor gekozen om er in zijn eentje te wonen. “Niks fijner dan een avondje thuis”, zegt de zanger die nog altijd een leven leidt van talrijke optredens, “van de megaconcerten van de Toppers tot een half uurtje in een plaatselijke discotheek. Het maakt voor mij geen verschil. Waar ik ook sta wil ik het publiek alles geven dat in mij zit”. 

KRO Profiel: Gerard Joling, woensdag 8 april om 21.15 uur op NPO 3.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*