
De stroom aan misleidende advertenties die bekende Nederlanders koppelen aan dubieuze investeringsplatforms blijft maar doorgaan. Na eerdere valse claims over onder anderen John de Mol, Anna Grimbère, Jort Kelder en Derk Sauer is nu ook de onlangs overleden zanger René Karst slachtoffer van een nieuwe ronde nepnieuws.
In deze frauduleuze advertenties — volledig vormgegeven alsof ze afkomstig zijn van het Algemeen Dagblad — wordt Karst opgevoerd als iemand die op het crypto-handelsplatform Impuls Corevo een fortuin zou hebben verdiend. Door de vormgeving en naam van het AD te gebruiken, trachten criminelen vertrouwen te wekken bij de lezer. Het AD heeft enige tijd geleden ook reeds gewaarschuwd voor deze advertenties. Deze nieuwe ‘campagne’ draait opnieuw volop op de advertentieplatforms van Meta, waarfraudeurs al jaren amper worden afgeremd.

Ik was een soortgelijk stuk al eerdder tegengekomen en had toen al mijn twijfels over de echtheid. Het is toch volledig van de gekke dat dit op Facebook zomaar kan worden gepubliceerd. Walgelijk dat ze de namen van overleden dierbaren hiervoor misbruiken.
In de tekst zie je aan het begin al dat het niet klopt, de zanger zou een half jaar geleden zijn overleden!?
Daar moeten we aan wennen. Dankzij (a) sociale netwerken was de genadeklap al dichtbij. Big tech grijpt met AI zijn kans. Wat zeggen ze bij wie is de mol. Niets is wat het lijkt…
Allemaal van schimmige “bedrijfjes” uit Nigeria, India en zulk soort landen waar vooral corruptie orde van de dag is. Voor de bühne wordt er ‘wat’ mee gedaan, maar ondertussen kunnen malafide “bedrijven” gewoon die advertenties laten zien. Facebook, YouTube en welke platform dan ook, doen niet aan vooraf advertenties bekijken voordat ze live gaan . . .