Praat mee over de toekomst van de publieke omroep

Op dinsdag 18 maart 2025 vindt in het Brinkhuis in Laren een boeiende bijeenkomst plaats over de toekomst van de publieke omroep. Journalist Ton Verlind deelt zijn visie en gaat in gesprek met Arjan Lock (directeur van de EO en voorzitter van het College van Omroepen). Dit evenement wordt georganiseerd in samenwerking met vakmedia-platform Spreekbuis.nl en biedt bezoekers de kans om actief mee te praten over de hervorming van het omroepbestel.

Discussie over de toekomst
De publieke omroep speelt een cruciale rol in de Nederlandse democratie, maar staat ook voor grote uitdagingen. De invloed van de overheid neemt toe, en de omroepsector worstelt met vraagstukken rondom samenwerking, leiderschap en het creatieve klimaat.

Doe mee aan het gesprek

De avond in Laren biedt niet alleen een podium aan deskundigen, maar ook aan bezoekers die hun mening en ideeën willen delen. Hoe moet de publieke omroep zich aanpassen aan een veranderend medialandschap? Hoe kan de onafhankelijkheid worden gewaarborgd? Wat is de rol van de kijker en luisteraar in dit debat? Dit zijn enkele van de vragen die aan bod zullen komen.

Praktische informatie

6 Comments

  1. Zuilen (met hun achterlijke overhead) weg, Ned 3 weg en een aantal programma’s schrappen, want het is niet de taak van een publieke omroep om deze uit te zenden:
    -Hunted Vips
    -After the Hunt
    -Binnenstebuiten
    -First Dates
    -Nachtdieren
    -Bed & Breakfast
    -Dream school
    -3 op Reis
    -Blauw
    -The Best of Pop
    -Café Kockelmann
    -Het Mooiste Meisje van de Klas
    -Meiden die rijden
    -Veborgen verleden
    -Denkend aan Vlaanderen
    Gedurende de seizoenen zijn er nog veel meer die je aan bovenstaande lijst kan toevoegen.

    • Amusement is voor de NPO en de kijker het cement van het tvhuis en de slagroom op de taart. Geen reclame in de programma’s en amusement kent ook een onderscheid in kwaliteit. En bij de commerciëlen reken je ook af via je kassabonnen. En ook hier, amusement en sport gaan niet verdwijnen. Realisme.

      • Alle commerciële omroepen houden hun eigen broek op en dat heeft niks te maken met eventueel stijgende prijzen in jouw favo supermarkt
        Lidl.

  2. Een grote omroep met als voorbeeld RTL Luxemburg, commercieel maar met een verplicht cultureel/informatief sausje waar voor men achteraf compensatie kan krijgen als blijkt dat er bij deze programma’s niet genoeg adverteerders inkomsten binnen komen, na vertoon van de kassabon met de daadwerkelijk gemaakte kosten natuurlijk.

    Met als algemeen directeur Kees van der Staaij

  3. Terug naar waar het voor is bedoeld: informatief. Nederland 1 voor boomers en Nederland 2 voor kinderen. Eveneens met de radio zenders.

  4. Top programma’s welke horen te blijven:

    – Even tot hier
    – WNL op Zondag
    – Buitenhof
    – Nieuwe talkshow rond half elven, dus exit Bar Laat (wel liefsrt de Vara, Wnl of Vpro/Human)
    – De VPRO documentaires
    – Nieuwe talkshow met Matthijs van Nieuwkerk rond zevenen, dus exit Eva (deed het prima bij RTL4 dus kan daar weer terug)
    – Nieuwsuur
    – NOS Studio Sport (ja ook de voetbal)
    – De Hofbar van Rutger
    – EenVandaag
    – Natuurdocu’s van de BBC (vaak via EO)

    Dit kan exit :

    – Wie is de Mol? (is wel een keer leuk geweest)
    – De Slimste Mens (idem, duo gestopt die over zijn hoogtepunt heen waren)
    – Heel Holland Bakt
    – De Slechtste Chauffeur van NL
    – Dit was het nieuws (deed het prima bij RTL)
    – Denkend aan Holland
    – Tijd voor MAX (slap aftreksel van commerciële De Vijf Uur Show)
    – Graag geen terugkeer Man bijt hond bij Omroep MAX.
    – Draadstaal
    – AvroTros Sterren NL zoals Muziekfeest op
    het plein (wie verzint het om hier belastinggeld in te steken, extra kan beter naar de zorg en defensie)
    – Voor de rest zie lijstje Jaap hierboven, roerend mee eens.

    En last but not least :

    Trap ON en Zwart ajb uit het bestel.

    Voor de rest, leve de NPO.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*