8 tips voor contentmarketing voor jouw (media)bedrijf

Niet enkel uitgevers of omroepen maken content, maar vooral door de komst van social media zijn alle bedrijven content makers geworden. Content maken dient uiteraard altijd een doel te hebben, anders wordt het een duur en tijdrovend middel zonder enige conversie. In dit artikel bespreken we hoe je het beste uit je content kan halen.

Maar wat is content marketing? 
Binnen oa de publieke omroepmedia wordt marketing, doorgaans onder communicatie geschaard. De schaamte voor de terminologie van ‘marketing’ of ‘reclame’ is overigens vooral terug te zien in de non-commerciële hoek van media bedrijven, waaronder publieke omroepen, terwijl ook deze sector behoefte heeft aan een goede marketing strategie. Belangrijk is daarom om allereerst in te gaan op de definitie ‘content marketing’.

Content Marketing is op een relevante en aantrekkelijke manier (potentiële) klanten de helpende hand bieden zonder direct jouw product of dienst aan te prijzen, door waardevolle informatie aan te bieden waarmee je hen helpt betere keuzes te maken of meer uit jouw product of dienst te halen.

De gouden tips
Content Marketing klinkt doorgaans commercieel, maar uiteindelijk is het dus goed toe te passen op een breed scala aan bedrijven, maar ook (semi) overheid-organisaties, mits zij een duidelijke visie en doelstelling hebben, wat er met hun content bij de doelgroep moet gaan gebeuren. Daarom hier een paar praktische tips, die je als organisatie direct kan inzetten.

  1. Zorg ervoor dat jouw content een duidelijk, meetbaar zakelijk doel heeft.
    Content maken moet altijd een doel hebben, want anders kun je de spaarzame tijd altijd voor iets relevanters inzetten. Stel dus de vraag: wat je wil bereiken met het maken van een artikel, opiniestuk, podcast, video etc.
  2. Ken je publiek.
    Voor wie schrijf je het? Belangrijk is om in het achterhoofd te houden dat je nooit voor iedereen schrijft. Dus belangrijk is om te weten wie jouw voornaamste doelgroep is en op welke wijze zij bediend willen worden.
  3. Begrijp de ‘journey’ van jouw potentiële koper.
    Wanneer je weet welke doelgroep jouw voornaamste (potentiële)klanten zijn, is het ook belangrijke om te weten hoe zij ‘acteren’ of te wel handelen. Hoe willen ze bijvoorbeeld geïnformeerd of geadviseerd worden? Hoe verloopt de ‘klantreis’ doorgaans?

    4. Kom met een oplossing voor de lezer.
    Vertel de doelgroep met welke problemen zij kampen en hoe jij (eventueel als merk/product of dienst dit kan oplossen. Een direct probleem benoemen en een eventuele oplossing aanbieden is niet alleen van belang.
  4. Schrijf diepgaande content
    Probeer anders te schrijven dan wat er al op het internet te vinden is. Onderscheidenheid en waardevolle diepgaande content is direct goed voor je SEO, of te wel: je bent beter vindbaar in Google.
  5. Zet analytics om jouw resultaten bij te houden
    Hou goed bij hoe je content scoort of mensen op linkjes klikken voor meer informatie en (als het mogelijk is) hoeveel klanten je hier uit haalt. Door juiste inzet van analytics, kun je ook je content strategie steeds blijven verbeteren.
  6. Houd de inhoud consistent en up-to-date
    Je content up to date houden is van belang voor de relevantie, maar ook voor de SEO. Verder is het goed om net als je huisstijl van je bedrijf (kleur en logo) ook een huisstijl van je artikelen aan te houden.
  7. Hergebruik uw inhoud
    Content Marketing gaat vaak gepaard met het maken van content. Ga slim met je bestaande content om. Probeer content te recyclen door de vorm aan te passen en het zo ook bruikbaar te maken voor andere (social media) platformen.

Bovenstaande tips kunnen je goed helpen met de eerste stappen voor de inzet van content marketing. Je kunt uiteraard ook een specialist inzetten, die bovenstaande stappen en meer dagelijks doet. Ook kan er een Contentmarketing Platform hiermee ondersteunen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*