
AI-technologie is steeds meer merkbaar in onze economie, samenleving én arbeidsmarkt. En toch blijft het opvallend stil. In de verkiezingsdebatten van afgelopen weken is er geen woord gerept over de enorme impact die AI op werkgelegenheid heeft. Geen visie. Geen plannen. Geen debat. En dat is ronduit vreemd – en zorgelijk. Volgens diverse internationale rapporten staat 20 tot 40% van de huidige banen op de tocht door automatisering en AI.
De IT-sector en de creatieve industrie – waaronder media-, web- en reclamebureaus – lopen hierin voorop. Bij Nederlandse bedrijven als Monks (voorheen MediaMonks) hebben de afgelopen jaren 25% van hun personeelsbestand moeten laten gaan, grotendeels door ‘AI-gedreven efficiëntie’. Bij Bird (voorheen MessageBird) leidde de inzet van AI recent nog tot het ontslag van 90 medewerkers, één op de vijf banen. Ook de mediasector staat aan de vooravond van fundamentele verandering. Niet alleen door bezuinigingen vanuit Den Haag, maar vooral door de onvoorstelbare versnelling in AI-technologie.
Waar tools als Runway nog geen drie jaar geleden moeite hadden met het genereren van overtuigende text-to-video beelden, zijn de resultaten van nieuwere video-ai-tools als Sora 2 en Grok nauwelijks nog van echt te onderscheiden. AI-video’s, volledig gegenereerd uit tekst, zijn tegenwoordig zeer te noemen realistisch. Maar ook voor andere onderdelen van mediaproductie wordt het ingezet, waaronder: Onderwerpselectie voor talkshows (op basis van data-analyse van kijkgedrag), Automatische ondertiteling en vertaling (in tientallen talen, near realtime), Postproductie en montage, maar ook bij conceptontwikkeling, storytelling en zelfs scenario’s. Ja en er komen nieuwe banen bij, maar naar verwachting zullen er door ‘AI-efficieëncy’ meer banen verdwijnen dan dat er bij komen. En dat is anders dan eerdere automatiseringsgolven, waar voornamelijk handen werden vervangen. En toch lijkt het onderwerp op geen enkele prioriteitenlijst van de politieke partijen te staan.
Ook buiten de Haagse politiek zouden zaken als auteursrechten, behoud van onze creatieve economie en publieke waarden, betrouwbaarheid van het nieuws en onze privacy hoog op de agenda moeten staan. De mediasector heeft hiervoor meer bewustwording, een visie, kaders en vooral daadkracht nodig. Er werk aan de winkel voor makers, werkgevers én politici.
Output van Grok:

Geef als eerste een reactie