Interview

Ruud Hendriks: “Netflix en Disney+ zorgen voor grotere tweedeling in maatschappij”

Door: Tekst: Raymond de Jong / Foto: Frank Ruiter - November 22, 2018

Binnen vijf jaar betalen consumenten jaarlijks honderden euro’s meer voor het zien van allerhande streamingdiensten. Dat is de verwachting van ondernemer Ruud Hendriks (59). Het gaat om tientallen euro’s per maand om te kunnen kijken naar Fox Sport, Netflix, Disney+, Videoland of Ziggo Sport. Er komt hiermee volgens Hendriks een sterkere tweedeling in de maatschappij. Hendriks: “Veel huishouders zullen het vele aanbod van films, sport of series via streamingsdiensten niet kunnen betalen, waardoor ze bij het aloude tv kijken moeten blijven. Hier verandert het aanbod snel en er verschuift steeds meer achter een abonnement.”

Hendriks is de grondlegger van Nederlandse commerciële tv en radio en werkte tientallen jaren voor RTL en producent Endemol. Tegenwoordig adviseert hij bedrijven en is medeoprichter van Startupbootcamp, Innoleaps en The Talent Institute. Hij helpt startups en multinationals met innovaties en vernieuwend ondernemen. Maar hij volgt de mediawereld nog op de voet. Zoals ook deze week als in Den Haag rondetafelgesprekken over de toekomst van het Nederlandse medialandschap plaatsvinden. Hendriks ziet het landschap sneller veranderen dan ‘Den Haag en Hilversum’ kunnen bijhouden. “Je gaat de inkomensverschillen in Nederland steeds duidelijker ervaren. Het aloude lineaire tv kijken zal over tien jaar echt nog wel bestaan. Met een ander aanbod van live nieuws, events of sport. Maar tv wordt steeds meer iets voor de lagere inkomens. Mensen met geld kunnen de vele aanbieders van streamingdiensten, zoals Netflix, Videoland (van RTL), Fox Sport en Disney wel betalen. Die abonnementsprijzen zullen stijgen, omdat de productiekosten toenemen. Kijkers verwachten steeds meer kwaliteit. Van Netflix, maar ook van Nederlandse aanbieders als Videoland, Talpa of NPO Start.”

‘On demand’
Hendriks ziet een sterk versnipperd ‘on demand’ landschap in films, series, sport en andere content. “Wil je alles zien dan heb je al gauw vijf of zes verschillende abonnementen nodig. Mijn verwachting is dat het aantal aanbieders door overnames de komende jaren wel minder wordt. Tegelijkertijd zullen partijen als Disney en Netflix hun positie lokaal willen verstevigen. Mondiaal gezien is RTL met Videoland al een kleine partij. Netflix en Disney zijn reuzen die steeds meer grip krijgen op de Nederlandse markt, omdat ze gewoon aanbod hebben dat de consument wil zien. Het is niet ondenkbaar dat er grote verschuivingen plaats gaan vinden met uiteindelijk minder aanbieders van streamingdiensten. Maar dit betekent niet dat de consument minder gaat betalen.”

In het produceren van content ziet Hendriks de komende jaren twee grote ontwikkelingen. Doordat de vraag naar hoogstaand drama stijgt, zullen streamingdiensten als Netflix meer behoefte hebben aan series en films. Deze content wordt vaak geproduceerd met hoge budgetten. Kostbare producties dus. Tegelijkertijd is er behoefte aan snackable, verticale content die je makkelijk op je smartphone kan bekijken. “Ik zie verticale korte content nog weinig, maar hier liggen grote kansen voor nieuwe producten. Mediagigant Liz Murdoch investeert daar in Los Angeles fors in.”

Drama
Maken Nederlandse producenten een goede kans om films of series te mogen produceren voor bijvoorbeeld Netflix? Hendriks: “Ik zie dat pas op langere termijn gebeuren. Er is een te groot gat tussen de kwaliteit die Netflix verwacht en de producenten kunnen leveren. Netflix werkt compleet anders dan we in Nederland gewend zijn. Ze willen veel meer bemoeienis hebben bij bijvoorbeeld de casting, het script of productie van muziek. Bovendien werken ze met hele andere budgetten dan hier. Hoogwaardig Nederlands drama zoals de BNNVARA-serie Klem kost hier al gauw 3,5 ton in euro per aflevering. Een Netflix-Original per aflevering gaat naar een paar miljoen dollar. Dat is compleet anders werken. Maar tegelijkertijd zullen we in Nederland kennis maken met de Hollywood manier van werken. Dat zal wel naar elkaar groeien.”

Ruud Hendriks heeft de aflevering van Arjen Lubach afgelopen zondag gezien, waarin de presentator zijn visie op de toekomst van de publieke omroep geeft. Volgens Lubach zouden producenten dezelfde rol moeten krijgen als de huidige omroepen. ‘Compleet flauwekul’ noemt Hendriks dit. “Het zijn hele andere werelden en vaardigheden. Doe waar je goed in bent als producent. En laat het programmeren en het bedenken van goede timeslots over aan anderen.”

Radio
Hendriks is een aantal jaren geleden uit de mediawereld gestapt om zich toe te leggen op de wereld van startups en innovatie. Maar af en toe zou hij nog graag radio willen maken. Daarmee begon hij ooit op zee en werkte lang voor de NOS, Veronica en BNR Nieuwsradio. “Ik mis het radio maken, ik zou daar graag meer tijd voor willen hebben maar onze bedrijven groeien heel erg hard”, vertelt hij. “De manier van tv consumeren verandert, maar ook die van radio. Er zijn allerlei initiatieven met podcasts. Zoals Blendle audio maar ook BNR biedt veel podcasts aan. Talpa Network is bezig om platformonafhankelijk te denken. Net als bij tv zal ook het aanbod van radio sterk veranderen. Dat is een goeie ontwikkeling.”

Onzorgvuldigheden of inhoudelijke feedback? Meld het ons.


« IDFA Dutch Documentary 2018 Shula Rijxman staat open voor een reclamevrije NPO »

Deze site is gemaakt door Two Kings en draait op Bolt.