Richard Otto: ‘Online Radio Awards is meer dan een prijzenfestival’

In aanloop naar de Online Radio Awards op 4 september interviewen we enkele juryleden over online radio en podcasting. Ditmaal: Richard Otto (Spreekbuis.nl/ Tens Media)

Er zijn al talrijke prijsfestivals op gebied van media. Wat maakt dit evenement uniek?
De Online Radio Awards is veel meer dan alleen een prijzenfestival. Naast de activiteiten rondom het event hebben we afgelopen maanden meer dan vijftig online radiomakers, podcasters en mediaspecialisten geïnterviewd. Deze zijn op Spreekbuis.nl, OnlineRadioAwards.nl en regelmatig in dagblad De Gooi en Eemlander gepubliceerd. Nu er momenteel meer podcasts dan paddenstoelen uit de grond lijken schieten, willen we hiermee een bak aan kennis en informatie over online radio en podcasting voor iedereen toegankelijk maken voor nu, tijdens en na het evenement. De Online Radio Awards is voor veel online radiomakers en podcasters een eerste kennismaking met ons, maar samen met de verenigde-Online Radiostations willen we de relatie met hen intensiveren door middel van onder andere netwerkborrels en informatievoorziening.

Online radio en podcasts zijn enorm in opkomst. Vormen zij een bedreiging voor de huidige landelijke radiostations?
Uiteraard zijn online radiostations en podcasts concurrentie voor de huidige landelijke radiozenders. De consument heeft immers maar twee oren en kan doorgaans maar naar een station of podcast tegelijk luisteren. Concurrentie op aandacht is overigens zeer breed, aangezien we met gaming, online nieuwssites, social media print en online video een enorm gefragmenteerde mediaconsumptie hebben. Al deze content types concurreren met elkaar om de aandacht en tijd van de consument. Zowel publieke als commerciële stations zitten echter niet stil en zijn al geruime tijd actief op gebied van kwalitatief hoogstaande online radio en podcasting.

Er gaan stemmen op om podcasting om te dopen tot ‘audio on demand’. Hoe kijk jij hier tegenaan?
We moeten niet in een terminologie-discussies verzanden. Het radiolandschap digitaliseert momenteel in rap tempo en de verschillen tussen bijvoorbeeld online radioprogramma’s en podcasts zijn soms uiterst klein. Een online radio uitzending kan bijvoorbeeld tien minuten na een live uitzending al on demand als podcast terug te luisteren zijn. Online radio heeft weliswaar vaak een ‘live beleving’, maar die wordt niet altijd ten volle benut. En uiteraard hoeft dat ook niet altijd. Al met al zijn er ook vaak wel genoeg verschillen tussen een radio-uitzending en een podcast. Ik betwijfel of podcasts in de toekomst audio on demand gaat heten, de term podcast is flink ingeburgerd, maar laten we de tijd in het maken steken in plaats van termen.

Over twee weken organiseert Spreekbuis.nl met de verenigde Online Radiostations de eerste editie van de Online Radio Awards. Hoe verlopen de voorbereidingen?
Met Spreekbuis.nl hebben we vorig jaar al een succesvol ‘Online Video Innovaties’-event georganiseerd. De door Spreekbuis en v-OR georganiseerde eerste editie van de Online Radio Awards is veel meer dan en staat nu al als een huis. Het is erg leuk om te zien dat de Online Radio Awards nu al echt in de hele radiowereld is gaan leven. Na de uitreiking gaan we kijken hoe we dit event verder gaan uitrollen. Zoals eerder gemeld ben ik voor iets wat meer is dan een tijdelijke activiteit op een locatie. Ook leuk dat de awards door veel vakmedia, landelijke nieuwsplatforms en diverse omroepen nu al in de spotlights zijn gezet. Met Spreekbuis.nl willen we komende maanden overigens vaker mooie (netwerk)evenementen organiseren.

De radio-industrie staat bekend als ‘slow business’. Hoe kijk jij naar de huidige ontwikkelingen op gebied van radio?
Dit event laat zien dat online radio en podcasting erg leeft. De radiowereld is in beweging en net als video on demand verwacht ik komende jaren een totale verandering van het radiolandschap. De technologie innovaties en telecom-prijsveranderingen laten nu toe om als luisteraar zelf te bepalen wat en wanneer je wil luisteren; ‘De keuze is reuze’. Ik bemerk nu ook al gedragsveranderingen in mediaconsumptie bij mijzelf. Momenteel zit ik in Frankrijk en in mijn Franse huurauto zit een Apple Carplay-systeem, waarmee ik aan de Côte d’Azur de mooiste Nederlandse online stations en podcasts kan luisteren. Heerlijk!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*