Niels Baas (NLZIET): ‘Overnamestrijd om mediabedrijven is losgebarsten’

Gisteravond werd bekend dat telecomgigant ATT&T goedkeuring heeft gekregen om Time Warner over te nemen. Spreekbuis.nl vroeg aan Niels Baas (NLZIET) wat de effecten zijn op het mediaspeelveld.

Wat kunnen we verwachten door deze goedkeuring voor overname van Time Warner?
De overnamestrijd om mediabedrijven is losgebarsten. Er is een consolidatieslag gaande waarin enkele grote telecom- en mediareuzen het internationale speelveld in handen gaan krijgen. Het concurrentieveld is inmiddels de landgrenzen overstegen door online video. Apple, Amazon, Google, Facebook, Disney, Netflix en AT&T hebben hiermee vrijwel alle kaarten van de mediawereld in handen,

Door deze merger zal de consolidatieslag naar verwachting komende tijd versnellen. Comcast heeft al eerder aangegeven een ‘all cash offer’ te gaan doen op 20st Century Fox. Het eerdere bod van 52,4 miljard dollar door Disney op Fox kan daarmee op losse schroeven komen te staan.

Wat merkt de kijker van de overname door AT&T?
President Trump heeft eerder aangegeven deze overname af te keuren. Volgens hem zal deze mediaconcentratie een vertraging in media-innovatie veroorzaken. Daarnaast zijn er bij zijn partij zorgen dat AT&T door de overname prijsverhogingen naar de Amerikaanse consument gaat doorvoeren. Prijsverhogingen worden eerder door de kijker getolereerd wanneer zij daar goede content voor terug krijgen. Deze goedkeuring is een verlies voor de Trump-zijde. Door de overname zal er nog meer focus komen op contentplatformen in plaats van traditionele tv-kanalen. De Amerikaanse kijker heeft op gebied van premium content steeds meer de kiezen, maar zal daar wel voor moeten betalen.

Wat voor effect heeft deze internationale overnames voor de Nederlandse kijker?
In Nederland zullen de effecten op korte termijn beperkt zijn. Toch moeten vooral de commerciële zenders zich zorgen maken over internationale contentlicenties. Er zullen in Cannes minder Amerikaanse films en -series te koop zijn. Daarnaast hebben ook veel van deze internationale mediabedrijven Nederlandse activiteiten. 20st Century Fox heeft bijvoorbeeld ook aandelen in EndeMolShine Nederland. Onder de EndeMolShine-paraplu vallen Simpel Media, NL Film, TVBV, Human Factor en Talent Kitchen. Zij produceren Pauw, De 12 van Oldenheim en Zondag Met Lubach. Al verwacht ik op korte termijn niet dat deze producties opeens van de zenders gaan. Deze verdere consolidatie moet wel de Nederlandse tv-partijen wakker schudden. Internationale partijen zullen met hun platformen nog meer macht krijgen. Als we als klein land de aandacht van de Nederlandse consument willen houden, dan moeten we samenwerken en het de kijker zo makkelijk mogelijk maken.

Hoe zit dat wetgeving, bijvoorbeeld op gebied van mededinging?
De rechter heeft de overname van Time Warner door AT&T zonder restricties goedgekeurd. De Amerikaanse regels op gebied van Netneutraliteit zijn door het congres echter alweer strakgetrokken. Telecompartijen kunnen door de netneutraliteitsregels minder hun eigen content voortrekken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*