Interview

Midzomer media-avond voor en door jong talent bij Beeld en Geluid

Door: Bas Nieuwenhuijsen - August 1, 2018

Jonge makers krijgen de kans hun werk te tonen, elkaar te ontmoeten en masterclasses, workshops en andere activiteiten te volgen tijdens de Media Summer Night bij Beeld en Geluid in Hilversum.

Beeld en Geluid is dit jaar mede-organisator van Dutch Media Week, van 1 tot en met 10 september. Nieuw onderdeel daarvan is de Media Summer Night op 6 september. Wytze Koppelman van Beeld en Geluid stelt het programma samen. “Jonge makers gaan aan de slag met oud materiaal. Al het audiovisuele materiaal dat die avond wordt gebruikt, komt uit onze collectie. Inclusief de muziek die het Amsterdamse online radiostation Red Light Radio draait als de avond overgaat in een feest.”

Het is natuurlijk niet alleen maar feest die dag. “Er is onder meer een workshop scenarioschrijven van Scriptbank met dramaturg en auteur Ger Apeldoorn. Deelnemers werken aan Weird Romance, een nieuwe webserie die hij ontwikkelt met producent IDTV. Wie mee wil doen, moet drie korte ideeën voor afleveringen pitchen. De deadline daarvoor is 20 augustus. Na de workshop werken Ger Apeldoorn en IDTV de resultaten uit tot een presentatie aan de omroepen, met de beoogde makers samen. Verder kun je deelnemen aan het 48 Hour Film Project. Ditmaal kun je een virtual reality film maken, die dan ook bij Beeld en Geluid in première gaat. En we houden een Ultimate GIF Battle: maak een GIF, een kleine animatie die eindeloos loopt, met beelden uit onze collectie en win 100 euro. We interviewen ook een aantal makers over The Art of GIF: hoe gebruiken zij GIF’s in hun werk.”

Expert Bar en Koude Kermis
Naast deze drie programmaonderdelen met een competitief element biedt de Media Summer Night nog andere mogelijkheden voor jonge makers. Koppelman: “Ze kunnen hun werk laten zien aan experts in de Expert Bar, en tijdens speeddates kunnen ze mensen uit de wereld van omroepen en productiebedrijven ontmoeten. Goed om te netwerken en om feedback te krijgen op wat ze aan het doen zijn. Er zijn in ons gebouw installaties te bekijken, je kunt onder meer filmpjes zien van de Mobile Movie Days, ook onderdeel van Dutch Media Week. Het begint allemaal eigenlijk al nog voordat je het gebouw van Beeld en Geluid binnenkomt, want buiten bij de entree is er de Koude Kermis. Dropstuff, een bedrijf dat in ons gebouw is gevestigd, heeft een aantal mini-kermisattracties een heel nieuwe inhoud gegeven: volkscultuur meets high art en high tech.”

Beeld en Geluid wil met de Media Summer Night een nieuwe generatie makers aan zich binden, zegt Koppelman. “De klassieke wijze van films en televisieprogramma’s maken, is beslist niet de enige manier waarop je met beeld een verhaal kunt vertellen. Aankomende professionals ontwikkelen hun eigen manieren en vormen. Ik hoop dat ze tijdens de Media Summer Night elkaar leren kennen, hun werk aan elkaar laten zien, dat ze er nieuwe inspiratie opdoen door met materiaal uit onze collectie te werken en dat ze Beeld en Geluid ontdekken als mooie plek waar ze terug willen komen.”

VJ en visual artist
Iemand die dat al doet, is de Amsterdamse visuele kunstenaar Heleen Blanken. Op de Media Summer Night is ze van de partij als VJ bij de muziek van Red Light Radio, maar ook als gast die wordt geïnterviewd over haar werk. “Ik heb al jaren een heel goede band met Beeld en Geluid”, vertelt ze. “Geschiedenis is belangrijk en als je research wilt doen, kun je gericht zoeken in de grote beeldbank van het instituut.” Blanken studeerde in 2008 af aan de Gerrit Rietveld Academie en volgde later de Sandberg@Mediapark masterclass bij Beeld en Geluid. “Die ging over ‘Radical Imagination’. We konden nadenken over allerlei vraagstukken en kregen lezingen, onder andere van Dyab Abou Jahjah, over radicalisme. We konden eigen projecten tonen en daar feedback op krijgen, zodat we weer een stap verder kwamen.”

Het werk van Blanken loopt uiteen van installaties, films en foto’s tot visuals bij muziek. De afgelopen jaren trad ze veel op als VJ bij onder meer festivals en maakte ze een internationale tour met DJ Ben Klock. “Maar ik ben nu minder actief als VJ, ik ben weer meer bezig met ruimtelijk werk, installaties. Ik ben heel beweeglijk in wat ik doe, ik zit niet vast aan één medium maar wil graag steeds nieuwe technieken leren.” Een rode draad zit er wel in haar werk, zegt ze. “Onze disconnect met de natuur. Daar gaat ook een nieuw project over, Habitat, dat ik aan het ontwikkelen ben in samenwerking met Naturalis en andere instituten. Het wordt een interactieve projectie, waarbij de projectie en de bezoekers elkaar beïnvloeden. Beeld en Geluid speelt hierin een verbindende rol en heeft me geholpen in contact te komen met partners. Eigenlijk is Beeld en geluid ook een rode draad in mijn loopbaan: de mensen daar stimuleren mij altijd. Het is een bron van kennis die je niet links moet laten liggen.”

De Media Summer Night wordt gehouden op 6 september, van 17.00 tot 23.00, als onderdeel van Dutch Media Week. Kijk voor meer informatie op DutchMediaWeek.nl

Onzorgvuldigheden of inhoudelijke feedback? Meld het ons.


« Casper Meijer: ‘Social media is erg belangrijk voor NOS op 3’ (video) Dit is het nieuwe SBS 6 »

Deze site is gemaakt door Two Kings en draait op Bolt.