Interview

Jeroen van Inkel: “Tijd om weer te starten vanaf nul”

Door: Richard Otto - December 4, 2017

Volgend jaar is Jeroen van Inkel alweer 35 jaar op de landelijke radio te horen. Privé en zakelijk ging het niet altijd zonder slag of stoot, maar na een turbulent jaar kan de radio-dj weer positief naar de toekomst kijken. Vanaf volgende maand start hij voor Omroep Max met een ochtendshow op NPO Radio 5. Spreekbuis.nl spreekt met hem over zijn hectische periode en de toekomst van radio.

Tijdens je Radio Veronica-periode ben door een hartinfarct uit de roulatie geweest en niet veel later moest je ook nog bij de zender vertrekken. Hoe kijk je terug op deze hectische tijd?
Het was een donkere periode waarbij er veel vervelende zaken in een vrij kort tijdbestek achter elkaar plaats vonden. Met mijn gezondheid is nu alles weer helemaal ok en ik heb het al vrij vlot achter mij kunnen laten. Men heeft bij Talpa op een gegeven ogenblik besloten een andere koers te gaan varen met Radio Veronica en daar was in hun optiek voor mij geen plaats meer. Ja, dat is lullig maar dat kan gebeuren. We hebben het netjes met elkaar besproken en het keurig afgehandeld. Voor alle duidelijkheid wil ik zeggen dat men mij niet kwijt wilde vanwege het feit dat ik een hartaanval heb gekregen. Ik zou een dergelijke gebeurtenis nooit misbruiken om mijn ex-werkgever dwars te zitten.

“Het grootste probleem van Radio Veronica is dat binnen Talpa álle andere stations belangrijker zijn.”

Radio Veronica heeft enkele maanden geleden voor een nieuwe koers gekozen en veel nieuwe dj’s aangetrokken, waaronder Giel Beelen en Tim Klijn. Tot op heden is er nog geen groei te zien, maar dat kan wellicht komen door het korte tijdsbestek. Hoe kijk jij als ervaren dj naar deze koerswijzigingen?
Het grootste probleem van Radio Veronica is dat binnen Talpa álle andere stations belangrijker zijn. Hierdoor blijft er zo’n krap kader over om in te werken dat je bijna geen leuke dingen kan doen. Alles wat verzonnen wordt moet binnen de gestelde doelgroep-kaders passen. Geen vrouwen maar vooral mannen aanspreken et cetera. En als er een topidee is dat goed scoort, dan zal het al snel naar Radio 538 verplaatst worden want dat station is het belangrijkst. Je zag dat ook toen SLAM! nog binnen het Talpa-concern viel. Dan hadden ze een geweldige actie die veel traffic opleverde en het jaar daarna verhuisde dit succesvolle item naar 538. Het is wel behoorlijk verontrustend dat - ondanks de komst van Giel Beelen en een behoorlijke grote marketingcampagne - Radio Veronica ten opzichte van vorig jaar slechts een daling laat zien. Dat is geen goed teken, je zou nu al verschil moeten zien.

Het zal wel interessant worden om te zien hoe het met deze radiozender zal verlopen. Radio Veronica is het eerste station dat Talpa zélf opbouwt, ze beginnen eigenlijk helemaal vanaf nul. De andere stations zoals 538, Radio 10 en Sky radio waren al succesvol en die hebben ze gewoon gekocht. Zelf een radiostation opbouwen kunnen ze niet goed, dat is in het verleden natuurlijk héél erg fout afgelopen. Talpa was eigenaar van Radio Noordzee en het lukte ze maar niet om daar een succes van te maken. Ze hebben het toen maar verkocht aan de Belgen en die hebben daar toen het succesvolle Qmusic van gemaakt. Vervolgens heeft Talpa Radio 538 gekocht die op dat moment al lang in de top-3 stond. Dan ben je niet je eigen succes aan het creëren maar dan koop je dus bestaand succes dat door anderen is bedacht en opgezet. Wat dan heel frappant is, is dat juist iemand zoals Erik de Zwart, die voor een groot gedeelte verantwoordelijk is voor het succes van Radio 538, als eerste door Talpa is ontslagen.

“Het was zó heftig dat ik niet meer normaal over straat kon.”

In een ver verleden zagen we je nog op tv. Waarom heb je gekozen om je geheel te richten op radio?
Dat is heel lang geleden maar het was wel een heftige tijd. Ik heb de Top 40 op televisie samen met regisseur Frank Timmer en Lex Harding opgezet en het programma had op een gegeven moment zelfs meer kijkers dan Countdown. Wij hadden kijkcijfers waar The Voice en dergelijke televisieprogramma’s van nu alleen maar van kunnen dromen. Het gevolg was dat ik als presentator dus in vrij korte tijd een bekende Nederlander werd. Het was zó heftig dat ik niet meer normaal over straat kon. Dat was ik zat. De aandacht vond ik leuk maar dit was gewoon te erg. Dus daarmee ben ik gestopt en kon ik mij ook weer volledig op radio maken storten. Is toch het leukst!

Het radioprogramma ‘Curry en Van Inkel’ heeft in de loop der jaren bijna mythische vormen aangenomen. Terecht of is het door de tijd flink ingehaald?
Dat is aan anderen om te bepalen, maar ik weet wel dat wat wij verantwoordelijk zijn geweest voor het succes van een hoop geweldige liedjes die nu nog steeds gedraaid worden. Bijvoorbeeld Sunday Bloody Sunday van U2. Die was alleen uitgekomen als 12 inch en niet als single, dat wilde de band niet. Maar wij draaiden het heel vaak waardoor het toch op single uitkwam en het toch een hit kon worden. Kwam in de top-3 van de Top 40. Wat dacht je van alle hits van ZZ Top? Al die nummers waren eigenlijk Nederland geflopt. Pas toen wij ze twee jaar later in 1985 gingen draaien werden het grote hits. Ook Bryan Adams is op vrijdagavond begonnen. You’ve got a friend door James Taylor kende niemand in Nederland en werd bij ons een soort standaardwerk. Enfin, zo kan ik wel even doorgaan. Ik ben daar trots op, dat geeft een goed gevoel.

“Waar ik heel erg blij mee ben is dat ik de muziek die ik ga draaien zelf uit mag kiezen.”

Volgende maand start je op Radio NPO 5, blijft het ‘Van Inkel’-geluid hetzelfde of kom je met iets nieuws?
Ik heb het afgelopen jaar wel degelijk gebruikt om heel veel zaken van mij af te schudden. Ik denk dat het echt tijd is om weer vanaf nul te starten. Qua jingles wil ik alles wat ik gebruikte in de kluis leggen en niet meer gebruiken, gewoon helemaal opnieuw beginnen! Waar ik heel erg blij mee ben is dat ik de muziek die ik ga draaien zelf uit mag kiezen. Uiteraard binnen het bestaande NPO Radio 5-format, maar ja dat bestrijkt vijf decennia popmuziek dus daar is een enorme keuze. Ik kan bijvoorbeeld in één uur van Whitney Houston naar Tom Jones gaan en via Eric Clapton bij Erik Mesie terecht komen. De afgelopen weken ben ik bezig geweest een selectie te maken uit alles wat ooit in de Nederlandse hitparades heeft gestaan waarvan ik denk dat ik de luisteraars er een plezier mee doe als ik het draai. Daar heb ik nu een database van en daar kies ik de liedjes met de hand uit die ik de volgende dag in de show ga draaien. Dat kost veel tijd maar ik geloof in die persoonlijke aanpak.

Je hebt al een lange carrière en bij flink wat radiostations gewerkt. Wat zijn volgens jou de grote verschillen tussen werken bij de publieke en commerciële radiostations?
Echt opvallend anders is hoe men dus omspringt met de muziek. Bij de commerciële stations hebben de dj’s totaal geen invloed op de muziek. De music director kiest de muziek uit maar dat doet hij niet op gevoel, maar aan de hand van testresultaat dat door speciale onderzoekbureaus wordt uitgevoerd. Daardoor krijg je dat je heel veel dezelfde liedjes te horen, terwijl het juist zo belangrijk je luisteraars vooral muzikaal te verrassen en te fascineren. Als je de programmamakers wat meer vrijheid op dat gebied geeft en vooral “op gevoel” de muziek laat uitkiezen, zullen de radioprogramma’s veel leuker worden om naar te luisteren. Het mooiste voorbeeld is natuurlijk het radioprogramma ‘Platenbonanza’ van Rob Stenders op NPO Radio 2, wat eigenlijk door de luisteraars zelf wordt samengesteld. Daar hoor je enorm onverwachte muziek. Wat is het resultaat? Het programma is één van de best beluisterde van de Nederlandse radio.

“DAB+ is slechts een tussenfase.”

NPO Radio 5 is alleen online en op DAB+ te beluisteren. Ondanks dat de zender niet meer in de ether zit, weet het wel steeds meer marktaandeel naar zich toe te trekken. Hoe zie jij de toekomst van DAB en Online Radio?
Ik denk dat online de toekomst is. DAB+ is slechts een tussenfase. Wij luisteren straks allemaal via 5G naar onze favoriete radioprogramma’s. De keuze zal veel groter worden en doordat je als zender kan zien welke mensen precies luisteren, kun je de reclame veel beter afstemmen waardoor er ook minder commercials gedraaid zullen worden.

Ik moet wel zeggen dat de groep mensen waar wij ons met NPO Radio 5 op richten - de oudere doelgroep dus - eerder naar de vertrouwde FM radio zullen luisteren uiteraard. Het zou eigenlijk veel effectiever zijn als juist Radio 5 de komende jaren nog over een FM-frequentie zou kunnen beschikken, aangezien jonge luisteraars 3FM vooral online gaan luisteren en steeds minder via de FM.

Het radiolandschap is door overnames de laatste tijd flink in verandering. De overheid wil in 2023 van de FM af en daarnaast groeit Spotify ook onstuimig. Is de radio zoals wij dat kennen nog toekomstbestendig?
Ik denk dat je er als land goed aan doet om altijd nog radiozenders operationeel te hebben. Al was het alleen al in geval van calamiteiten. Vermoedelijk zal er op termijn nog maar één FM-zender werkzaam blijven die door de publieke omroep ingevuld zal worden. Ik denk dat de overheid haar koers goed moet overdenken. Het zou jammer zijn als men de oude schoenen weg gooit zonder geschikte nieuwe te hebben. Momenteel zie ik Spotify nog niet als een goed alternatief. Ik begrijp dat er nog steeds geen winst gemaakt wordt daar en ik krijg té vaak verkeerde versies van mijn favoriete liedjes. Ga voor de gein maar eens op André Hazes zoeken. Krijg je allemaal hele vreemde uitvoeringen die niet leuk zijn.

Op Youtube zijn tegenwoordig de nieuwe idolen voor de jeugd en sommigen zijn zelfs populairder dan de meeste tv-personality’s. Op radiogebied zien we deze tendens nog nauwelijks. Er zijn eigenlijk geen nieuwe podcaststerren of online radio-dj’s opgestaan. Waarom is Youtube laagdrempeliger dan bijvoorbeeld podcasts?
Dat is een hele lastige vraag. Doordat iedereen met zijn telefoon beeld en geluid op kan nemen verzint die jonge garde niet dat het ook heel interessant kan zijn als je het beeld weg laat, maar ik zou zelf vandaag de dag ook alleen maar iets op dat vlak mét beeld maken, dat is gewoon deze tijd. Ik moet wel zeggen dat de dingen die ik op Youtube zie vaak dramatisch slecht zijn en vaak veel te veel een egodocument. Het is zo’n abnormale situatie dat iemand de hele tijd filmt wat hij of zij aan het doen is. Het is bijna kolderiek. Ik was uiteraard zoals iedereen ook begonnen met vloggen maar ik ben er alweer mee gestopt. Mijn mening is dat het juist veel interessanter is als men niet álles van je weet en ziet. Maar misschien is dat een generatiedingetje. Nou als dat zo is… So be it!

Onzorgvuldigheden of inhoudelijke feedback? Meld het ons.


comments powered by Disqus

« John de Mol: 'The Voice is eerbetoon aan mijn vader' RTL Themakanalen nu ook in HD »

Deze site is gemaakt door Two Kings en draait op Bolt.