Erwin Blom: “Het woord ‘Podcast’ heeft een andere lading gekregen.”

Op OnlineRadioAwards.nl is het nu mogelijk om te stemmen op je meest favoriete online radiostations, podcasts en presentatoren. We zetten komende tijd diverse radiomakers en podcasters in de spotlights. Ditmaal: Erwin Blom (Fast Moving Targets podcast).

Onlangs werd podcasten door Marktingfacts-columniste Nynke de Jong ‘het nieuwe bloggen’ genoemd. Uit recent onderzoek komt naar voren dat de zoekterm ‘podcast’ al meer in Google wordt gebruikt dan ‘blog’. Gaat podcasting nu wel echt doorbreken?
Waar bloggen schrijven democratiseerde, iedereen kon dankzij nieuwe techniek simpel een verhaal publiceren, doet podcasting dat nu met audio. Maar waar bloggen juist onmiddelijk door de ‘amateurs’ omarmd werd, zie je in ieder geval in Nederland dat het voor een belangrijk deel de min of meer professionele mediamakers zijn die er heel erg warm voor lopen.

Ik snap dat wel. Het is eigenlijk pas heel kort dat het om te maken echt toegankelijk aan het worden is. Want voor een blog had je voor productie en distributie bij de doorbraak niks anders dan een computer nodig, voor een vlog niks anders dan een mobiel. Het is pas sinds tools als Anchor dat podcasten die eenvoud heeft. Dankzij bijvoorbeeld Anchor kun je nu een podcast produceren en distribueren met alleen een mobiel of laptop. Dat is echt nodig om grote stappen te zetten. Maar in vergelijking met een blog heeft een podcast nog een ander drempel: mensen zijn niet aan hun eigen stem gewend. En bijvoorbeeld een goed gesprek in audio voeren is andere koek dan een stukkie schrijven. Waar een goed stuk schrijven natuurlijk ook verdomde lastig is. Overigens geldt dat bezwaar natuurlijk ook bij een vlog en hebben mensen die drempel ook genomen.

Fast Moving Targets werkt crossmediaal: zet alle mogelijkheden en middelen in om de liefhebber zo goed mogelijk te bedienen. De FMT Podcast is daar één van. Wat zijn de verschillen in content en gebruik met de andere media?
Je moet bij ieder medium kijken wat de toegevoegde waarde is. En in welke situatie. Een belangrijk verschil met de meeste andere media, is dat podcasting (net als radio) een vorm van verhalen vertellen is waar je wat anders bij kan doen. Of waar je juist naar luistert als je iets anders aan het doen bent zoals sporten, koken of reizen. Dat is een grote kracht. Een andere grote kracht is dat het van toegevoegde waarde kan zijn bij een andere activiteit. Bij een rondleiding, een fietstocht, noem maar op. Het kan daar op inspelen. Maar in het geval van onze interviewserie Top Names. Dat is om te beginnen video. Maar het is eigenlijk radio met beeld, dus dat kun je ook prima als podcast aanbieden. We werken het ook uit als artikel. Sommigen mensen kijken, anderen luisteren, anderen lezen. Zo bereiken we voor dat programma een maximaal publiek.

Fast Moving Targets is een netwerk van digitaal experts, media specialisten en innovatie deskundigen dat personen, bedrijven en organisaties helpt de snel en continu veranderende digitale wereld te begrijpen en de nieuwe mogelijkheden die dit biedt te benutten. Wanneer zouden jullie organisaties adviseren om iets te gaan doen met podcasting?
Ik zou ten eerste beginnen met het temperen van de verwachtingen. Maar dat zou ook gelden voor het inzetten van blogs of vlogs. Van relatief nieuwe dingen met een zekere hype component verwachten mensen altijd teveel. En te snel. Hoe goed je verhaal ook is, het kost tijd en energie om een publiek te vinden en op te bouwen. Maar … het juiste kleine publiek kan waardevoller zijn dan een groot generiek publiek. Daarnaast zou ik ze langs een rijtje vragen leiden. Welk publiek wil je bereiken? Waar is dat publiek in geinteresseerd? Wat is het mediagebruik van dat publiek? Welk verhaal heb je te vertellen? Op basis van die vragen kun je bij een podcast uitkomen. Zoek het format dat daar bij past. Cruciale vraag voor een bedrijf is natuurlijk ook: wat wil je met media bereiken? Doe je het voor marketing, doe je het voor sales, doe je het voor klantenbinding? Ook dat is van invloed op het eindresultaat. En omdat je realistisch moet zijn over het publiek dat je gaat bereiken is het tot slot belangrijk om een haalbaar en betaalbaar format te bedenken.

Je bent als oud-VPRO’er goed bekend met de omroepwereld. Omarmt de NPO voldoende de podcastmogelijkheden?
Omdat podcasts voor de omroep zo dicht bij radio lijken te staan, heb ik het gevoel dat ze deze vorm meer en eerder hebben omarmd dan de andere nieuwe media van de afgelopen tijd. Al waren podcasts er natuurlijk al heel lang toen de omroepen de afgelopen jaren aanhaakten.

Radio en tv kennen hun eigen weg. Terwijl tv-uitzendingen van omroepen via een beperkt aantal platforms is te consumeren (kabel, satelliet, eigen site, apps) , worden de uitzendingen van radiostations op talloze platforms gedistribueerd (bv NederlandFm.nl/ Allradio.nl, Juke). Heeft die opener distributie van radio veel meer voordeel gehad dan de beperkte distributie van tv?
Al midden jaren ‘90 had de VPRO online audio, radioprogramma’s die alleen on demand op internet te horen waren. Wat je nu podcasts zou noemen. Geluid was simpel weg eerder haalbaar dan bewegend beeld omdat er minder bandbreedte voor nodig was. Daarna is video daar met YouTube behoorlijk overheen gewalst. En YouTube is natuurlijk het beste open toegankelijke distributiemedium dat er is. Juist voor video of tv. Maar omroepen hebben er voor gekozen om dat kanaal maar heel beperkt in te zetten. Gebrek aan brede distributie is eigenlijk een bewuste keuze geweest. Eigenlijk is het opmerkelijk dat ze voor radio voor een andere route hebben gekozen. Maar iets anders, mensen vergeten weleens dat YouTube ook voor de distributie van audio enorm belangrijk is. Bijna alle muziek die je op Spotify treft staat ook op YouTube met een statische hoes of andere afbeelding. Daar zit veel onbenutte potentie ook voor podcasters.

De jeugd kijkt massaal naar vloggers en Youtubers, zoals Enzo Knol, Nikke Tutorials, Monica Geuze en Anna Nooshin. Dit soort jeugdhelden met grote aantallen volgers ken ik nog op gebied van online radio en podcasting. Zijn podcast en online radio gewoonweg voor ouwe lullen en zijn de traditionele media de jeugd aan Youtube en Spotify kwijtgeraakt?
Ach, kwijtgeraakt 😉 Ik houd van alle media. Ik vind dat je als bedrijf of omroep moet kijken welke verhalen je wil vertellen, waar je publiek zit, hoe dat publiek media consumeert en daar op moet inspelen. Als chat de beste manier is om je publiek te bedienen moet je dat inzetten, als korte video’s op YouTube het beste zijn, kies je daarvoor en als de diepte in met audio werkt, ga je voor podcasts. Voor mij is het doel dat je wil belangrijker dan de keuze van het medium. Maar op dit moment is het absoluut zo dat podcasts een relatief oud publiek hebben. Wat natuurlijk niet zo hoeft te blijven met de juiste makers en het juiste format.

Binnen de podcastscene zijn er ook geluiden om de term ‘Podcast’ te vervangen voor ‘Audio On Demand’. Is dit een toepasselijkere naam nu podcasts al lang niet meer op alleen iPods te beluisteren zijn?
Ik zou de naam lekker houden. Mensen weten al bijna niet meer wat een iPod is. Het woord ‘Podcast’ heeft een andere lading gekregen. Net zoals we bij Rolling Stones niet aan stenen maar wel aan Mick Jagger denken. Niks aan doen.

Door de huidige technologische ontwikkelingen worden podcasts en online radiostations steeds toegankelijker. Wat moet er gebeuren om deze door een nog groter publiek te laten omarmen?
Veel van wat de rest van internet toegankelijker maakt (zoeken en vinden, recommendations, personalisatie, etcetera) ontbreekt nog waar het om audio gaat. Ik denk dat er nog heel veel grote stappen gezet moeten worden. Bijvoorbeeld. Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth maken een podcast die een uur duurt. Ze bespreken daar veel onderwerpen in. Maar ik kan niet per onderwerp instappen, ik kan Googlend niet op het besprokene komen omdat het niet geindexeerd is, etcetera. En dat ligt niet aan hun, dat ligt aan de staat van podcasts. Het is nu makkelijker dan ooit om te maken en distrubueren, maar aan de consumptiekant is nog enorm veel te winnen. Bijvoorbeeld ook bij online radiozenders. Als ik via TuneIn naar een muziekzender luister wil ik simultaan zien waar ik naar luister, wil ik optioneel naar andere info over de artiest kunnen, etcetera. Er wordt maar mondjesmaat gebruik gemaakt van de toegevoegde waarde die online kan bieden.

Met podcasting en online radio lijkt de vernieuwing in het radiolandschap supersnel te gaan. Toch is opvallend dat er bijvoorbeeld nog steeds beperkte interactie en de makers. Welke vernieuwingen op online radio en/of podcast-gebied zou jij nog willen zien?
Ik vind de vernieuwing eerlijk gezegd helemaal niet snel gaan. Voor het overgrote deel is podcasting inderdaad gewoon radio on demand. Prima, niks mis mee. Mooi dat we af zijn van de schaarste en prachtig dat iedereen podcasts kan maken. Maar qua vorm zie ik weinig echt nieuws. Nu hoeft nieuw natuurlijk niet altijd en is alleen goed ook mooi. Maar waar het techniek betreft, zie ik wel mooie dingen. Prachtige apps op je mobiel die monteren onderweg eenvoudig maken, tools die de workflow automatiseren van opname, geluidsnabewerking en multi-platform publiceren, services die bewegend beeld aan je audio toevoegen zodat ze beter op social media deelbaar worden, etcetera. Maar er blijft nog veel te wensen over. Zoals gezegd: vindbaarheid, doorzoekbaarheid, personalisatie, gerelateerde inhoud maar inderdaad ook interactie. Overigens, wil ik hier graag nog een keer een lans breken voor Anchor.fm. Wie van start wil moet daar eens naar kijken. Niet alleen maakt het produceren simpel, ook neemt het de drempel van distributie weg. Maar nog belangrijker: ze besteden veel aandacht aan innovatie. Bijvoorbeeld met genoemde visualisatie van audio, maar ook met samenwerkingsmogelijkheden (je maakt simpel een uitzending met max 8 sprekers) en interactie (verwerk audio uit je online inbox in je uitzending).

Google Assistent wordt momenteel in Nederland uitgerold. Wat voor invloed gaat dit hebben op online radio en podcasting?
Daar zit absoluut potentie in. De simpelste vorm is natuurlijk podcasts beschikbaar maken via de oprukkende slimme speakers, maar dat is geen rocket science. Daarnaast zal het zo zijn dat er meer audio beschikbaar moet komen om de vragen te kunnen bedienen. Maar ik vind het met name interessant om opzoek te gaan naar nieuwe toepassingsvormen, nieuwe manieren van verhalen vertellen. Hoe kun je de conversatiemogelijkheden van deze chat-opties gebruiken om nieuws en achtergrond te delen, interactie toe te voegen, speelse elementen in te brengen, etcetera. Hoe kun je de gebruiker op een waardevolle manier het gesprek aan laten gaan met de machine?

Kijk voor meer informatie op:
OnlineRadioAwards.nl
Fast Moving Targets
Fast Moving Targets (podcast)

Fotocredits: Guido van Nispen

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*