Blog: ‘Amusement is noodzakelijk voor de NPO’

De afgelopen week waren het vooral de redacties van journalistieke programma’s die moord en brand schreeuwden over de bezuinigingen van hun programma’s. Want hoe is het uit te leggen dat Boer zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt de dans ontspringen, terwijl ‘noodzakelijke’ journalistieke programma’s van ‘hoogstaande kwaliteit’, zoals Brandpunt, Tegenlicht en Andere Tijden gekort worden of zelfs helemaal verdwijnen?

Deze is vraag is eenvoudig te beantwoorden: Het publieke bestel wordt door alle Nederlanders gefinancierd en moet daardoor ook voldoende draagvlak bij alle lagen van de bevolking hebben.

Amusement scoort
Voor sommigen wellicht nauwelijks te begrijpen, maar niet iedere Nederlander kan de journalistieke programma’s van de NPO waarderen. Dit is ook goed terug te zien in de Top 5 best bekeken NPO-programma’s van vorig jaar: EK Damesvoetbal (5,3 miljoen), Boer zoekt Vrouw (4,4 miljoen), Songfestival (4,1 miljoen), Heel Holland Bakt (3,7 miljoen) en Wie is de Mol (3,5 miljoen). TV-serie De Luizenmoeder (2018) is zelfs het best bekeken NPO3-programma ooit.

Journalistieke programma’s weten een stuk minder kijkers te bekoren. Volgens Hans Laroes had Brandpunt op slechte dagen soms 100 duizend kijkers. Naast het gegeven dat amusement voor meer draagvlak kan zorgen, is het ook belangrijk voor de financiering van alle NPO-programma’s. Amusement scoort kijkers en daarmee reclame-inkomsten. Vorig jaar haalde de STER €179 miljoen voor de NPO op. Door reclame-opbrengsten wordt zo’n kwart van de publieke omroep -dus ook de activiteiten van de broodnodige journalistieke programma’s- gefinancierd.

Reclame
Een reclamevrije publieke omroep, iets waar afgelopen veelvuldig over is gesproken, zal nog een veel grotere de impact hebben dan de huidige bezuinigingen van circa € 60 miljoen. De publieke omroep is als massa-communicatiekanaal overigens ook belangrijk voor de vrijheid van commerciële communicatie. Daar zullen niet alle kijkers een boodschap aan hebben, maar het is wel weer goed voor de NPO én onze economie. Adverteerders zullen overigens bij een reclamevrije publieke omroep niet alleen moeite hebben om snel grote aantallen consumenten te bereiken, maar de prijs voor tv-reclame zal ook gaan stijgen. Adverteerders zijn dus blij met de reclamemogelijkheden om de publieke omroep. Amusement verbindt ook mensen aan de publieke omroep en biedt de mogelijkheid dat zij op een laagdrempelige wijze in aanraking komen met journalistieke programma’s. Amusement wordt ook in de missionstatement van de NPO genoemd: De Nederlandse Publieke Omroep verbindt en verrijkt het Nederlandse publiek met programma’s die informeren, inspireren en amuseren.

Kwaliteit
Kwaliteit dient in alle gevallen uiteraard voorop te staan, al wordt de term ‘kwaliteit’ de laatste wel door heel veel programma-makers toegeëigend, terwijl deze zeer subjectief is: ‘Kwaliteit is het geheel van kenmerken van een entiteit is dat betrekking heeft op het vermogen van die entiteit om kenbaar gemaakte en vanzelfsprekende behoeften te bevredigen.’ Amusement kan daarom net zo goed bijdragen aan het draagvlak voor de publieke omroep, almede dat dit de behoefte van diverse lagen in de samenleving bevredigt.

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

1 Trackback / Pingback

  1. Blog: ‘Reclame hoort bij Publieke Omroep’

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*