
Zomergasten verloor kijker door “jarenlange verkeerde keuzes”, stelt Tina Nijkamp
Televisiedeskundige Tina Nijkamp stelt in haar Telegraaf-column dat het stoppen van Zomergasten niet alleen te wijten is aan de NPO-bezuinigingen, maar vooral aan “jarenlang niet luisteren naar de kijker”. Volgens haar is het iconische VPRO-programma de afgelopen tien jaar steeds verder van het publiek vervreemd.
Nijkamp wijst op de forse terugloop in kijkcijfers: van rond de 1 miljoen kijkers per aflevering naar ongeveer 290.000. Die daling is volgens haar het directe gevolg van redactionele keuzes die niet aansloten bij wat het brede publiek verwachtte.
Volgens Nijkamp ging het mis toen de redactie afweek van de traditie om herkenbare televisie- en cultuurmomenten te tonen. “In plaats van nationale televisieherinneringen kregen we moeilijke politieke fragmenten en obscure films die niet eens in filmhuizen draaien,” schrijft ze. Daardoor zou het programma “elk gevoel voor wat de gemiddelde kijker raakt” hebben verloren. Ook de gastenkeuze kreeg stevige kritiek. De afgelopen jaren zouden voornamelijk onbekende gasten met sterke idealen zijn uitgenodigd. “Mensen die zelf amper tv kijken en daar dan trots op zijn,” aldus Nijkamp. Hierdoor bleven persoonlijke verhalen en anekdotes — ooit het hart van het programma — volgens haar uit. “Het werd televisie zonder emotie.”
Volgens Nijkamp is het verdwijnen van Zomergasten daarmee vooral een redactioneel falen: een programma dat te ver af kwam te staan van het publiek waarvoor het ooit gemaakt werd.

Deze keer ben ik het helemaal eens met Nijkamp. Het was verworden tot een soort hobby programma van de makers zonder dat die zich afvroegen of de inhoud nog wel overkwam.
Ja zullen van die hoogintelectuele redacteuren zijn die niet begrijpen, waarom de wereld niet op dit soort programma’s staat te wachten. Over die gasten ben ik het overigens niet helemaal eens. Ok, die Ugur Umit Ungor zei mij ook niets, maar dat heb je doorgaans in elk seizoen. Eva Crutzen, Eus, Herman Koch en Femke Halsema lijken mij toch redelijk bekende gasten met niet overdreven idealen. Dit zijn ook geen gasten met hoogover idealen.
Nou nou, die Halsema en Koch voelen zich toch ver verheven boven het doorsnee gepeupel hoor.
Dat straalt er zo maar af.
Dat klopt. Zomergasten zou denk ik bijna evenveel kijkers hebbeb op AT5. De grachtengordel vindt het leuk, de gemiddelde Nederlander niet….
De NPO is er voor iedereen he? Op ieder potje past een programma…dat was iig wel zo.
Valt me op dat Max tot nog toe niks schrapt.
Ze stoppen met De rijdende rechter, Max Pubquiz en TV Monument. En Sterren op het doek, maar dat heeft een andere oorzaak.
Eens met Klaas van W en leo! In het begin van zomergasten kwam er een gevarieerde doelgroep gasten die voor het grote publiek wel interessant waren. Toen scoorde het programma zomaar 1 miljoen kijkers. Zomergasten wist in de hoogtijdagen van het programma je zomaar 3 uur te boeien!
Terecht dat Tina Nijkamp aangeeft dat zomergasten veranderde in een alleen voor de linkse grachtengordel interessant programma met vage gasten en films die nog niet eens in filmhuizen vertoond worden. En het is ook niet meer te verdedigen dat een programma dat 200.000 kijkers 200.000 Euro per aflevering kost.
Factcheckalarm!!
– Volgens Nijkamp ging het mis toen de redactie afweek van de traditie om herkenbare televisie- en cultuurmomenten te tonen. “In plaats van nationale televisieherinneringen kregen we moeilijke politieke fragmenten en obscure films die niet eens in filmhuizen draaien,” schrijft ze. Daardoor zou het programma “elk gevoel voor wat de gemiddelde kijker raakt” hebben verloren. Ook de gastenkeuze kreeg stevige kritiek. De afgelopen jaren zouden voornamelijk onbekende gasten met sterke idealen zijn uitgenodigd. “Mensen die zelf amper tv kijken en daar dan trots op zijn,” aldus Nijkamp. Hierdoor bleven persoonlijke verhalen en anekdotes — ooit het hart van het programma — volgens haar uit. “Het werd televisie zonder emotie.”-
Ik lees nergens de woorden “linkse grachtengordel”
Dus dat heeft Tina niet geschreven.
Het is niet de redactie die de fragmenten kiest maar de gast, die dat kiest om ook een voor hem of haar bijzonder gedachte te uiten. Het is niet bedoeld om alleen leuke tv fragmenten te laten zien daar zijn weer andere programma’s voor. Bovendien moet de Publieke omroep iedereen bedienen ook de nrc en groene lezer. Hier maakt mevr. Leeflang dus een grote fout, is ze wel geschikt voor haar functie?
Frank Wiering oud hoofdredacteur vpro tv.