
Op 28 augustus 1995 verscheen SBS6 voor het eerst op de Nederlandse televisie. Dertig jaar later is de zender een vaste waarde geworden in het Nederlandse medialandschap.
Een turbulente start in 1995
SBS6 werd opgericht door het Scandinavische Scandinavian Broadcasting System (SBS), dat al in meerdere Europese landen commerciële zenders had gelanceerd. Nederland was in de jaren ’90 rijp voor meer commerciële concurrentie: RTL4 en RTL5 hadden al een stevige positie ingenomen, Veronica had een roerige overstap van de publieke omroep naar HMG gemaakt, en de vraag naar een zender met een familiair, laagdrempelig karakter lag open.
Op 28 augustus 1995 ging SBS6 officieel van start. De eerste avond kende programma’s als Hart van Nederland, dat al snel zou uitgroeien tot het vlaggenschip van de zender. Het station profileerde zich als de ‘gezellige familiezender’ waar nieuws, amusement en Hollandse series centraal stonden.
Hart van Nederland: dé pijler van SBS6
Een van de grootste successen van SBS6 is zonder twijfel Hart van Nederland. Het programma richtte zich vanaf dag één op regionaal en menselijk nieuws dat elders vaak buiten de boot viel. Met een herkenbare, laagdrempelige stijl wist het programma miljoenen kijkers te bereiken. Het werd hét voorbeeld van hoe SBS6 zich wilde onderscheiden van de ‘grote’ nieuwsprogramma’s van NOS en RTL.
In de afgelopen 30 jaar heeft SBS6 meerdere grote successen geboekt. Programma’s als:
- Shownieuws – het dagelijkse entertainmentmagazine dat inmiddels niet meer weg te denken is.
- Utopia (2014–2019) – John de Mols realityshow die jarenlang een trouwe fanbase had.
- Steenrijk, Straatarm – een sociaal experiment dat veel stof deed opwaaien.
- Miljoenenjacht en Postcode Loterij-programma’s – publieksfavorieten met Linda de Mol.
- Vandaag Inside – de talkshow van Wilfred Genee, Johan Derksen en René van der Gijp, tegenwoordig hét kijkcijferkanon van de zender.
Van Scandinavisch naar Hilversums in handen van Talpa
De zender wisselde meerdere keren van eigenaar. Na de beginjaren onder SBS Broadcasting, belandde de zender in handen van ProSiebenSat.1 en uiteindelijk in 2011 bij John de Mols Talpa Network. Sindsdien is SBS6 nadrukkelijk gepositioneerd als de ‘huiskamerzender van Nederland’, in combinatie met zusterzenders Veronica, Net5 en SBS9.
Onder Talpa kreeg SBS6 een duidelijke focus op talkshows, reality en entertainment met een Nederlands tintje, waarin gezelligheid, actualiteit en een vleugje controverse elkaar afwisselen.
Kritiek en uitdagingen
SBS6 kende niet alleen hoogtepunten. De zender kreeg regelmatig kritiek op de kwaliteit van sommige realityprogramma’s en de soms sensationele insteek van haar nieuwsvoorziening. Ook had het kanaal een aantal jaar moeite om structureel op te boksen tegen de dominantie van NPO1 en RTL4 in de kijkcijfers. Toch wist SBS6 zich steeds te herpakken door herkenbare formats neer te zetten en de band met de Nederlandse kijker centraal te stellen.
Vandaag de dag is SBS6 vooral bekend als de thuisbasis van Vandaag Inside, Oranjezomer, Hart van Nederland, Shownieuws en een reeks reality- en human interest-programma’s. De zender richt zich nadrukkelijk op de brede doelgroep van 25 tot 67 jaar, met een nadruk op herkenbaarheid, nationale actualiteit en entertainment waarin Nederlanders zichzelf herkennen.
SBS6 een sterke troef in de avond: het dagelijkse ritme. Programma’s als Vandaag Inside en Hart van Nederland zorgen voor vaste kijkmomenten die ook in het on-demand tijdperk aantrekkelijk blijven. Dertig jaar na de oprichting is SBS6 gaat het voor de wind met de zender, met haar combinatie van regionaal nieuws, pittige talkshows en herkenbaar amusement weet SBS6 een breed publiek te bedienen.

Had wel verwacht dat ze nieuwe vormgeving en een nieuw logo zouden presenteren. Daar is het altijd een goed moment voor op zo’n momentum.
Die witte 6 in dat rode rondje (2008) was een van de beste SBS6 logo’s. De huidige vormgeving is ook heel prettig omdat die vanwege alle kleuren precies bij de sfeer past van het programma dat ze aanprijzen.
Deze huisstijl zouden ze wat mij betreft moeten evolueren in plaats van weer met iets compleet nieuws komen.
“Op 28 augustus 1995 ging SBS6 officieel van start. (…) Het station profileerde zich als de ‘gezellige familiezender’ waar nieuws, amusement en Hollandse series centraal stonden.”
Ja, want De Wallen op Stap, De Nachtrijder, Jerry Springer en al die Amerikaanse B-series die in de beginjaren de programmering domineerden passen echt bij de profilering van ‘gezellige familiezender’ 😂
En vergeet ook het legendarische ‘over de rooie’ niet, met Wendy van Dijk en Mathias Scholten, waarin mensen zich voor geld op straat belachelijk gingen maken
Campingzender. Meer niet
Het was een soort verzamelzender van allerlei b-keuze programma’s. Ik denk direct aan “over de rooie” en Jerry Springer. Niet echt gezellig om met de kinderen na 18 uur samen naar te kijken.
Er worden hier successen genoemd als programma’s van de loterij, maar laten we wel wezen dat de complete zender momenteel drijft op de wat conservatieve programmering rondom VI en oranjezomer. Dat is momenteel SBS. Stoppen deze 2 programma’s dan is de zender weg.
Rond de jaren ’90 olv Tina Nijkamp was SBS de campingzender met de beroemde aftelmomenten, dat Nance, Uri Geller en Gerard Joling uit de rechterhoek van de TV kwamen. Dat was nog goed bedacht.
Ik denk dan aan de ijs-oorlog, patty Brard van de duikplank. Dat was SBS. Nu is het toch vooral rommelig.
Ik begrijp ook niet dat een idealistische loterij als de postcodeloterij zich nog aan SBS verbindt. Ik zou met Linda terug verhuizen naar RTL4, daar past dat qua alles veel beter. Zo ook de quizen van haar.
Hallo vergeten we iets niet? SBS6 was de eerste zender die lichtez soft erotische films liet zien laat op de avond. Toendertijd was het een revolutie.
Na 30 jaar word het tijd voor wat betere programma’s, altijd dat zelfde gezijk!!!
LOL dat interesseert Molusconi niets met zijn etalagezenders. Al zijn kutkwisjes/programma’s worden doorverkocht.
Vond dat oude logo nog het meest passend bij SBS.