Patrick Kicken: Na 60 jaar 3FM is het tijd om de zender rigoureus te rebranden

[BLOG] Vandaag is het precies 60 jaar terug dat 3FM (toen nog Hilversum 3) begon met uitzenden. De zender schrijft er zelf het volgende over op haar website: ‘Op 11 oktober 1965 werd de eerste uitzending van Hilversum 3 de ether in geslingerd. Nu, 60 jaar later, is 3FM nog steeds relevant, spraakmakend en brengt het generaties en luisteraars samen’. Ik snap dat dit de wens is en dus uitgesproken wordt, maar 3FM is verre van relevant meer, zelden spraakmakend en brengt nog maar een klein groepje luisteraars samen. In de luistercijfers van afgelopen week bleek dat NPO Radio 5 zelfs meer luisteraars trekt, zónder FM frequentie. Hoe moet het toch verder met hét zorgenkindje van de NPO radiotak?

Vanmiddag is er, naast een gratis toegankelijke expositie in Beeld en Geluid waar je langs de 3FM studio’s door de jaren heen kunt lopen (leuk initiatief!) ook een borrel met oud deejays en medewerkers van de zender door de jaren heen. Ik ben er ook voor uitgenodigd en zal er zijn, dus als je me nog op mijn bek wil slaan voor iets wat ik hier ooit over je heb opgeschreven dan is dit je kans! Veel beter was natuurlijk geweest om vanmiddag een forum te organiseren, een debat, met al deze radio kenners bij elkaar over wat er nou echt moet gebeuren om het ons zo geliefde merk 3FM, waar veel radiodeejays waaronder ik in 1995 hun eerste landelijke stapjes mochten zetten, weer nieuw leven in te blazen. Want nu dreigt het meer en meer de V&D van de Nederlandse radio te worden, als het dat al niet is. Ik zal een voorzetje geven.

Het eerste woord wat mij (en velen met mij) te binnen schiet als het over 3FM gaat is wonderbaarlijk genoeg niet ‘opheffen’ maar.. rebranden! Bij gebrek aan goede Nederlandse vertaling. Er is echt wel plek voor een op de jongeren gericht merk en platform binnen de publieke omroep maar dan moet je ze wel gaan opzoeken op de plekken waar je ze kunt vinden en dat is anno 2025, 30 jaar nadat ik met zweet op veel rare plekken mijn eerste CD’tje instartte bij de TROS op 3FM niet meer de FM band. Dat is online. Dat is op YouTube Shorts, TikTok, Discourt, Twitch enzovoorts. Haal toch dat ouderwetse, besmeurde imago van die zender af en noem het gewoon weer NPO Radio 3. Lift mee op het succes van NPO Radio 2 en 5 en geef laatstgenoemde de FM frequenties waar je zo veel extra oudere luisteraars een plezier mee zou doen.

NPO Radio 5 wordt daarmee meteen marktleider en dat is zuur voor de mensen bij NPO Radio 2 maar wel nodig. Zo verstevig je ook nog eens de koppositie en weet je de hele bevolking te bedienen, van 8 tot 88, wat toch echt de taak is van de Nederlandse Publieke Omroep. Het idee is niet nieuw, ook hier al vaker geopperd maar daarom niet minder waar. NPO Radio 3 kan prima verder op DAB, in de app, live op YouTube, Instagram en TikTok (valt best iets voor te regelen) en je mankracht vooral inzetten om mooie, relevante, interessante content te maken voor de jongeren. Je ziet het aan het succes van sommige podcasts van 3FM dat het kan (en moet). Laat dat ouderwetse plaatje/praatje, waar jonge mensen hun schouders voor ophalen en het zelfs vaak irritant of veel te lang vinden, maar aan de commerciëlen over die niet de taak hebben om iedereen te bedienen maar gewoon geld te verdienen. NPORadio3.nl staat inmiddels door naar 3FM.nl dus de eerste stap is gezet. Tot vanmiddag in Hilversum, ik trek vast mijn kogelvrij vest en bokshandschoenen aan!

Patrick Kicken

In het kader van modernisering, ik sprak in zijn veel te dure BMW met Jerrel Arkes over een project waarbij hij een A.I. ster lanceert op Spotify en hij wat tips zoekt om haar populair te maken. Typisch nou zoiets wat de NPO ook zou moeten onderzoeken willen ze een jonger publiek aanspreken. We trekken ook de vergelijking met populaire radiosterren:

51 Comments

  1. Wat overigens ook nog steeds een prachtig platform is om je content te lanceren is.. Whatsapp! Geen enkel Nederlands radiostation ziet daar de kracht van in, terwijl ze in het buitenland de ene na de andere viral scoren, in video en foto. Top reclame voor je merk en extra bereik en engagement van je werk!

  2. Rebranden is een goed idee, maar doe dat dan niet vanuit radio. Jouw suggestie voor NPO Radio 3 lijkt me dus onhandig.
    Probeer als NPO een jongerenmerk neer te zetten via de kanalen waar jongeren zitten (met name de socials). Als dat gaat werken, kan je het huidige 3FM daarbij betrekken, maar niet als hoofdkanaal, maar als een bijkanaal van dat jongerenmerk. En dan moet je het natuurlijk de naam geven van dat jongerenmerk. Daar komt het woord radio niet in voor.
    En eens dat een FM-frequentie dan niet nodig is.

  3. Misschien een suggestie om dat hele omvormen/rebranding of hoe het ook mag heten, mee laten beslissen door de doelgroep zelf, de jongeren ipv van 50-plussers die geen feeling hebben hoe de jongeren van tegenwoordig muziek consumeren of juist ontkennen.

  4. Weet je waarom R5 geen fm heeft.. omdat ene Jurre Bosma de luisteraars en dan mn de 50 plus generatie aan de DAB+ wilde. Hij heeft mij uiteindelijk zover gekregen.

    Ik dacht weleens heeft hij aandelen in die dingen?

  5. Ik vind al 60 jaar dat het geen overheidstaak is om een popzender te exploiteren, zeker niet na de komst van private zenders.

    Het lijkt wel een ziekte, dat er in Nederland nooit is iets afgeschaft kan worden.

    Eigenlijk is het concurrentie vervalsing en markt verstorend.

    • Natuurlijk zijn publieke omroepen geen concurrentie vervalsing of marktverstoring. Toen er niets was, is het opgezet om iedereen te laten horen wat er mogelijk is en dat geldt gewoon nog steeds. Die commerciële zenders hebben maar al te graag geprofiteerd van de publieke omroepen, bijna iedereen was opgeleid bij de publieke omroepen, dat was dus heel goedkoop om vakkundig personeel te krijgen, dat zij veel geld gingen betalen voor dat werk is een andere keuze, misschien een logische keuze, want je zet als dj ook je naam op het spel, als het faalt, dan zijn goede verdiensten nog een opvang.
      Van mij mag de publieke omroep altijd blijven bestaan, maar wel zoals Patrick het ongeveer beschrijft, iedere kanaal zijn eigen thema en publiek, waarbij het publiek duidelijke keuzes kan maken, waar zij op dat moment naar willen luisteren, wil naar politiek, sport en achtergronden luisteren dan kies je Radio 1, kies je voor algemene muziek, dan kies je voor Radio 2, de jongerenzender zou Radio 3 moeten zijn, Radio 4 voor de klassieke muziekliefhebbers en Radio 5 voor de ouderen en hun muzieksmaak, spelletjes en informatie en Radio 6 voor alle soul, r&b gerelateerde muziek hoorbaar is.
      Het hoeft helemaal niet zo omslachtig en zendergrote jagend te zijn. Er is niets mis met een gecontrolleerde manier van radiomaken voor iedereen. Commerciëlen doen het voor het geld en dat komt ook niet altijd de kwaliteit ten goede.
      Het is geen angst om niet zaken op te willen heffen, maar het is ook een stuk cultuur, wat je in leven mag houden, voordat het verloren gaat, door alle veranderingen op de manier van communiceren, geef de mensen een vaste houvast een plek waar men altijd op terug kan vallen. Valkuilen zijn er al genoeg in het leven en in de commerciële wereld, die altijd benut zullen worden door het toedoen van mensen, met een verkeerde bedoeling.

  6. Wat voor zinvolle content zou jij dan willen zien waarin de doelgroep geïnteresseerd in is en waar de commerciëlen niet in voorzien?

    • Het gaat er niet om wat jij, Patrick of ik willen zien. Het gaat er om dat de publieke omroep in een publieke taak moeten voorzien. Het bereiken van alle doelgroepen. In dit geval jongeren. De afgelopen jaren wordt stug volgehouden met iets voor jongeren maar ze worden er niet mee bereikt. Dan voorziet de publieke omroep dus niet de taak die ze hebben.

  7. Tja, 3FM van FM halen is misschien wel het beste wat je zou moeten doen. Radio 5 scoort ook goed op DAB en online only. Dat kan voor 3FM ook gelden. Het stukje extra wat je kunt geven aan Radio 5 is een FM frequentie voor luisteraar die (nog) geen DAB radio hebben thuis.
    Eigenlijk had dat Blend wat er nu door heen is geduwd gewoon de nieuwe brand van 3FM moeten worden. Als je dat nog wat breder trekt in muziek, dus niet alleen urban etc. heb je daar je nieuwe zender/platform. Het begrip Radio koppelen aan de naam vind ik dan weer wat te gedateerd.

  8. Mss eens proberen te programmeren zoals in de eighties. Iedere dag anders. Ik ben fervent radio luisteraar maar wissel wel heel geregeld van station. Dit omdat iedere dag dezelfde visite mij niet kan bekoren. Ik wil variatie ipv eenheidsworst.

    • Alsjeblieft niet zeg, dat was toen al belachelijk en kon alleen maar bestaan omdat er geen alternatieven waren. Wie denkt dat jongeren hier vandaag nog op zitten te wachten moet zich realiseren dat de 80s al meer dan 35 jaar achter ons liggen en dat hij zelf ook allang niet meer bij de doelgroep ‘jongeren’ behoort.

  9. Jurre Bosman vandaag op Instagram:

    Al 60 jaar de aanjager van popmuziek in Nederland. Altijd aan. Springplank voor velen. Podium voor talent. Constante vernieuwer. En nog lang niet klaar ..!

  10. De oudjes zitten thuis achter de geraniums naar Radio 1, 2, 4 en 5 te luisteren, daar is DAB of internetradio voldoende voor. Jong werkenden hebben goedkope autos waar enkel FM beschikbaar is.

    Conclusie: 3fm, fun x en voor het nieuws radio 1 op FM. De andere zenders voor de oudjes, 2,4 en 5 kunnen op DAB only.

    • Conclusie voor je zelf misschien maar, voor andere jongeren niet. Dat zijn de cijfers en niet anders. 3FM moet gewoon van de FM af, dat is de conclusie.

  11. Zolang 3FM gefinancierd wordt uit publieke middelen, en daar geen duidelijke eisen aan worden gesteld, zal het een boot zijn zonder bestemming (en zonder ervaren kapitein).

  12. Leuk hoor dat 3fm zo lang bestaat, dat is alleen te danken aan de heer Bosman. Als het een commerciële zender zou zijn dan was de stekker er al lang uitgetrokken. Mijn pubers hier thuis en hun vrienden luisteren nooit naar de radio, alleen Spotify. Ze kennen dan wel Serious Request, het enige dat nog scoort. Het beste is gewoon te stoppen met 3fm en Serious Request eens per jaar als los evenement neer te zetten. Dat kan volledig worden uitgenut met social media en NPO tv, geen radiozender voor nodig.

      • Maar wel met het bereiken van de doelgroep als publieke taak. Dat is wat de NPO nu niet doet maar wel verplicht is. 3FM is al ruim 10 jaar weggegooid belastinggeld. Dat geld kan en moet anders besteedt worden om wel in de taak jongeren te bereiken te voorzien.

  13. Ik vond de opkomst op de jubileumborrel karig. In totaal waren er max 60 man. Da’s weinig voor een radiozender die al 60 jaar actief is, veel dj’s heeft groot gemaakt en jaarlijks 7+ miljoen euro budget heeft. Als het huidige personeel en al die oud personeelsleden het al niet meer boeit dan moet je je nog meer zorgen maken..

  14. En daar bij moet eens iemand als Edith den Doos worden ingevlogen bij 3fm om al die kinderen daar eens her op te voeden wat radio maken betreft

  15. Het is een grote zelf-felicitatie aangelegenheid met misplaatste arrogantie dat 3FM er nog steeds toe doet. Het geeft maar weer aan wat de opkomt was bij deze gelegenheid, nobody give a damn.

  16. Brengt 3FM generaties en luisteraars samen? Eerst zijn alle volwassenen naar Radio 2 weggejaagd, in de woorden van Bosman: “als signaal naar de luisteraars: Radio 2 is niet meer die zender van je ouders, maar is bedoeld voor wie nu zelf een moeder of vader is.” https://www.ad.nl/show/voor-het-team-van-3fm-is-dit-een-zware-tijd~ad77d9d4/

    En nu de jongeren geen interesse meer hebben in radio, zijn de ouderen achteraf gezien toch wel welkom bij de jongerenzender.

    Nou ja, ze kunnen blijven hopen daar.

  17. Jurre Bosman en Marc Adriani, zo verschillen ze van 1 ding, ene werkt(e) bij de NPO de ander bij het commerciële Talpa Network, zo hadden ze 1 gemeen: binnen paar jaar tijd twee radio-afdelingen naar de klote geholpen door herstructureringen waar niemand op zat te wachten, en welke voor beide partijen ook onherstelbaar is gebleken… om over het het in de plee spelen van miljoenen (welke na ca. 8 jaar aanmodderen een aanvang van +10 miljard heb gekregen) geld in dat 3FM te zwijgen.

  18. Waar ik enige moeite mee heb is dat Patrick de begrippen relevantie en luistercijfers met elkaar in verband brengt. Een minder goed beluisterde zender hoeft niet per se irrelevant te zijn.

    Zou je niet eerder naar de inhoud van de reacties van luisteraars op die zender moeten kijken? Hoe trouw zijn die luisteraars? Wat is de luistertijd per dag/week binnen die groep? Op wat voor niveau staat de waardering van die luisteraars voor die zender? Op welke gronden kan dat worden geconstateerd?

    Alleen maar naar luistercijfers kijken vind ik persoonlijk nogal tweedimensionaal. Dieper graven levert meer data op waar je een oordeel en wellicht een wat inhoudelijker beleid op kunt baseren.

    Het management van III bedient zich nu alleen maar van reclametaal. Onderbouw dat gekakel nu eens solide, denk ik dan. Misschien mis ik wat (zou heel goed kunnen), maar als je het van dat Glazen Huis moet hebben dan vraag ik me af of degenen die daar voor gehuurd zijn in staat zijn om beleid te ontwikkelen.

  19. Dat Glazen Huis kan ook wel via Radio 2 en anders wil 538 het wel hebben.
    Jongeren luisteren niet naar de radio en kijken amper televisie. Ze zitten de ganse dag, avond en nacht op hun mobile.

    Het is het eigen belang van de Hilversumse baasjes om te beweren dat NPO 3 en 3FM noodzakelijk is voor jongeren, die het verschil van pubieke onroep en private zenders niet eens weten. Vraag een jongere maar eens waar de afkortingen van omroepen voor staan. Niemand die het weet. En wat is het verschil tussen het draaien van muziek bij de omroepen? Klinkt Abba bij de AVRO TROS anders dan bij Max of bij de EO? Opdoeken die zuilen. Het argument om Soul & Jazz op te heffen is dezelfde reden dat je 3FM kan opheffen. Elders is die content (…) ook te beluisteren.

  20. I rest my case. Anno 2025 met alle technische mogelijkheden vind ik het geen publieke taak om met belastinggeld te omroepen wat private partijen ook kunnen.
    We hebben toch ook geen staats supermarkten?
    De heren dj’s zitten er zelf ook niet mee. Die switchen ook moeiteloos van publieke naar commercieele partijen. En weer terug. Zelfs Frits Spits stond even op de loonlijst bij TV10.

    • We hebben in Nederland geen echte publieke omroep, we hebben alleen hele en halve commerciële omroep. Dat is zo gegroeid en ook ingegeven door de politiek die vindt dat de NPO voor een deel zelf de broek moet ophouden

  21. Ik heb ooit in een van jouw interviews gehoord dat iemand had geopperd om funX en 3 te fuseren. Dat zou ik doen. Komt erop die manier Komt er een FM FREQUENTIE vrij en die kan dan naar 5.

    • Het gaat eigenlijk niet zo zeer om Radio 5 die dan de FM frequentie van 3FM zou krijgen. Dat is een bijkomend voordeel.

      Het gaat er om dat de NPO een groot jongeren platform online maakt waar alles voor deze doelgroep samenkomt. Welke ook samenwerkt met diensten en socials waar jongeren al gebruik van maken. Met muziek, politiek, informatie, series, ontspanning, sport, amusement, hulp etc… kortom alles zou op dat platform kunnen. Op dit platform ook een groot gedeelte voor de muziek van 3FM (al dan niet onder de zelfde merknaam) en de zenders van FunX en eventueel ook Blend.

      • Serious Request kan onder de naam Het Glazen Huis (of zoals in België De Warme Week) naar Radio 2. Het huis ergens in Nederland. De week voor Kerst doe je vanaf daar de actie. Een week later vanuit het huis op de zelfde locatie De TOP 2000. Top 2000 a gogo ook daar vandaan.

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken: Wil je verder komen bij de radio? Leer dan een verhaal te vertellen! - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*