“Kritiek op kritiek”: Mediaspecialisten hekelen ‘selectieve verontwaardiging’ op luisteronderzoek

De ophef over de betrouwbaarheid van het NMO Luisteronderzoek blijft aanhouden, maar volgens meerdere mediaspecialisten wordt er te makkelijk voorbijgegaan aan de achterliggende realiteit. “Er is kritiek, maar niemand kijkt naar oorzaken of oplossingen. Dat kost geld, en dat wil men niet betalen,” stelt media-analist David de Jong op MarketingReport.

De Jong wijst erop dat het luisteronderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) weliswaar representatief is op landelijk niveau, maar op regionaal niveau tekortschiet. Volgens De Jong zouden regionale omroepen kunnen kiezen voor een groter panel, maar dat vereist extra budget. “Het panel kan men vergroten als men meer betaald. Dat wil RTV Drenthe alleen niet.”

Snijders: “Stop met zeuren”

Ook radiokenner Arjen Snijders mengt zich in de discussie. In zijn podcast Dit Was De Radio reageert hij fel op de aanhoudende kritiek: “Stop met zeuren over NMO. Dit is juist een grote stap vooruit.”

Snijders benadrukt dat het oude dagboeksysteem – waarbij luisteraars zelf moesten invullen wat ze gehoord hadden. “Als je vijf minuten luisterde, telde dat al als een kwartier. Daar wilden we juist vanaf.”

De huidige methode, waarbij een app automatisch meeluistert, is volgens hem technisch veel nauwkeuriger. Hij erkent dat bepaalde groepen – zoals digibeten, jongeren en mensen met een migratieachtergrond – minder vertegenwoordigd zijn, “maar dat was bij het oude systeem net zo.” Dat kleine zenders nu klagen over lage cijfers, vindt Snijders onterecht. Snijders “Geen enkel meetsysteem is perfect, maar dit is het beste dat we ooit hebben gehad.”

7 Comments

  1. Wat bazelt Arjan Snijder hier nou toch. Welke achtergrond heeft hij, en op basis van welk (statistisch) onderzoek baseert hij zijn uitspraken waarmee hij het onderzoek dat een hoogleraar op dit vakgebied deed, denkt te kunnen weerleggen? Kan Snijders dat niet? Dan is het gelul in de ruimte.
    Ook zou Arjan Snijders eens kunnen luisteren naar wat Elger van der Wel er op Radio 1 over zei. Die haalt aan dat er nogal wat technische problemen met de ‘luister App’ van NMO zijn, en de betrouwbaarheid van de metingen aantast.

    Uit het artikel van Spreekbuis valt verder op te maken dat het om nogal wat reclamegeld gaat. Als de luistercijfers van de regionale omroepen en de kleiners commerciele radiostations niet kloppen, dan heeft dat in de totaalverdeling van reclamegeld wel degelijk impact op de grotere / landelijke stations en gaat het dus om veel geld en dus grote belangen. NMO moet gewoon zorgen dat het voor iedereen klopt.

  2. De Jong zouden regionale omroepen kunnen kiezen voor een groter panel, maar dat vereist extra budget.??

    Hoeveel panel/app gebruikers zijn er op dit moment? welke leeftijden? 40+, 50+?

  3. Radiostations die niet tevreden zijn over de kwaliteit/meetmethode van het NMO Luisteronderzoek, moeten zelf maar een eigen luisteronderzoek opzetten, denk ik. Laat ze zelf naar willekeurige mensen vragenlijsten sturen of mensen thuis opbellen om vragen te stellen.

  4. De insteek was wel goed bedoeld van het NMO, echter de techniek en de mensen die meededen is erg slecht ingedeeld, de techniek was bar en boos, vastlopende telefoons overhitte batterijen, of heel snel leeglopende batterijen, apps zoals bijvoorbeeld een parkeer app die niet meer werkte als de NMO app aanstond, en dit is maar een kleine opsomming van de problemen technisch gezien, ook het meten ging gewoon niet goed, ik heb met mensen van het panel aan de telefoon gezeten, zo zou ik bijvoorbeeld veel naar Sky music en radio 3 luisteren, deze 2 zenders heb ik echt nooit op de zenders die ik wel op had radio538 en radio 2 kwamen gewoon niet voor. Als ik deze problemen wilde bespreken was het misschien beter dat ik de app niet meer zou gebruiken, prima oplossing, maar niet echt. Daarbij hebben ze willekeurig een aantal duizend uitnodigingen verstuurt en niet gekeken in doelgroepen, dus wordt het misschien tijd om een onafhankelijk bedrijf ervoor in te schakelen, waarbij niemand werkt die verbonden is met de radio wereld, er is namelijk wel erg veel NPO in de top, is gewoon niet geloofwaardig .

    • Dat dus, en dit wekt mijn nieuwsgierigheid over het huidige aantal panelleden/app gebruikers en de leeftijd hiervan. Ik verwacht niet meer dan dan een stuk of 80 en die zijn vast 50+ of hebben er belang bij. Ik ben absoluut niet tegen deze meettechniek, maar het moet wel goed functioneren en openheid van meting gegeven worden. Niet alleen de uitslag maar ook een grafiek met leeftijden en aantal app metingen.

  5. En Snijder heeft er verstand van? Probeer die app maar eens en als je dat na twee weken bog vrijwillig doet ben je knettergek. Drama systeem.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*