Dieuwke Wynia: “Tegen elke prijs moest voorkomen worden dat Matthijs zou vertrekken naar de commerciële omroep”

In een haar blog blikt voormalig DWDD-hoofdredacteur Dieuwke Wynia terug op haar bijna-vertrek naar BNN in 2011, en de stormachtige weken die volgden. Haar onthullingen werpen nieuw licht op de machtsverhoudingen achter de schermen van het iconische tv-programma De Wereld Draait Door (DWDD) en het belang dat de NPO hechtte aan het behouden van presentator Matthijs van Nieuwkerk.

Wynia beschrijft hoe haar aangekondigde vertrek een kettingreactie veroorzaakte. “Mijn aangekondigde vertrek naar BNN zorgde ervoor dat plotseling alles mogelijk was bij DWDD.” Ze noemt de maanden na haar besluit een ongekend mediadrama waarbij haar persoonlijke keuze veranderde in een politiek spel: “Ik was onderdeel geworden van een machtsspel zonder dat ik daarom had gevraagd.”

Nadat ze in gesprek was gegaan met BNN en zelfs Talpa, keerde het tij. Van Nieuwkerk probeerde haar terug te halen met een plan voor spin-offs van DWDD, en met hulp van natuurkundige Robbert Dijkgraaf besloot Wynia uiteindelijk te blijven. Kort daarna werden de afspraken met BNN teruggedraaid, tot woede van Patrick Lodiers en Lucas Goes. “Het gesprek met BNN waarin ik vertelde dat ik toch niet kwam, verliep dramatisch.”

De ommezwaai werd met open armen ontvangen door de NPO en de VARA. Binnen enkele weken kreeg Wynia een nieuw contract, een leaseauto, de titel hoofdredacteur én ruimte voor een hele reeks nieuwe programma’s. “Toen Matthijs dreigde te vertrekken kon ineens alles. Binnen enkele weken richtten we een complete mini-omroep binnen de VARA op.”

De reden? “Omdat -letterlijk- tegen elke prijs voorkomen moest worden dat Matthijs zou vertrekken naar de commerciële omroep.”

Lees de volledige blog van Dieuwke Wynia op Substack.

25 Comments

  1. De Wereld Draait Door met Matthijs van Nieuwkerk kon in 2011 beter vertrekken naar een commerciële zender. Als het programma amusement is en het wordt succesvol dan zou het niet meer bij de NPO moeten passen.

    Ze hebben bij de NPO ervoor gekozen om Matthijs van Nieuwkerk op een voetstuk te zetten. En naar aanleiding van het succes bepaald of ze doorgaan met het programma, terwijl dit programma voor de Nederlandse Publieke Omroep zendtijd vervuiling is. Ze hadden al die jaren, elke dag, op hetzelfde tijdstip iets anders kunnen uitzenden wat leerzaam, informatief is.

    • Nou, voor een lichte talkshow was het wel agenderend omtrent actualiteit, cultuur, kunst en wetenschap; allen ook voor de spinoffs. Het bracht meer mensen in aanraking ook met hogere kunsten of ingewikkelder wetenschap dan logisch was voor het type programma dat het was. Dat maakte het een aanwinst voor de NPO, want dat is deel van haar taak.

    • Wat een baarlijke nonsens. Alsof DWDD en de spinoff programma’s niet bemoedigend en leerzaam waren. Pastte prima bij NPO. Dat commerciëlen het succes wilden kapen is begrijpelijk, maar daarmee was de formule niet het publieke domein ontgroeid.

  2. Kan ze niet beter een boek schrijven?
    Ik heb wel suggestie voor titel:

    “Ik stond erbij en ik keek er naar…”

    • Dieuwke heeft heel vaak aan de bel getroken, emails geschreven, gesprekken aangegaan met de mensen boven van Nieuwkerk, met name gericht aan de baas van van Nieuwkerk, Frans Klein. Er werd helaas niets gedaan met haar mails want Van Nieuwkerk moest blijven. Dieuwke is zelf een aantal jaar voordat het progamma stopte weggegaan omdat ze het niet meer trok. Jarenlang ziek thuisgezeten. Nooit een telefoontje gehad van van Nieuwkerk met de vraag: hoe gaat het met je. Niets.

    • Toen het schandaal rond DWDD in de openbaarheid kwam gaf Dieuwke aan dat ze bezig was met een boek over haar tijd bij het programma. Mogelijkerwijs wilde geen uitgeverij met haar in zee en heeft ze het nu dan maar herwerkt tot een blog.

  3. De grootste boosdoener: cocaïne.
    In de hoogtijdagen van DWDD werd het met karrenvrachten binnengebracht, het werd met de mantel der liefde bedekt en hypocriete ‘Djoeke’ weet dat als geen ander.

  4. Ik vond het een top programma. Ik keek dagelijks. Nu is het een streamingdienst geworden wat ik rond die tijd kijk.

  5. Matthijs is een prima presentator , ik vond zijn persoon altijd iets overgewaardeerd , het is god niet , juist daarom ging alles fout.

  6. Jammer dat Mattheys weg is.Het was heel goed en heeft geweldige programma’s gemaakt.En dat elke dag.Als je dan begaafd bent en perfectionistisch dan maakt dat ook dat je vijanden krijgt.Want dan word je ook boos als iemand zijn werk niet goed doet .Dat is logisch.Het is mij nooit helder geworden waarom hij van alles de schuld kreeg.Deze vrouw heeft een vreemde rol gespeeld ……

  7. Overgewaarderde bullshit . Geen goed vorbeeld uiteraard, schoffeerder niks wetende Amdam bully boy. Al jaren niet gekeken. Sonja Barend ook opsluiten aub.

  8. Dit klinkt allemaal dramatisch. Waarom zouden we dit allemaal willen weten? Al die ego’s die door een leaseauto dan weer gepleased moeten worden samen met een dikke vette vergoeding. Alles heeft een houdbaarheidsdatum en DWDD was daar allang overheen.

  9. Doortrapte achterbakse leugenares. Ze was zelf nog erger dan MvN in haar gedag. Nu jaren later proberen d’r eigen straatje schoon te vegen.

  10. Matthijs dacht onderhand dat ie wel over water kon lopen, maar dat viel vies tegen.
    Wel een lekker wijf, die Dieuwke, zo te zien.

  11. Jammer dat de DWDD weg is, was een goed programma met dito presentator. De linkse cultuur heeft de omroep wereld kapot gemaakt, heel jammer. De kijker is weer de dupe zeker als je de pulp voorgeschoteld krijgt welke nu iedere avond vertoond wordt!

  12. Tjonge wat een zure reacties, gelukkig ook paar normale
    Vind dat ze haar verhaal goed vertelt en onderbouwt
    Zal vast wel kanttekeningen bij te plaatsen zijn, het is natuurlijk vanuit haar geschreven, maar komt best reëel over

    Over het commentaar dat ze haar boek niet uitgegeven heeft gekregen :
    Ik vind dat het niet aan de kwaliteit vd inhoud zal hebben gelegen, er zijn slechtere boeken gemaakt dan deze blog serie
    Misschien kreeg ze het niet af, moest ze er nog wat meer op broeden
    Misschien vond de verantwoordelijke het toch net een stap te veel op aasgieren in de hype lijken, wat een opmerkelijk integer besluit in de opportunistische uitgeef wereld zou zijn

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*